close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C5: Olieverbruik C5 (2002)

Bouwjaar: 2002

Sinds maart 2005 heb ik een ex-lease C5 gekocht en al vrij snel merkte ik dat het olie-peil wat aan de lage kant was; een litertje olie erbij en hij was weer vol (indicator geeft oooooo aan). Nu, een paar maanden later geeft de indicator op het dashboard aan: ------. Ik heb zojuist ca een liter erbij gegooid en heb nu oooo--. Zijn er C5 rijders die ook een dergelijk olieverbruik is of interpreteer ik de indicator verkeerd? De peilstok bevestigd inderdaad de indicatorstand. Dus.... vebruikt de C5(2002) per twee maanden nou zoveel olie? Alvast Bedankt voor je reactie.

Geplaatst door

Ries9790 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hangt van de kilometers af. Olieverbruik meet men in kilometers en niet in tijd. Het vermelden van het motortype is ook handig voor hulp.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Het is een 1.8 Ligne Prestige met 153.000 km op de teller. Ik heb ongeveer zo een 4.000 km gereden in twee maanden. Hoop dat je hier wat mee kunt.

Ries9790 0

19 jaar

Het verbruik van olie is een gekend probleem bij de laatste generatie benzinemotoren bij Citroën. Meestal is het probleem verholpen met het monteren van nieuwe valve-seals. Het kan gedaan worden zonder de cilinderkop te demonteren.

Nic8069 0
badge

19 jaar

1 liter op 4000 is niets verontrustend. Gewoon goed in de gaten houden en als het veel erger wordt kleprubbers vervangen zoals Nicolas al zegt.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

1 liter op 4000 km is 2,5 liter op 10.000 km. ik zou me daar zeker druk om maken.

mag toch niet bij zo'n vrije jonge auto, hier wordt gepraat over een veelvoorkomend probleem bij de nieuwe generatie motoren van citroen.

ik zou maar eens bij de dealer langs gaan voor een coulance regeling op de valve seals.

is niet meer dan billijk dat het een kwaal is dat de importeur daar een deel van betaalt.

2,5 liter op 10 d km is niet niks.

arie549 0
badge

19 jaar

De auto heeft wel 153000 km gereden. COulance lijkt mij niet meer van toepassing. Bij een auto met die km stand is het olieverbruik niet verontrustend.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

153.000 voor motoren van vandaag de dag stelt niet veel voor.

als die auto dealer onderhouden, en hij wordt normaal gebruikt mag hij gewoon zoveel olie niet vebruiken.

ja het zal wel mogen, maar het is de bedoeling niet!!

die auto is gemaakt om te rijden, niet om olie bij te vullen.

deze auto zal om de 15.000 km ververst moeten worden, zoals de meeste auto's.
dat zou beteken, dat er een dikke 3,5 liter in die periode bijgevuld moet worden.
de meeste auto's hebben een carterinhoud van 4 tot 5 liter.

dus dan je het verversen ook wel overslaan, doet hij immers zelf. (doormiddel van bijvullen)


ik vind het niet normaal dat zo'n auto zoveel olie verbruikt!

arie549 0
badge

19 jaar

Bij de fabrikanten zeggen ze dat tot 1 liter per 1000 km olieverbruik normaal is!!! Maar ook ik vindt dat gigantisch veel. Normaal zou je bij zo'n wagen misschien, als het veel is, een half litertje olieverbruik mogen hebben tussen een onderhoudsbeurt. Maar nogmaals deze motoren zijn daarvoor gekend.
Nu moet je zelf overwegen wat je wil: Nu en dan een litertje olie bijkappen en het oliepeil in de gaten houden of de kosten maken om de valve seals te laten vervangen...

Nic8069 0
badge

19 jaar

een fabrikant dekt zichzelf in om te zeggen dat ze een liter op 1000 km mogen gebruiken.

arie549 0
badge

19 jaar

Voor deze C5 had ik een Citroen ZX met bijna 300.000 op de teller en die verbruikte echt een minieme hoeveelheid olie. Ik denk dat ik voorlopig een litertje bij blijf gooien en vervolgens alvast wat extra geld opzij ga zetten voor het vervangen van die seals.
Iemand een idee wat me dat (extra) gaat kosten?
Andere vraag: wat is een coulance regeling?

Ries9790 0

19 jaar

coulance is tegemoet komen, oftewel in den minne schikken.
jij betaald de onderdelen en eventueeel een deel van de uren, hij de rest.

seals vervangen kost botweg 400 euro, maar kan meer zijn afhankelijk van type auto en motor.
mvgr wupke

kreazyV8wuppo 0
badge

19 jaar

ben bang dat hier geen coulance meer opzit, de fabrikant schrijft voor 1 liter op d km dus daar zul je het mee moeten doen.

richard9659 0

19 jaar

Vandaag ontdekte ik bij mijn C5 1.8 op LPG (bouwjaar 6-2001, 110.000 km) precies hetzelfde. Ik moest 1,5 liter bijvullen na 7.000 kilometer. Volgens mijn dealer is een verbruik van 1 liter per 4.000 liter normaal voor deze motor. Wel schrikken, want mijn Xantia 1.6i (bouwjaar 1-1995, 240.000 km) verbruikt geen druppel olie. Al met al bij de C5 toch een dure grap, zeker als de dealer adviseert olie van 17 euro per liter te gebruiken.

