close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara: motor wordt warm, oorzaak DICHTE KAT????

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1600i 8v

Ik zit al een tijdje met het feit dat mijn koeltemperatuur rond de 100 graden blijft hangen.
Ook is het zo ,dat als de motor warmer wordt, hij stationair klote gaat lopen, soms ff blijft hangen bij de 2000rpm en dan terugzakt naar stationair toerental.
Het motorvermogen vind ik een beetje tegenvallen,maar ik rij dan ook op LPG.
Nu dacht ik dat het wellicht aan een vervuilde katalysator kon liggen om de volgende reden:
- Je hoort af en toe getik uit de kat
- Temperatuur wordt eigenlijk te hoog, wellicht door verstopte kat wat meer hitte in het uitlaatspruitstuk met zich mee brengt
- Foutcode, upstream air sensor out of range

Wat heb ik al gedaan wat mij tot deze conclusie leid

- nieuwe koppakking
- doorspoelen koelsysteem met forte nogwat
- nieuwe waterpomo+distri
- nieuwe thermostaat, zelfs zonder thermos gereden maar het hielp niet
- nieuwe lambda
- schoonmaken van de stappenmotor en gelijk ff alles nagecheckt
- nieuwe gasverdamper
- zowiezo kleine beurt , bougies etc.

Kan het zo zijn dat een verstopte katalysator dit probleem kan veroorzaken? Of zit ik mijzelf nu gek te maken
met mogelijk oplossingen

Groeten

Dennis

Geplaatst door

dennizzz (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk eerder dat het mengsel op gas niet goed is (lees te arm), daar wordt een motor en een katalysator ook behoorlijk warm van.
Ga eens een poosje op benzine rijden om te zien of de problemen zich dan ook voordoen. De eerste paar kilometer (20 - 40) kan de motor wat slechter lopen.
Of laat een 4-gas test doen op LPG, liefst met gelijktijdig met meten/uitlezen van de lambda-sonde.

Ik denk ook dat er van alles vervangen is, wat nog gewoon heel was. Een goede diagnose laten stellen bespaart je een hoop geld.

oldford 0
badge

14 jaar

Bedankt voor je antwoord.

De koppakking was wel stuk, dus die is gewoon gedaan icm distributie en de hele mikmak.
Ik heb onlangs de thermostaat en de radiateur gedaan. De radiateur was oud en vies tussen de roosters.
Gelijk vernieuwd dus.
De verdamper, is nog niet ingeleerd , wat volgens sommige wel moet. Ik ga eens op benzine tuffen om te kijken wat er beurt.

bedankt alvast

dennizzz 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.