Citroën C8: Stuurbekrachtiging bij vochtig weer

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2200

Soms hebben we het probleem dat de stuurbekrachtiging niet werkt als we de auto gestart hebben. Na 10 á 20 seconden werkt alles weer zoals het moet. We hebben het idee dat dit voornamelijk bij vochtig weer is. De stuurbekrachtigingspomp is al vervangen. Daarna was het probleem 1 maand weg maar nu is het helaas weer terug. Temperatuur lijkt geen issue maar vocht wel. Onlangs voorzichtig de motor schoongespoten. Daarna starten gaf hetzelfde probleem; geen stuurbekrachtiging.

Ik zie dat er op de hydraulische leiding een druksensor zit. Weet iemand waar deze sensor voor is? Zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn? Uiteraard wil ik ook weten hoe ik dit zou kunnen testen. Wat gebeurt er als ik de steker van deze sensor los haal en de motor start. Ik heb de software om de auto auto te lezen. Daar heb ik helaas niets kunnen vinden. Ter info, onze auto heeft ook ESP

oscar.manon

Geplaatst door oscar.manon (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C8? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Druksensor is er voor om het stationair toerental iets te verhogen als je stuurt bij stilstand.
Bij los nemen zal het toerental verhogen.
Snaar of spanner versleten , wel het juiste type snaar ?

oscar.manon (0), 11 jaar geleden

De auto is altijd bij de citroen dealer onderhouden geweest. Juiste snaar en spanner zullen wel gebruikt zijn. Kan niet anders. Heb je ook tips hoe te testen? Het is maar heel af en toe. Bij de extreem koude dagen geen probleem gehad. Zou dan ook problemen moeten geven. De hydraulische olie is dikker en de snaar is stugger en gladder?

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

op het langste deel van de snaar voelen , door hem op zijn kant te draaien , moet moeizaam gaan.
Moet gewoon strak staan !! gevoels questie.

oscar.manon (0), 11 jaar geleden

Het is toch de poly riem die slipt. Bij koude motor eerst een emmertje water over de poly riem gegooit en toen de auto gestart. Bij sturen bleef de poeli van de pomp staan. Hier moet dus een nieuw setje op. Bedankt voor de tips.

oscar.manon (0), 9 jaar geleden

Helaas na een half jaar toch weer hetzelfde probleem. Bij vochtig weer direct na het starten geen stuurbekrachtiging. Zou de aandrijfriem van een (te) slechte kwaliteit kunnen zijn dat deze al "versleten" is?

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Of de poulie door al dat slippen versleten , waardoor de riem onderin komt te liggen , de groeven dienen aan de bovenkant vlak te zijn en niet scherp.
Je kunt het ook in de snaar zien , als deze onderin ook glad is , zijn beide aan vervanging toe, misschien een fractie kortere snaar monteren , waardoor deze iets strakker komt te liggen.

oscar.manon (0), 9 jaar geleden

Oplossing: Bij montage van een nieuwe snaar en poulie zijn we erachter gekomen dat de riem op een verkeerde manier gemonteerd was. Een verkeerde route. Deze nieuwe monteur heeft eerst de tekening van Citroen bekeken en zag dat die anders was dan bij onze auto. Voor de zekerheid nog wel de poelie vervangen. De oude poelie zag er nog goed uit. Nu al bijna 2 maanden zonder probleem.

oscar.manon (0), 6 jaar geleden

Probleem definitief weg gebleven. Oorzaak was verkeerde route van snaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.