Citroën 0: Motormanagement probleem/ niet aanslaan 1.8i 8v

Brandstof: Benzine, Motorcode: LFY

Ik heb een Evasion 1.8i 8v (op LPG) staan die ineens een wel erg vreemde storing geeft.

Na het vervangen van de radiateur is nog een uitgebreide proefrit gemaakt, alles goed. Auto binnen gezet, en de dag erna willen starten.
Bij het op contact zetten knippert motormanagement lampje (1hz) en geeft gelijktijdig een bonkend geluid (in de auto te horen). Dit verschijnsel verdwijnt bij het loskoppelen van het injectie relais of de ECU. Ook reageert er een relais in de zekering/relais kast in de motorruimte. Waar dit relais voor dient heb ik nog niet uit kunnen zoeken. Helaas kan ik met de tester niet communiceren met de ECU.

Ik heb ruim 7 jaar als monteur bij een Citroën dealer gewerkt (1994/2001) maar ik heb nog nooit een dergelijk probleem gehad.
Dit gaat over een Evasion, maar het kan natuurlijk ook bij een ZX 1.8, Xantia 1.8, Xsara 1.8 voor komen. Datzelfde geldt voor de Peugeot modellen met deze 1.8 8v motor

Wankelguru

Geplaatst door Wankelguru (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

heeft je motor ECU voeding en massa? Zijn de communicatie draden heel? ga er dan maar van uit dan helaas je ECU overleden is... (heb zelf 2.5 jaar bij Citroén als Reparatie technicus gewerk, en heb vaak van dit soort grapjes voor mn kiezen gehad)

Wankelguru (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zal morgen eens meten, maar ik begin er nu ook sterk aan te denken. Zeker nu ik excact hetzelfde probleem tegen kwam op het Citroën forum. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewt...

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

nog verder gekomen?

Wankelguru (0) PRO, 14 jaar geleden

Inderdaad, de ECU bleek kapot te zijn. Dus een andere ECU gemonteerd en de Evasion loopt weer!
Deze keer hebben we een gebruikte ECU gemonteerd.

Bij die gebruikte ECU zat ook een complete slotenset van die auto en een CPV module. Ik heb er voor gekozen de sleutelstift over te zetten in de bijgeleverde sleutel, om zodoende geen transpondercode in te hoeven leren, en niet alle sloten hoef te vervangen. Natuurlijk moet ook de CPV module omgewisseld worden.

Je zet de sleutel met de baard voorzichtig in de bankschroef, en wipt met een schroevendraaier de behuizing er vanaf. Dit doe je bij alle sleutels, en zo wissel je de sleutelstift om. Doe een klein beetje lijm in het gaatje voordat je de juiste sleutelstift in de juiste behuizing steekt. Is zomaar een tip, wat veel werk kan voorkomen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

mooi dat hij weer opgelost is :)

Andre362 (0), 12 jaar geleden

Heren, sinds kort grote problemen met mijn Evasion 18i lijkt op bovenstaande problemen, motor stotert en houd in , slaat geregeld af, motor management lampje gaat branden en soms weer uit.
uitlezen geeft storing op injectoren deze vervangen (donor auto) heeft niet geholpen. vervolgens bougies, kabels, bobine, gasklep met alle voelers (donor auto) vervangen. ECU ter reparatie
aangeboden ( hier zat een storing in volgens reparateur) laten repareren maar zonder resultaat. HELP ik weet het niet meer? wie weet raad?

Andre362 (0), 12 jaar geleden

In bovenstaande berichten heeft men het over CPV module mee vervangen, maar ik heb mij laten vertelen dat de ECU van een Evasion niet ingeleerd hoeft te worden? dus dat deze geen invloed / verband heeft met de CPV module of klopt dat niet?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën 0 of stel zelf een nieuwe vraag.