Beste mensen,
Recent heb ik een mooie Saxo 1.4SX uit 1997 gekocht voor weinig geld. Optisch prachtige auto, maar technisch wat werk, dat wist ik.
Ik heb inmiddels aardig wat aan de auto laten doen bij een gerespecteerde garage, maar er doet zich nog een probleem voor met de koeling. De motortemperatuur lijkt hoog op de lopen (tegen oververhitting aan).
Het volgende is in de afgelopen 2 weken gedaan:
- Lekke koppakking vervangen
- Koelsysteem gereinigd en nieuwe koelvloeistof erin
- Thermostaat vervangen en getest
- Distributieriem en waterpomp vervangen. Waterpomp ook extra getest.
- Temperatuursensor vervangen
- Nieuwe motorolie
- Verstopte kachelradiateur extra gereinigd.
- Sensoren gemeten. Alles goed.
- Koelsysteem is vacuüm gevuld. Kan dus geen lucht in zitten.
- Koelslangen gecontroleerd. Worden allemaal gelijkmatig warm.
Motortemperatuur gemeten. Die komt in ieder geval stationair netjes op 90 graden. Daarna slaat de koelvin aan zoals het hoort. Koelvin draait 30 seconden en gaat dan weer uit. Dat herhaalt zich elke paar minuten. Het probleem is dat de meter op het dashboard op dat moment wel bijna bovenaan staat.
Waar kan het nog aan liggen?
Motortemperatuur loopt hoog op op het dashboard en de koelvin slaat met warme motor stationair elke 2 minuten aan. Is dat normaal? Misschien nog radiateur?
Ik hoor graag jullie ideeën.
Groetjes, Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jou meter heeft een flinke afwijking vermoed ik , sensor of dashbord/meter zou de oorzaak kunnen zijn .
Raakt die ook aan de kook anders even radiateur On luchten. En de thermostaat gaat pas bij 80 graden los en kan de koelvloeistof de motor koelen. Als die dit niet doet krijg je dit dus ook. En als die dit niet doet en niet aan de kook raakt. Dan zou ik zelf gaan kijken of het niet de tem sensor is die een fout aan geeft
4 jaar
De sensoren zijn doorgemeten en geven goede waarden aan. Ik zit niet zo in de voltages, maar volgens de garage was dat goed.
De Temperatuursensor is ook al vervangen overigens. Dat haalde niks uit.
Motor raakt niet aan de kook, maar ik rijd vooralsnog geen grote afstanden. Misschien dan wel, weet ik niet.
Gezien het hele verhaal. Kan het aan de radiateur liggen? Radiateur wordt overigens wel goed warm.
4 jaar
Ja of je moet em tog nog een keer goed warm laten lopen kachel aan zetten vol op en dan nog een keer onluchten heb het ook gehad met 307 na 2 de keer was het weer goed. Mijn tem meter ging ook om hoog.
4 jaar
Maar zou wel kunnen om dat je alles al hebt gehad. De radiateur is dit een hobby auto dan. Wand als je dit voor handel moet doen. Is het proberen wel een gok als je kijkt wat je allemaal al hebt gedaan
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar