Citroën Berlingo: Motor houdt in wanneer koud en blijft in toeren hangen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1360, Vermogen (kw): 75

Beste

Sinds kort rijden mijn moeder en ik in een Citroën Berlingo 1.4i uit 2004. Na een aantal weken zijn ons een paar vervelende problemen opgevallen.
Als je de auto start (zelfs na een rit van +10 km lang en maar een half uurtje uitstaan) blijft 'ie wel erg lang in de toeren hangen. het begint bij 1800 tr/min en gaat dan uiteindelijk (en zeer traag) naar de 1000 tr/min. Als ik hem dan even in de garage laat draaien dan gaat 'ie ook erg naar benzine ruiken, veel meer dan je zou verwachten. Bijkomend probleem bij een koude motor is dat 'ie ook inhoudt en als je dan wat meer gas geeft om dit te voorkomen, dan gaat ie opeens er veel te hard vandoor.
Als je moet schakelen, blijft de motor ook nog een seconde ofzo in de toeren hangen, terwijl je voet toch echt van het gaspedaal is. Voor omstaanders klinkt het dan net alsof je niet fatsoenlijk kan schakelen
Heeft er iemand enig idee wat deze problemen kunnen veroorzaken? Onze lokale garagist (geen Citroën garagist, maar iemand op zelfstandige basis) heeft al de computer eraan gehangen, maar er kwamen geen foutcodes tevoorschijn. Hij weet het dus niet en wij zijn al even radeloos.

Ruben9501

Geplaatst door Ruben9501 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Een koelvloeistof temperatuur sensor die verkeerd aangeeft (veel te koud) kan dit veroorzaken.
Zowel het te hoog in toeren lopen als het stinken naar benzine.

Wat is je motorcode? Staat op pos. 6 t/m 8 van het chassisnummer.
Ik heb hier (bijna) dezelfde motor (KFW) en die draait warm een stuk onder de 1000 rpm.

Je hebt hier waarschijnlijk wel Citroën uitlees apparatuur voor nodig.
Als je die van mij uitleest krijg je met een algemene scanner alleen maar het toerental te zien.
De dealer heeft die uiteraard, maar ook een goed uitgeruste universeel heeft die software.

Ruben9501 (0), 8 jaar geleden

De motorcode is dezelfde als die van jou, KFW
Onze auto draait warm ook onder de 1000 tr/min, het is alleen bij het starten dat 'ie het doet.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Tja, je zegt in je 1e bericht "gaat dan uiteindelijk (en zeer traag) naar de 1000 tr/min". Uiteindelijk betekent dat het toerental niet verder zakt.

Bedoel je dat het met koude motor lang duurt voordat het toeretal 1000 is, maar dat met warme motor je daar ruim onder zit?
Dan zou het ook nog valse lucht ergens kunnen zijn. Lek of poreus vacuümslangetje is vaak al genoeg om dit te veroorzaken.

Ruben9501 (0), 8 jaar geleden

Als 'ie net gestart is (zowel met koude als met warme motor), dan gaat het toerental niet onder de 1000. Eens je 10 meter gereden hebt, gaat 'ie wel normaal stationair draaien. Ik was misschien wat onduidelijk in mijn 1ste bericht, excuses hiervoor.

andreas08 (0) PRO, 8 jaar geleden

op toeren hangen klopt dat is milieutechnisch
hebben heel veel auto,s last van mijn vrouw gaf wel eens kritiek dat ik gas gaf terwijl dit niet zo was

het kan zijn dat het gasklephuis gereinigd moet worden omdat het toerental hoog blijft maar ook temp sensor kan een rol spelen en ook daarvoor hoeft er geen storing aanwezig te zijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.