close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C5: Motormanagement storing.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: EW10A

Hallo,

Ongeveer 4 weken geleden stond ik met een warme motor voor een stoplicht te wachten, hoor ik piep, en lees ik, storing snelheidsregelaar. En direct er achteraan, piep, emissiestoring... :(

Wegtrekken was er ook niet meer bij want hij wilde alleen nog verhoogd stationair draaien.
Op het gaspedaal werd niet meer gereageerd.

Opnieuw starten en hij deed weer normaal.

Tot het volgende stoplicht, piep, storing snelheidsregeling en ik moest weer opnieuw starten.

Als ik maar blijf rijden dan is er niets aan de hand.

Toen ik bijna thuis was, piep, storing motormanagement, kon er ook nog bij en het het servicelampje blijft nu aan.

De volgende dag deed hij het weer normaal, echter, mij viel op dat als ik de rem vasthoud dat dan de storing komt. Ik heb daarna een flink stuk gereden en alleen de handrem gebruikt.
Geen storing meer, echter later wel weer, ook met het gebruik van uitsluitend de handrem.

Wat mij ook opviel was dat de fan niet ging draaien als de temperatuur steeg, ik weet dat als de airco aan staat dat de fan draait en dus met airco aan gereden, hierna een week gereden met de airco aan en geen storing meer.

Omdat het vermoeden bestond dat een en ander met de remlichtschakelaar te maken zou kunnen hebben, heb ik deze schoongemaakt en teruggeplaatst en daarna ging het weer een paar dagen goed.
Opnieuw dezelfde melding dus ik heb een nieuwe schakelaar geplaatst en direct een modificatie meegenomen die velen ook hebben gedaan, een tussendraadbundel.

Ben bij de dealer geweest omdat de storing weer terugkwam...
Hij kon echter weinig vinden, wel viel op dat de koelvloeistofsensor lekte en er een klein beetje oxidatie in de centrale computer zat. Vloeistof wordt door de kabel naar boven de computer ingedrukt!
Schoongemaakt en ik heb later de sensor vervangen, daarna bleef de temperatuur oplopen tot bijna het rode vlak, de slang waar de thermostaat in zit bleef koud....

--> elektrische thermostaat vervangen door een conventionele en de temperatuur blijft weer goed.

Het ging een paar dagen goed....en toen weer de melding storing motormanagement en het servicelampje aan.
Herstarten en we rijden weer.

Ik weet niet meer waar ik nu moet zoeken, misschien iemand hier?

Geplaatst door

Steeksleutel (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat zijn de foutcodes?

als er al sporen van koelvloeistof in de stekker van de motorcomputer zaten vrees ik (uit ervaring) dat er weinig anders op zit dan de motordraadbundel te vervangen. en als nodig misschien daarna de motorcomputer ook nog wel.

harry4203 2490
badge vip badge

12 jaar

Heb je de storingen ook als je op benzine rijd?

primera p11 0

12 jaar

De foutcodes weet ik zo niet meer.
Volgens de monteur komt dit inderdaad wel vaker voor en moet soms de BSI opgestuurd worden naar de fabriek want hij is vastgeklonken.

Hij vertelde me dat hij niet de gehele draadbundel hoefde te vervangen, alleen die kabel van de sensor naar de stekker die op de BSI zit.

Of de storing er op benzine ook is heb ik nog niet geprobeerd, waar denk je aan dan?

Steeksleutel 0

12 jaar

Omdat je ook spreekt van emissie storing,probeer het eerst eens op benzine.

primera p11 0

12 jaar

Oh, maar die emissie storing is inherent aan het rijden in een C5.
Zolang ik er in rijdt, zo'n 3 jaar, komt die storing er te pas en te onpas in.

Maar hij blijft er nu in, ik zal het eens proberen op benzine. (Wel een dure aangelegenheid, benzine verbranden...)

Steeksleutel 0

12 jaar

Ik ben het met je eens wat betreft de emissie storing,bij franse auto's op lpg zit tie er standaard in.
Wat niet wil zeggen dat er niks aan te doen is.
Deze storing kan ook te maken hebben met een te arm mengsel en dat kan gevolgen hebben voor de kleppen en de zittingen in de kop.
Nou word deze storing idd al heel snel gezet,bij een bijna lege tank bijv verschijnt tie ook.
Maar als de storing op benzine niet verschijnt is er toch duidelijk wat met de gasinstallatie en dat kan varieren van een druksensor of een injector.
Wat uiteindelijk ook kan leiden tot noodloop,bijv geen gas meer kunnen geven of geen vermogen.
Ik weet niet of je de gasinstallatie al en keer hebt laten checken?.
En als tie op benzine niet verschijnt komt het duidelijk uit de gasinstallatie.

primera p11 0

12 jaar

Die melding van emissie-storing kreeg ik al vanaf het begin zoals ik al zei, vaak kwam de melding al zolang ik nog op benzine reed, dus binnen de eerste paar minuten.
Oude olie zorgt ook voor een emissiestoring heb ik ervaren, verse olie er in gaf soms maanden geen melding..

De motor gaat niet echt in noodloop, want dan zou je toch nog moeten kunnen rijden, al is het behelpen.
Nee, het toerental stijgt naar ongeveer 1100 toeren en het gaspedaal reageert nergens meer op (Elektronisch gaspedaal, zonder kabel)
De motor loopt dan ook erg onregelmatig.

De druksensor van de lpg installatie is vorig jaar vernieuwd en hij is verder uitgelezen.

Als ik gewoon op snelheid blijf is er niets aan de hand, de 'noodloop' treedt altijd en alleen maar in als ik stil sta en de motor stationair draait en warm is.

Edit: ik begrijp het verband ook niet dat als ik de airco aan heb staan dat de klachten uitblijven...

Steeksleutel 0

12 jaar

Nou, ik heb het even geprobeerd om op benzine de storing te krijgen en jawel, dit maakt geen verschil.
Altijd aan het eind van de rit, als de motor goed op temperatuur is en ik trap op de rem dan vliegt hij in storing.

Ik kom net terug van een rijtje van een dikke 10 km. en heb de storing op kunnen wekken door even een paar keer stevig op de rem te trappen.

Steeksleutel 0

12 jaar

Zit de juiste olie erin,ik bedoel de viscositeit,5w 30 of 5w 40

primera p11 0

12 jaar

Yep, 5W40, Volsyntheet, vorige maand ververst.

Steeksleutel 0

12 jaar

Wat doet het toerental onderdat flink remmen,zakt het toerental helemaal weg?.
Of zakt het netjes naar stationnair?.

primera p11 0

12 jaar

Eerst sta ik stil en heb mijn voet op de rem, niets aan de hand.
Dan ineens voel ik dat de motor begint te trekken, ik kijk op de toerenteller en zie dat het toerental naar circa 1100 rpm stijgt en daar blijft.

Steeksleutel 0

12 jaar

4 weken geen klachten gehad, tot deze week dezelfde storing zich weer aandiende.
Tijdens het rijden geen centje pijn, voor het stoplicht staan met de voet losjes op de rem om kruipen tegen te gaan en de boel valt in storing.

Mij viel vandaag op dat als ik het rempedaal nadat ik stilsta voor het stoplicht niet losjes maar dieper in trap en vasthoud er geen storing komt....

Nou ja, kan iemand hier nog chocola van maken?

Steeksleutel 0

12 jaar

bump

heb je het probleem nog op kunnen lossen ?
er staat hier ook een c5 met gas en hetzelfde probleem

override 0

11 jaar

Nee, storing komt nog steeds voor, ik heb er mee leren leven...

Steeksleutel 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.