close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C5: C5 2005 20 16v nokkenasverstelling probleem

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: EW10A 2.0 16v

Hallo

Ben aan het puzzelen met een nokkenasverstelling storing.

Motor loop slecht, gallopeerd, valt bijna uit en verhoogt het toeerental weer, bij gasgeven lijkt het beter te gaan.
Als je de motor belast door te gaan rijden is er geen vermogen.
Distributietiming gecontroleerd, deze is goed.

Met de Lexia uitgelezen: "Permanente storing Bediening elektroklep nokkenasverstelling Hoge aanslagen"

Klep (tussen nokkenassen bovenop cilkop, distributiekant) gedemonteerd, leek krom en had een scheurtje: dus vervangen.

Resultaat: nul, zelfde probleem, zelfde storing bij uitlezen.

Bij het aansturen van deze klep via de actuatortest met de Lexia werkt deze klep wel (hoorbaar) en geeft de Lexia ook aan dat de werking goed is.

Maanden geleden heeft iemand de koppeling vervangen dus eerst de bdp-sensor bekeken: ziet er prima en schoon uit.
Nokkenassensor ook gedemonteerd, ziet er ook prima uit en schoon.

Zou de nokkenaspoelie van de inlaat defect zijn? dit is de verstellende poelie. Heeft iemand deze eerder defect gehad? Het is nogal een prijzig ding.......


Als ik de stekker van de regelklep aangesloten heb en ik meet de gegevens (met de Lexia) terwijl de motor (slecht) stationair loopt dan zie ik de hoekverdraaing van de nokkenas pendelen tussen 0,4 en 2,8 graden. pendelt ongeveer tegelijk met het galloperen van de motor, oorzaak of gevolg?

Neem ik de stekker los, dan loopt de motor direkt goed stationair en ook bij het gasgeven! Nu lijkt het probleem dus weg te zijn.
Bij de meetgegevens zie ik nu een vaste waarde van -5,2 graden hoekverdraaing van de nokkenas! Ook bij gasgeven.

Als ik nu de storingen uitlees is de volgende storing erbij gekomen: "Tijdelijk mankement regelklep nokkenasverstelling"

Heeft iemand deze storing eerder gehad bij Citroen of Peugeot?


Alvast bedankt

Anne T. Annema
Citrofiel.nl

Geplaatst door

Anne441 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Nog het volgende:

Misschien is de injectecomputer wel defect geraakt door de kapotte elektroklep.
Als ik namelijk via de Lexia in unit wil komen lukt de communicatie niet. Ik moet er in komen met het invoeren van het chassisnummer en het orga nummer.

Volgens enkele info-rapid zou de timing van de distributie niet goed zijn. Dit zal ik nog maar eens controleren, en dan vraag ik mij af hoe die eventueel zou kunnen verlopen.....?

Denk toch sterk aan de nokkenasversteller.

Anne T. Annema
Citrofiel.nl

Anne441 0
badge

12 jaar

timing controleren zoals citroen aangeeft in info rapid

andreas08 0
badge

12 jaar

Al gedaan. Zelfs 2 x om zeker te zijn.

Anne441 0
badge

12 jaar

controleer de stekkers van mmcomputer op vervuiling
bij rfj motor kan koelvloeistof vanuit de temp sensor de kabelboom inkomen
wat vele storingen kan veroorzaken
je geeft aan storing erbij gekomen er staan meerdere storingen in geheugen

andreas08 0
badge

12 jaar

Dat van de koelvloeistofsensor had ik gelezen. Dus al gecontroleerd. Geen spoor van koelvl of van corrosie te vinden.
Dat er nog een storing bij kwam is het gevolg van het lostrekken van de stekker van de regelklep voor de nokkenasverstelling. Daarna was die weer weg.

Anne441 0
badge

12 jaar

Heb de ECU naar ACTronics gestuurd samen met de COM2000 (startblokkering) de kontaktslotantenne en de sleutel. Hoopte dat zij konden ontdekken of deze defect was. Maar helaas, ze konden er niks mee, deze ECU is intern anders dan gewoonlijk?? Dus ze hebben hem teruggestuurd.....
Ik heb nu de nokkenaspoelie die verstelbaar is besteld, hopelijk zit het probleem hierin..... Afwachten....

Anne Citrofiel

Anne441 0
badge

12 jaar

Tot nu toe geen resultaat. Draadboom helemaal uitgeplozen, alles lijkt in orde te zijn.

Heeft iemand nog een hint voor mij? Heeft niemand een soortgelijk probleem gehad?

Anne441 0
badge

12 jaar

Zaterdag de hele kabelboom open gehaald, bedrading van de regelklep en de andere sensoren op de motor richting de ECU gecontroleerd. Ecu open gehad, gecontroleerd op corrosie etc. Niks te zien en te vinden, geen draadbeschadigingen oid.

Vandaag wederom de distributie los gehaald. Juiste pennen in vliegwiel en nokkenassen. Uitlaat nokkenaspoelie eraf gehad, spie controle: alles in orde.
Alles weer gemonteerd, timing extra goed gechecked. Distributiedeksels nog niet gemonteerd, multiriem poelie wel. (deze zet de krukas distributiepoelie vast aan krukas, nodig omdat de gleuf in de poelie veel breder is dan de breedte van de spie in de krukas) Alles aangesloten en proefdraaien.
En warempel, ze loopt goed!?....even maar dus, maar geen foutmelding in het geheugen (uitgelezen met Lexia). Toch verandering door distributiewerk? Morgen eens kijken of de spie in de krukas nu aan de andere kant van de poeliegleuf staat, dit zou betekenen dat de krukaspoelie heen en weer gaat tijdens het lopen van de motor en zou daarom de nokkenasverstelling zich suf regelt??

Ondanks alles toch maar een nieuwe nokkenassensor besteld, morgen proberen.

Ga morgen ook het oliefilter bekijken, heb gehoord dat vervuiling in de olie de hydraulische stoters wel eens ontregelen, zou dit ook gelden voor de verstelbare nokkenaspoelie?????

Groet

Anne
Citrofiel

Anne441 0
badge

12 jaar

OPGELOST!

Na lang wikken en wegen en een tip van een collega citroënspecialist, bij een Citroën gespecialiceerd demontagebedrijf een ECU, BSI, contactslot met bijbehorende sleutel, portierslot, chassisnummer en transpondercode gekocht.

Alle componenten vervangen, alle opties van de auto in de nieuwe BSI geprogrammeerd, ook de originele radio opnieuw geprogrammeerd (werkt alleen als het juiste chassisnummer geprogrammeerd is) zodat alle onboardsystemen functioneren.
Na de eerste start is het meteen duidelijk; de ECU was dus defect. De motor loopt als een zonnetje, ook de trekkracht is terug.

Hoogstwaarschijnlijk is het deel in ECU welke de nokkenasverstelling regelt defect geraakt door de defecte regelklep van de nokkenasversteller.
Alle foutmeldingen gewist en deze komen ook niet terug.

Bij deze dus de oplossing.

Groet

Anne

Anne441 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.