auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën C4 PICASSO: Motor/afstelling

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Hallo,

Het volgende probleem doet zich voor: als ik op LPG rij dan ik soms een dag rijden zonder problemen. Maar het andere moment kan de motor
zomaar afslaan bij het naderen van een stoplicht, ik laat het uitrijden zonder de koppeling in te trappen en op het laatste moment trap ik de koppeling in en dat is het moment dat de motor zomaar afslaat. Hij start direct weer, dan gaat het een poosje goed en dan b.v. bij inparkeren als ik de versnelling in in zijn achteruit zet kan zomaar afslaan.
Soms stijgt even richting de 1000 toeren om vervolgens weer te zakken naar stationair, maar dan loopt ie even onregelmatig. De garage gespecialiseerd in LPG kan het als nog niet vinden, tot mijn grote wanhoop want de klacht wordt wel erger.

Conclusie: Dus soms gaat het een poosje goed, om vervolgens zomaar binnen korte tijd bij stationair toerental af te slaan. En soms bij b.v. stoplichten dat de toerental iets toeneemt om vervolgens even onregelmatig te draaien en het dan weer gewoon oppakt os soms afslaat.

Ik ben mij bewust dat dit hele vage klachten zijn, maar misschien heeft iemand hier ervaring mee. De LPG garage kan het niet vinden....
Wie kan mij helpen of heeft een geweldig idee?
Bedankt al vast.

Heeko

Geplaatst door

Heeko (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

een geweldig idee kan ik zo niet geven, maar doet ie dit op benzine ook? zo ja, dan dit (laten) oplossen en waarschijnlijk zal ie het dan op lpg ook wel weer goed doen. geen foutcodes?

Er zijn geen foutcodes. En op benzine loopt de motor ook niet fit. Heb het gevoel dat ie soms inhoudt en het starten
gaat probleemloos, maar dan wegrijden gaat de eerste 100 meter hortend en stotend. Daarna is het probleem verholpen maar
bij gas geven lijkt ie soms wat in te houden. Maar hij slaat niet af en geen foutcodes.
Een mysterie. Nu maandag a.s. ga ik met de monteur rijden want als hij rijdt slaat de motor niet af zegt hij...Maar als
ik rij dan doet het twee keer achter elkaar vandaag nota bene!!

Bijna ruzie gehad met de monteur, maar ja je wilt het probleem oplossen en je krijgt het gevoel dat ze je niet voor vol aanzien.....

Heeko 0

6 jaar

Hallo Heeko,

Op benzien stotteren of inhouden is normaal voor een auto die al langere tijd op lpg loopt.
Dit is vervuiling van de injectoren door het rijden op lpg.
Dit kun je in de meeste gevallen oplossen door 25 liter V-powerachtige benzene te tanken en twee flesjes injectorreiniger erin te gooien.
Knappen de injectoren vaak oed van op en is de goedkoopste manier.
Andere manier is de injectoren ultrasoon te laten reinigen en benzene filter vervangen.

Het problem op lpg zit em vaak in het stappenmotortje op de verdamper als we hier spreken over een verdamper installatie.
Ook de verdamper kan aan zijn eind zijn.
Membraam is dan niet meer zo soepel en reagaeert in combi met het stappenmotortje niet meer zo snel op lastwisselingen.
Gevolg is vaak afslaan bij inparkeren,dippen in het toerental als je aankomt rijden op een rood verkeerslicht.
Het word nog erger als je grote verbruikers aan gaat zetten.
Achterruitverwarming aan,airo er bij aan,lampen aan,en dan met name de momenten dat de airco afschakelt zakt het toerental weg en uit is de auto.
Nu is dit met verdamper installaties altijd mijn grootste ergernis geweest,want vroeg of laat gaan ze dit allemaal doen.
De rek gaat uit het mebraam/stappenmotor en dan ontstaan dit soort irritante storingen.
Daar zou ik dus eerst naar gaan kijken/laten kijken als ik jou was.
Vermits je natuurlijk een installatie hebt met verdamper.
Als je geen verdamper hebt maar direkte inspuiting word het een ander verhaal.

primera p11 0

6 jaar

Bedankt voor je bericht. Nu was ik ook even bij een andere garage, situatie uitgelegd
en hij keek meteen naar de gasklep. Nu was die ernstig vervuild...Hij heeft het schoongemaakt en
de auto rijdt meteen een stuk beter op benzine en ze hebben inderdaad van die injectievloeistof in de tank gedaan.

