sinds deze week heb ik het volgende probleem. Op de temperatuur meter op m,n dachboard loopt de temp na een tijdje op tot +-100 graden. hierna grijpt de fan in, en zakt hij weer tot rond de 90, na 1 a 2 min zelfde effect. thermostaat heb ik vervangen, maar helaas geen effect. kachel wordt gewoon goed warm. Koelvloeistof is netjes schoon, zit geen olie in oid. bijgevuld met de juiste (en zelfde als wat er in zat) longlife van PSA.
rijd ik boven de 50 dan blijft hij keurig op 90 graden, soms 88. Morgen komt mijn vaste monteur hem uitlezen. maar iemand misschien al een idee wat dit kan zijn? ik heb het hele abc van automerken al wel gereden, maar nog nooit dit gehad.
(net even op mijnautoonderdelen zitten kijken) en nu zie ik dat er 2 ventilatoren in zitten klopt dit? ik zie wel bij mij ook 2 verschillende ventilatoren, of iig schoepen, een grove met +- 7 schroepen, deze gaat ook aan als de temp te hoog wordt. en een fijne, met veel meer kleinere schoepen? maar deze heb ik bij mij helemaal niet zien draaien, zo wel met clima (airco) aan of uit???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je 2 ventilatoren hebt is er een voor de airco en 1 voor de koeling.
Het zou kunnen zijn dat een temperatuur sensor verkeerde waardes doorgeeft.
[url=http://postimg.org/image/vpvio6owz/][img]http://s13.postimg.org/vpvio6owz/image.j...[/img][/url]
Dit is wat ik zie, een wat grovere fan, en daar direct achter iets wat ook op een fan lijkt. Ik weet niet zeker of dit ook echt een fan is, aangezien ik het tot nu toe nooit heb zien draaien. Met airco aan draait die grote fan om de paar min een paar seconden. Zonder airco aan gaat de fan alleen aan als de temp op 100 komt.
11 jaar
Zo op de foto lijkt het erop dat je 1 fan hebt.
11 jaar
Die draait niet??? Die grote, de voorste dus, wel???
11 jaar
Ja, de voorste bedoel ik.
Draai er maar eens met de hand aan als de motor uit is. (met koude motor i.v.m. kans op aanslaan fan.)
11 jaar
Die draait 100% als hij meer dan 100 graden wordt. En als ik de airco aan heb.
Als de fan aan is omdat de motor te warm is, en ik zet de motor uit, en dus ook van contact, gaat de fan ook meteen uit? Blijft niet door koelen.
Vanmiddag getest van 50 tot max dan blijft hij gewoon koelen, loopt bij 170+ hooguit 1 naald dikte op.
Zou de waterpomp versleten zijn, of schoepen afgebroken?
Tijdens type gecontroleerd, bij 95.000 is de distributie vervangen maar tussen de onderdelen staat geen waterpomp.
11 jaar
Waterpomp word meestal meevervangen tijdens het vervangen van de distributie omdat deze anders kunnen gaan lekken.
Fan kan ook gaan draaien of door blijven draaien als de motor uit is.
Als de temperatuur om en nabij de 100 graden komt maar er niet overheen gaat is er niks aan de hand.
11 jaar
Ik heb volledige onderhoudsgeschiedenis er bij van de verkopende dealer. Ik ben 3e eigenaar. Op de hele lijst staat bijna 3 C8en aan onderdelen en onderhoud, maar geen waterpomp. Maar goed, ik hou de temp in de gaten mocht het te gek worden zet ik hem snel uit en is het kijken wat er loos is. T geeft me alleen niet veel vertrouwen in de auto. Alvast bedangt voor het mee denken, zodra ik de oplossing heb zal ik het posten.
11 jaar
De temperatuurmeter geeft meestal meer aan dan de werkelijke temperatuur.
De werkelijke temperatuur kan je zien d.m.v. uitlezen.
Dat de temperatuur stationair en bij lage snelheid oploopt is normaal omdat er dan minder koeling is.
11 jaar
Tussen fan en radiateur zat een half dood bos... Blaadjes verwijderd en e voila, weer koeling...
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar