Klant rijdt al geruime tijd rond met zijn xsara automaat en verpreidt meer en meer zwarte wolken achter zijn wagen. De wagen verbruikt zoveel olie dat zijn kofferdeksel gans zwart ziet.
We hebben al enkele additieven toegevoegd om het olieverbruik te minderen en pas ook het kleppendeksel met de carterdampenklep vervangen. Op dat moment hing de ganse motor vol met olie. Het probleem is echter niet opgelost en het lijkt erop dat er een ernstig motorprobleem is of zou de olie ook via de turbo eventueel mee gezogen worden als deze defect is
De wagen is destijds als occasie verkocht en de klant eist dat dit nog onder garantie is maar wij kunnen hem toch geen motorrevisie betalen.
Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt met een 2.0HDI. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit er olie in de intercooler of slangen van turbo naar inlaat? Zo ja, dan is de turbo zeer verdacht.
Als de motor echt versleten is en je geeft er garantie op dan gewoon uithuilen en een revisie uitvoeren. Dat is bedrijfsrisico.
Afwachten... klant nog niet teruggezien
Voer eens een Cilinder Lek test uit, dan weet je meer (kan een hoop centjes besparen)
even voor de duidelijkheid, is het zeker dat het om olieverbruik gaat?? of rookt de wagen gewoon enorm?? Het kan nl zijn dat er iets anders aan de hand is. Olieverbruik geeft echt geen zwarte, maar een blauwe walm,.
Het kan ook zijn dat er idd olie uit de uitlaat komt, dat kan alleen door de turbolagers rechtstreeks naar de uitlaat lekken maar in alle gevallen heeft m.i een motorrevisie totaal geen zin, eerst goede diagnose stellen wat het is en waar het vandaan komt.
bij het vervangen van het kleppendeksel bleek dat er een scheurtje zat in de turboleiding die naar de intercooler gaat en na deze leiding vervangen te hebben, was het probleem opgelost zei de klant.
Het is raar dat dit de reden was van zoveel rook in de uitlaat... maar het moet dan toch een combinatie geweest zijn van de carterdampen alsluitklep en de beschadigde leiding.
als er een scheur zit in de turboslang krijg je luchtlekkage. De luchtmassameter meet wel lucht die doorstroomt, maar dit komt uiteindelijk niet in de cilinder terecht. De inspuiting wordt echter wel hierop gebaseerd, omdat deze auto geen turbodruksensor heeft. Dus er wordt veel te veel ingespoten, vandaar die zwarte rook.
Dit was ook de reden van mijn vraag: 'weet je zeker dat het om olieverbruik gaat of rookt de wagen gewoon enorm"
Dat dacht ik al, alleen had ik er niet bij stilgestaan dat deze wagen en turbodruksensor heeft en vandaar vond ik het dan raar dat door de lagere turbodruk het mengsel niet aangepast werd.
Maar het is inderdaad nog een ouder systeem.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar