Hoi,ik ben nieuw op dit forum,en ben ook actief op het forum van de C5 club .
Omdat ik daar nog niet echt een duidelijk andwoord heb gevonden op mijn probleem ,probeer ik het hier te vinden.
Het probleem is dus het olieverbruik.De motor gebruikt ong 1ltr per 4000/5000 km.Het betreft een 1.8 ltr motor.
Motor olie die er in zit is een vol synteet 5w40,en de motor heeft 150000km gelopen.
Mijns inziens zou een verbruik ergens tussen 1ltr per 10000>20000 normaal moeten zijn.
Wat zou hier het probleem kunnen zijn?(er ligt geen drup onder de auto)
Wij zijn nu de 3e eigenaar en voor dat wij hem kochten heeft de auto een jaar te koop gestaan bij de dealer.Zou dat er misschien iets mee te maken kunnen hebben?
Gr Ed
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1 liter per 4 a 5000 km is nog acceptabel, ik begrijp dat je dat redelijk veel vindt.
Met deze km stand, en niet wetend hoe de andere eigenaars de auto hebben behandeld is het niet ongewoon om wat olieverbruik te zien.
Je hebt al geconstateerd dat je geen lekkage ziet buiten het blok, dus is het inderdaad inwendig verbruik.
Is je uitlaat rook ook extra blauw?, hoe zien de bougies eruit?
Het kan zijn dat de afsluiting tussen de klepstelen wat ruimer is geworden en daardoor meer olie gebruikt.
COr
Hey ;ik hoorde idd al eerder dat men dit nog acceptabel vind.Maar dat betekend dus wel dat met een onderhouds interval van 30000km ik de olie al 2keer gewisseld heb tegen de tijd het zo ver is .
Dus kan ik net zo goed alleen het filter vervangen.
In dat opzicht vind ik het niet acceptabel.
Ook is olie niet goedkoop met 10ltr. Met dit verbruik kan ik ook wel per 4ltr kopen dat scheelt tenminste nog wat.
De motor rookt niet blauw en ook stinkt hij niet naar olie bij de uitlaat,waardoor je (lijkt mij) de klep sealtjes eigenlijk wel een klein beetje kunt uitsluiten toch?
Laatst nog 2 weken stil gestaan maar bij het starten geen rook.
Nou ja ik heb een half jaar garantie op de auto en Vrijdag gaat hij terug om te kijken of ze wat kunnen vinden mbt het verbruik en ook loopt de motor niet lekker stationair waarbij het gas soms blijft hangen rond de 1100 toeren en giert de versnbak vooral in z'n2e versnelling.
Laten we hopen dat ze het op kunnen lossen(onder garantie) want voor de rest een heerlijk rijdende auto.
Gr Ed
17 jaar
Het vervangen of wissel van de olie laat ook tijdens het eruitlopen van de olie via de carter plug ook de onderaan in het carter liggende rommel weglopen, je oliefilter zal niet alles eruitfilteren.
Verder zie ik niet in waarom je de duurdere olie gebruikt, de door de fabrikant voorgeschreven olie gebruiken, en deze kan je zeker goedkoper krijgen als 10 euro per liter.
Aan het olieverbruik zullen ze niet veel doen, je kan motorflush proberen en daarna een conditioner voor de seals in het blok, zodat deze weer soepel worden en beter afsluiten.
De andere problemen moeten eerst worden opgelost, een slecht lopende motor is ook niet echt goed.
Succes met de auto, en maar hopen of de garantie oplossingen al je problemen oplossen.
Cor
Hey, vanmiddag de auto weer opgehaald bij de dealer en ze hebben het volgende gedaan nl;
1 Rondje gereden er mee en geconstateerd :motor liep goed tijdens testrit dus niets aan doen.Ondanks dat ik de probleem duidelijk heb uit gelegd en dat het niet met elke rit is!!
2 gierend geluid gehoord lag volgens hun zeker weten aan het linker wiellager voor ,en niet aan de bak,dus lager is vervangen.
3 motor lekt geen olie,dus is inwendig ,zou kunnen zijn dat de motor vervuilt is. Ze hebben hem bijgevult tot max met 0w40 vol synteet en zeiden dat we wat harder moesten trappen om om te zorgen dat de vervuiling oplost.Als het verbruik blijft dan terug komen als de auto zijn olie wissel nodig heeft(nog 14000km)olie aftappen en de olie laten wegen,nieuwe olie er in en dan na 2000km weer aftappen en weer laten wegen????????(dan zijn we wel een jaartje verder denk ik)
Na de auto vlak voor sluitingstijd te hebben opgehaald werd het me al gauw duidelijk dat de bak nog steeds giert!!
Toen ze belden dat het lager het probleem was heb ik nog specifiek gevraagt of ze zeker waren dat het het lager was."100%"zeker zeiden ze. Ook moesten we 300 op tafel leggen voor het vervangen van een lager waar ik helemaal geen probleemen mee had gemerkt!!Uiteindelijk na een belletje met de Finse bovag zeg maar hoefden we maar de helft te betalen(coulance regeling (bij aanschaf wettelijk 3 mnd garantie).De tot rek voor niets op lossen was 395 waarvan ze ons dus die 150+95wouden laten betalen.Na wat woorden over en weer is het bij de 150gebleven.MAW garantie me REET!!!!!
Maandag maar weer bellen met de Finse bovag om te zien wat nu verder....immers de bak giert dus nog steeds en de motor loopt niet lekker.Eerrden zijn al de cc unit vervangen ruitenwisser meganisme achter vervangen,bedrading +raamrubber van klapraampje achter vervangen,kachel weerstand vervangen.Nu dat de problemen van nu waarschijnlijk duur zijn om op te lossen lijken ze opeens niet meer zo behulpzaam.
Zo een heel verhaal maar ik wou het ff kwijt.
Gr Ed
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar