Kan er mij iemand helpen?Heb een berlingo 1.9D met motor DW8 en heeft totaal geen vermogen.
Heb de luchtmassameter al vervangen egr-klep uitgeschakelt,toch wil dit alles niet lukken.
motor verbruikt ook zeer veel diesel zo een 10 liter op 100 km.Haalt ook maar een top van 120km/h
ben ten einde raad ermee.heeft er iemand een idee???bouwjaar is 2000
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is dat altijd zo geweest?
is het een hdi zo ja laat de pomp druk eens controleren.
groetjes jan.
dag jan,
het is een gewone atmosferische dieselmotor.
heb deze tweedehands gekocht en heeft dit probleem al van toen ik hem had.
heb met een andere berlingo gereden met dezelfde motor en bouwjaar en deze ging echt vlot vooruit.
kon ik makkelijk een scherpe bocht mee nemen in derde versnelling.vandaar dat het me nu zo opvalt.
het verbruik is dan ook veel.ongeveer 10 liter op 100km.als de pompdruk nu te laag is kan dit dan ook uitlopen op zulk een groot verbruik?
alvast bedankt om je reactie.weet er echt geen raad meer mee.
17 jaar
motor is een DW8 motor,
wat is de km stand van de wagen,
rookt de wagen fel als je optrekt,
maakt hij soms een kletterend geluid?
toevallig een gedacht wat de achtergrond van de wagen is,
best eens een compressiemeting uitvoeren,en eventueel eens met de uitlaat los een testrit maken
groeten davy
de kat niet dicht? komt wel voor..
heb nu 130.000km.motor maakt geen kletterend geluid.heb hem gekocht toen hij net 90.000km had en het probleem was toen al.motor verbruikt geen olie en rookt totaal niet.zelfs niet bij hoge toeren.zou het kunnen zijn dat de distributieriem ergens niet goed ligt of de inspuitpomp ergens verkeerd ingeregeld?soms start hij niet onmiddellijk en dan heb ik wel wat rookontwikkeling,niet verbrandde diesel dan.voor ik hem kocht was hij van een leasingmaatschappij,was wel mooi onderhouden.kan de katalysator wel eens losmaken maar deze is onlangs nog compleet vervangen tot vlak na de uitlaatcollector.
17 jaar
Al de klepspeling gecontroleerd want bij al deze motoren rond de 100.000 km staan de inlaten dicht
17 jaar
dat heb ik nog niet gecontroleerd.zal dit zeker eens nakijken en hou jullie op de hoogte.
alvast bedankt
17 jaar
klepspeling is in orde.uitlaat zit tussen 0.34 en 0.38 inlaat 0.16 tot 0.19
17 jaar
kleppen die vast staan bij deze motoren is meestal bij 2 ton
de dieselmotor staat erom bekend dat hij werkt met een overvloed aan lucht
alle brandstof die hij krijgt verbrand hij ook
heb je al eens gekeken of de gasklep wel helemaal open gaat of het luchtfilter niet verstopt zit heb je de motor al uitgelezen op eventuele storingen de dichte kat is zeker een mogelijkheid en je kan proberen met een tankreiniger ook komt een enkele keer voor dat de brandstof pomp niet goed meer is
zou een compressiemeting laten uitvoeren,de auto laten uitlezen hier zal vermoedelijk geen fout inzitten maar je weet maar nooit
brengt dit niets op zou ik de pomp uitbouwen en laten testen,
probeer de uitlaat toch eens los te maken kost je 10 minuten tijd,maar ben je daar zeker van voor je aan kosten begint
een idee hoe de inlaat collector er van binnen uitzag bij het opmeten van de klepspeling?
zijn eigenlijk geen slechte motoren,maar niet supersnel
groeten davy
Goeiedag allemaal.Heb nog steeds het probleem met mijn berlingo.Heb er nu een nieuwe kat.onder zitten maar probleem blijft.Het moet nu wel de pomp zijn.Het is een lucaspomp en er moet toch ergens een regelschroef opzitten waardoor je meer diesel kan laten inspuiten of heb ik dat mis?Iemand in de garage wees me de plek aan waar dit kan maar hier blijkt het magneetventiel te zitten.Heeft er misschien iemand een schema van deze lucaspomp of kan ik er best een nieuwe in plaatsen?Motor is een WJZ(DW8/LW3) pomp is een lucas DPC
DWLP11.Alvast bedankt allemaal
17 jaar
Je schrijft als eerste dat je de egr-klep hebt uitgeschakeld, maar als de inlaat is dichtgeslipt met kool dan zul daar geen resultaat van merken. Misschien de inlaat eens goed reinigen. Daar bestaan goede sprays voor. Alles loshalen en met de hand reinigen gaat ook: hoewel dat bij een Berlingo nog een hele klus is.
Wordt je toch wanhopig van hè van zo'n storing. Succes..
17 jaar
Heb er de plastieke inlaatcollector afgedaan maar zit niet dicht,Voor zo ver ik in de metalen collector kan kijken zie ik niets dichtgeslipt.Kan dit probleem dan zitten tegen het blok ergens?
17 jaar
Daar waar de uitlaatgassen worden vermengd met de inlaatlucht en dan richting motorinlaat, daar zal de boel vervuilen. Als ik bij mijn Berlingo kijk, is daar niet zo eenvoudig bij te komen zonder eerst een hoop te moeten demonteren. Er zijn sprays voor in de handel. Als je hier zoekt op ERG moet je de juiste spray kunnen vinden, want er is enkele maanden geleden druk over geschreven. Dat de motor een lage roetuitstoot heeft, wijst er weer niet op dat de inlaat is vervuild. Lastige storing.
Verder vind ik jouw idee over de distributieriem nog zo gek niet in combinatie met wat Davy voorstelt. Stel dat de distributieriem een tandje verkeerd gemonteerd is, dan zal een compressiemeting dat kunnen bevestigen. Je kunt dan kleppen stellen wat je wil, maar dat zal niet helpen. Toch lijkt je motor druk te verliezen. Bedenk maar wat er gebeurt als b.v. tijdens de ontbranding te snel een klep weer opent. De druk van de arbeidslag gaat dan voor X % verloren. Ik zou zeker de compressie eens laten meten, dan heb je dat uitgesloten. Het lijkt mij een storing waarbij je stukje bij beetje het net moet dichttrekken.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar