Citroën C3: motor voor schoolproject

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 14 hdi

Hoi... Ik hoop dat iemand me vanop afstand een beetje raad kan geven. Enkele leraars van de technishe school bij ons langs de garage zijn een 14 hdi motor van een C3 in een statief aan het monteren voor een bepaald project ivm dieselmotoren te laten werken op zonnebloemolie...

Enfin ... ze hebben de motor gedemonteerd, op een statief gezet en aangesloten volgens zij dachten dat het hoort, met tableau, transponder, com 2000, injectieberekenaar en bsi.
Vandaag hebben ze alles voor mijn voeten gegooid want de motor wil niet starten en ze zitten met hun handen in hun haar. De motorberekenaar blijft vergrendeld, geen pompdruk, en op de tableau pinkt het battterijlampje
Ik heb de motor kunnen uitlezen met de lexia en die zit natuurlijk vol permanente storingen. Geen sigaal nokkenas, batterijspanning te laag en geen communicatie met allerhande berekenaars (die er natuurlijk niet meer zijn !!!)
Het signaal nokkenas moet ok zijn. Bedrading is correct en lexia zegt toerental ok en synchronisatie nokkenas en krukas ook ok... Motor draait rond maar niet aanslaan. Echter de abs berekenaar is niet aangesloten...
We hadden ze verwittigd dat zoiets niet zo evident is maar ja het zijn leraars... en ik zal ze wel proberen te helpen
Wat nu ?

Grietje

Geplaatst door Grietje (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

ABS ECU moet ook aangesloten zijn, anders zal het niet werken mits de donor auto een automaat had!


en ja docenten ...


edit, heb je eens alle fout codes gewist en daar na nog eens geprobeerd (hoe probeerde ze te starten ? sleutels ? wordt de ECU vrij gegeven, krijgt de pomp in de tank wel spanning ?

edit 2


ik zie dat de ECU vergrendelt blijft, sleutels eens op nieuwe inleren, ECU heeft wel goede spanning en massa ?

edit 3 :


(blijf editen :P)


ze weten dat een HDI op zonnebloem olie het niet lang gaat uithouden ?

Grietje (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat ik iets meer weet. Zie net op het schema dat tussen de Can lijnen tussen BSI en injectieberekenaar de ABS zit en die is en van tussenuit... morgen even melden aan de leraars

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

ik dacht net aan CAN bus draden...

hehe 2 personen 1 gedachte, idd zonder CAN ook geen lopende (nou ja lopend :P ), motor. suc6. weer eens wat anders :)

Thijs11395 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ze zullen de HDI inderdaad wel even wat moeten aanpassen om ook langdurig met PPO te werken. Ik denk aan inspuittijdstip en openingsdruk, langer voor- en nagloeien. De laatste stand van techniek voor ombouw van deze motoren weet ik zo niet.

Ik neem aan dat ze nu nog met diesel starten? Dat scheelt alweer een mogelijke foutenbron :-)

Succes, Thijs

Grietje (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja ze starten hem nu nog met diesel maar ze proberen de plantaartige olie zo dun mogelijk te maken en hem te starten met mazout en pas als hij warm is op de olie te laten draaien. Wat ze nog gaan aanpassen aan inspuittijden weet ik niet. Normaal gezien hebben zij in't school toch niet de mogelijkheid om die dingen te wijzigen.

By the way... Ze hebben de can draden terug met elkaar verbonden maar het werkte nog steeds niet... Ik heb hen gezegd dat ze de abs berekenaar volledig terug moeten aansluiten en niet gewoon de can alleen doorverbinden. Ze gaan nu de massa en de voedingen ook terug aansluiten van de abs ..
Ik ben benieuwd.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

hoeveel volt staat er trouwens op de CAN draden

CANlow is 1.25V tot 2.5V CANhigh is 2.5V tot 5V (uit mn hoofd)

Grietje (0) PRO, 14 jaar geleden

'k ga dat deze week eens controleren...

Grietje (0) PRO, 14 jaar geleden

ze hebben de abs berekenaar gedeeltlijk terug aangesloten maar nog niks ... heb verder nog geen tijd gehad... 'k houd jullie op de hoogte

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je ook een diagnosestekker gemonteerd? Zo niet, lijkt het mij wel verstandig om te doen. Kun je misschien wat zien bij uitlezen.
Bij Can zitten op de uiteinden van de bus afsluitweerstanden gemonteerd. Zoek uit welke ecu's in de auto als laatste zitten, deze hebben de afsluitweerstand.
Zitten dezelfde ecu's op dezelfde plaats bij deze opstelling?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

griet, zijn de BDP en nokkenas positie sensor ook syncroom ? je kunt niet zien als het MIL lampje brand? de MMC heeft wel spanning en goede massa ?

Grietje (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb vandaag nog niet veel tijd gehad maar ik vroeg me af is het normaal dat wanneer de injectieberekenaar nog vergrendeld is, er ook geen brandstofdruk is van hogedrukpomp ??
Een diagnose stekker hebben ze gemonteerd en de nokkenas en krukas zijn gesynchroniseerd

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nou, begin dan eens met uitlezen van alle aangesloten ecu's.
Eerst maar eens kijken of ze überhaupt wel uit te lezen zijn (zie voorgaande problemen met ABS).

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

nog verder gekomen?

Grietje (0) PRO, 14 jaar geleden

ja... de motor draait !!!!
Ze hebben het abs blok ertussen gezet maar waren de voedingsdraad van de transponder vergeten en hebben dat nog in orde gezet . Ze zijn content nu !!!

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

kijk das mooi :)


kunnen ze he mlekker kapot laten draaien als ze geen aanpassingen doen (lol geintje)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

je kan ook even ipv zonnebloemolie wat vloeibaar frituurvet meenemen,dan laat je de motor een halve minuut half gas draaien..dan krijgt de hele school er gelijk honger van :D

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

hahaha *wel een emmer mee nemen voor het kwijl [img]http://www.realitymod.com/forum/images/s...[/img]

Thijs11395 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ruiken (en lopen) doet-ie met allebei wel, hoor...
Mooi dat-ie het doet!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=Thijs11395]Ruiken (en lopen) doet-ie met allebei wel, hoor...
Mooi dat-ie het doet![/quote]
Heb dat eens voor de fun bij een golf 2 1.6 td gedaan..qua lopen merk je er niks aan,alleen het starten s'morgens word een stukje lastiger,zeker als het ook nog gevroren heeft..ruiken doet het zeer zeker,zeker als je de brandstofpomp wat verder open draait :D alleen gaat het dieselfilter snel dichtzitten,en bij een wat langer gebruik gaat de pomp lekken bij het hd gedeelte..

Dit is dan weer snel en simpel gemaakt,maar eigenlijk is het niet nodig.

Maarja,als je je af en toe verveelt ga je dat soort dingen wel eens proberen..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.