Ik ging ook proef rijden op gas en het probleem heeft zich nog niet voorgedaan??? Kan dat inderdaad aan de gasklep
gelegen hebben of is dit een toevalstreffer geweest? De auto heeft geen verdamper maar injectoren en die zijn 2000
kilometer vervangen de hele rails trouwens, zoals hij dat noemde.

Heeko 0

6 jaar

Heeko,

Als het een verdamperloze installatie betreft kan dat heel goed.
Dan is de gasklep leading in dit geval.
Hopelijk is het probleem hiermee opgelost.

primera p11 0

6 jaar

Dank je wel voor de tip. Vrijdag was ik bij een andere garage en het verhaal vertelt. Hij keek inderdaad
naar de gasklep en die was inderdaad ernstig vervuild. Dus schoongemaakt en nog een injectiecleaner toegevoegd.
Vrijdag en zaterdag probleemloos gereden.

Ik rij zondag 6 kilometer moet even keren en ja hoor, slaat weer af...
Naar de parkeerplaats 100 meter verder, daar slaat de motor weer af, dus twee keer achter elkaar en vandaag rij ik en is er
niets aan de hand.

Elke logica ontbreekt mij hierbij. Het is volstrekt willekeurig. Zou het dan toch de computer zijn?

Heeko 0

6 jaar

Mogelijk is er nog een software update mogelijk van de motor ECU en moet het inleren van de adaptive functie,s koud nog eens worden uitgevoerd . ( vrijwel zeker is dit laatste niet gebeurd ) .

Heeko,

Dat is ook nog een mogelijkheid.
Wat voor installatie ligt erin?.
Vialle LPI?.
Dan kun je ook nog de connector op de LPE loshalen en deze inspuiten met kontaktreiniger en even goed laten drogen.
Wil ook nog weleens helpen,stekerverbindingen zijn prut namelijk van Vialle.

primera p11 0

6 jaar

Bedankt mensen voor de tips en ga dit met de gasboer bespreken. Want het probleem neemt wel toe
in die zin dat de motor nu vaker afslaat. Ik zal hem deze tips voorleggen en kijken wat hij ermee doet.

Een monteur zei eens tegen mij dat de monteurs die LPG installaties inbouwen nogal arrogant zijn en niet
gauw tips overnemen omdat ze prat gaan op hun computers en wat die waarden zeggen. Ik weet niet of dit een algemene tendens
is hoor, maar dat van die aangedane gasklep, dat een andere monteur dat had geconstateerd deed hem niets.

Zelf niet van: ' stom, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb etc'. Maar ik ga hiermee aan de slag en ik weet echt niet wat voor instalatie
erin ligt. Ik heb de auto van de eerste eigenaar en die heeft het bij nieuwkoop meteen in laten bouwen door de Citroengarage
zelf. Dat is wat ik weet. Maar ik houd jullie op de hoogte en bedankt voor het meedenken!!

Heeko 0

6 jaar

Voor al degene die hebben gereageerd op het probleem wat ik had met de auto
is het volgende uitgekomen. De Citroendealer heeft de motor opnieuw uitgelezen en alle
waarden terug gezet naar fabriekswaarden. Dat heeft enorm geholpen betreft het rijden op benzine.
Maar nu het LPG vraagstuk. Hen de auto naar Agin gebracht, die bouwt bijna uitsluitend LPG installaties in.

Die heeft de motor getrimd en afgesteld en vacuüm op nieuw afgesteld en opnieuw en het LPG
gebeuren opnieuw geprogrammeerd. Voor 90% is het opgelost. zo nu en dan, ik weet niet wat de aanleiding is
slaat de motor toch nog af. Maar dat is soms, wel lastig omdat Agin ook niet goed begrijpt waarom dit gebeurt.
Maar voor zover kan ik ermee leven.

Het zal niet veel voorkomen: gebeurt het dan eerst naar de dealer opnieuw laten afstellen, de motor heeft nu 208.000
gelopen en dan naar een goede LPG installateur.

Maar ik wil jullie bedanken voor het meedenken!

Heeko 0

6 jaar

U bedankt voor uw feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.