12 0

19 jaar

als je op LPG/I rijd, is een verbruik van olie zelfs wenselijk.
natuurlijk geen liters op 100 km, maar 2 liter op 10,000 is goed.
dit omdat LPG een droge brandstof is, en dus geen smerende eigenschappen heeft.
het olieverbruik smeert wat normaal door de brandstof gedaan zou worden.
dus, zie het lichte verbruik als preventief onderhoud, want als alles droog liep zou er wel eens duur onderhoud kunnen volgen.
17 euri de liter, tja, die dure olie welke word voorgeschreven is niet vanaf e stappen vanwege garantie gedoe.
echter als je auto niet meer binnen de garantie valt, zou je over kunnen stappen op een ander merk oid.
je kan op lpg rustig 30,000 km rijden als je 2 ltr op de 10,000 moet bijvullen of meer.
dus verleg je interval van de olieverversing met filter ,en je haald er het verlies van het bijvullen weer uit.
greets van wupke.

kreazyV8wuppo 0
badge

19 jaar

Thanks Wupke!

12 0

19 jaar

Inderdaad Wupke, koop een beetje redelijke kwaliteit Halffords olie in en daar kan ons C5-je weer een paar duizend km mee overweg. Ik denk dat als je eenmaal een C5 van over de ton hebt dat je dan niet meer moeilijk moet doen over het olieverbruik (tenzij je om de 1000 km een blik olie erbij moet kieperen). Ik kom zelf net terug uit Noord Frankrijk en heb ca 2000 km gereden; de olie indicator is van ooooo- naar ooo--- gegaan. Dus heeft wel wat gekost maar ik denk dat deze C5 'luxe boys' heel goed uit de weg kunnen met de wat "inferieure Halffords" 'glijmiddel'. Geintje.
Ik bedoel auto rijden doe je voor je lol en gemoedsrust, anders moeten we allemaal het openbaar vervoer in!

Ries9790 0

19 jaar

Ik rijd een desel met 210.000 km en deze verbruikt tussen de beurtjes (20.000km) ongeveer 700ml olie.

Peter8749 0

19 jaar

Ik las dat bij sommige olie de klepstoters niet snel genoeg op druk komen bij het starten, de motor dan slecht loopt en de computer dan van slag kan raken.
Kijk maar eens bij "[C5 2005] koude start".
Ik kocht in de automaterialenhandel trouwens 5 liter volsyntetisch voor 28 euro.

tom13 0

19 jaar

Het is simpel, die hydraulischeklepstoters hebben een bepaalde doorlaat,en dus hoe dikker de olie hoe lastiger dat ze op druk komen.
verhalen van volsyntheet of dure weet ik veel ,hebben vaak wel grand van waarheid maar ook de gewone Hema/Aldie/Lidl goedkope olie kan hetzelvde resultaat hebben.
let goed op de juiste API (SFCC) en 10w of 15 w40 enzo,, als je dat doet blijft de kans op motorschade enzo beperkt tot het minimum.
greets van wupke die voor 6 euri 5 liter olie heeft.

kreazyV8wuppo 0
badge

19 jaar

Mijn eerste BX diesel heb ik altijd gereden op Karwei/Hema olie van 10 gulden per 5 liter. Nooit geen problemen gehad bij 402dkm was motor nog goed. Mijn 2e BX diesel staat nu op 330dkm en ook geen probleem. Het verversen deed ik om de 10dkm en later 1x per jaar (15dkm). Mijn C5 heb ik pas en ben nog wat voorzichtiger mee. Het verbruik is nog niet helemaal bekend maar op en neer naar Italie met de indicator van oooooo naar ooooo- lijkt mee te vallen. De synthetische olie Comma SYNER G is trouwens erg dun 5W40 met API SL CF. Synthetische olie verzuurt niet en kan waarschijnlijk nog veel langer mee dan 30dkm. De kosten vallen dan nog best wel mee.

tom13 0

19 jaar

Gebruik voor je C5 altijd een volsynthetische soort: 5W30; 5W40 maar 0W30 en 0W40 zijn ook goed, zoniet beter.

ansenhans 0

19 jaar

Ik ben al jarenlang Citroen rijder: 2 x BX, 2 x Xantia en sinds 2002 een C5. Altijd nieuw aangeschaft. Met de BX had ik nooit problemen. Sinds de Xantia heb ik last van olieverbruik. De eerste 30-40.000 geen probleem, daarna ga het langzaam toenemen. Ik zit nu op 100.000 km en verbruik 1 L /10.000. Aangezien dit het enige min punt is aan de auto, kan ik me er niet druk over maken. Volgens mijn garage zit ik ongeveer gemiddeld. Het is een bekend probleem.

NordinP 0

17 jaar

praxis heeft een volsynteet (Esso), 5w30 voor 38 euro per vier liter

mcitr. 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.