Sinds aanschaf van mijn Xantia V6 Activa Berline uit 1997 loopt deze onrustig stationair. Het gaat om een handgeschakelde ES9J4 3.0 V6 24V motorblok.
Bij aanschaf bleek er een scheur in de luchtslang tussen luchtfilterhuis en gasklephuis te zitten, deze heb ik vernieuwd. De MAP-sensor bleek kapot te zijn, deze heb ik vernieuwd en uit voorzorg heb ik het voorste bobine blok vernieuwd, hier zaten scheurtjes in. Verder zijn er nieuwe bougies ingezet, nieuwe luchtfilter, oliefilter, benzinefilter, olie en koelvloeistof.
De motor presteert goed boven de 4000 toeren, tot de 4000 toeren presteert de motor redelijk maar er is een duidelijk verschil zodra je boven de 4000 toeren komt en de motor blijft stationair onrustig lopen/schudden. Het verbruik in de stad ligt net onder de 1 op 4, op de snelweg 1 op 9, bij een rustige rijstijl (snel opschakelen). Uitlaatgassen ruiken niet goed.
Ik hoor graag jullie reacties.
MVG Ronald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Motor zal best een slokje lusten, maar 1 op 4 vindt ik wat erg veel, zelfs al is het in de stad.
Misschien een keer laten uitlezen en dan vooral de signalen van de lambdasondes goed bekijken?
Mogelijk een defecte sensor, of valse lucht in de uitlaat (lekje) wat het signaal van een lambdasonde verstiert.
@oldford de auto is laatst uitgelezen en daar kwam toen de MAP sensor als enige storing naar boven. Zover ik weet is deze auto uitgerust met een enkele lambdasonde voor de kat. Maar zou dat de onrustige stationair loop kunnen beinvloeden? Ik zit er aan te denken om een 4-gas meeting te laten uitvoeren en naar de uitlaatlijn te laten kijken.
Mocht iemand nog andere ideeen hebben dan hoor ik dat graag.
MVG Ronald
11 jaar
Verstoring van het lambasignaal kan onregelmatig lopen verklaren en ook het hoge verbruik.
En je hebt gelijk - er is inderdaad maar 1 lambdasonde.
Ik ging even van het gebruikelijke bij een V-motor uit en dat is aan elke kant 1 (dus 2) en niet centraal.
Ik zal de onrustige stationaire loop proberen uit te leggen. Koude start gaat prima, loopt dan ook netjes stationair, zodra de motor begint op te warmen begint de motor stationair licht te schudden, je hoort lichte plofjes in de uitlaat, dit gebeurd dus zodra de motor begint op te warmen en als de motor warm is. In de auto ervaar je dit als schudden, ik kan het geen stotteren noemen. De toeren jagen ook niet op en neer. Er is geen rookvorming behalve dan de gebruikelijke waterdamp ook is de auto niet overmatig vies aan de achterzijde. Ik dacht wel een gaatje in de voorpijp van de uitlaat gezien te hebben, dus voor de kat.
P.s. wat zou het effect zijn van een eventueel verstopt carterventilatie? Deze tip kreeg ik ook aleens.
Groet Ronald
11 jaar
in de opwarmfase computer er op aansluiten en kijken naar oa temp sensor en of de lambdasondes goed werken
met de co tester er op aangesloten en kijken waar het mis gaat
deze motoren moeten stil kunnen draaien
een verstopt carterventilatiesysteem geeft alleen een verhoogd brandstofverbruik
dat tegenwoordig door de lambdasonde wordt geneutraliseerd
in de tijd van de vroegere bxen vooral de 1600 en 1900 motoren had dit wel problemen vooral met vorst
waarbij alle olie binnnen enkele minuten op straat kwam te liggen
Dergelijke problemen zijn ook bekend bij de Xantia's, voornamelijk de 1800 en 2000. Ik wil sowieso het inlaattraject laten reinigen dan laat ik voor de zekerheid ook de carterventilatie schoonmaken. Het lijkt net alsof er teveel benzine wordt ingespoten (ook gezien het brandstofverbruik). Er hangt geen benzinegeur in of om de auto.
Groet Ronald
11 jaar
[quote=oldford]Verstoring van het lambasignaal kan onregelmatig lopen verklaren en ook het hoge verbruik.[/quote]
[quote=Xantiro]... Ik dacht wel een gaatje in de voorpijp van de uitlaat gezien te hebben, dus voor de kat.
...[/quote]
Als de zuurstof uit dat gaatje de lambdasonde kan bereiken, dan meet de lambdasonde te veel zuurstof. De ecu gaat dan de brandstoftoevoer verhogen om de verhouding zuurstof/brandstof naar 1 krijgen. Maar die zuurstof komt niet uit de motor, dus er blijft te veel zuurstof... Je moet dus eerst wat aan dat gaatje doen.
De lamdasonde gaat ook zijn werk pas doen als die voldoende warm is. Daarvoor wordt de brandstoftoevoer geregeld met de in de ecu bekende waarden.
Pas op, want die extra brandstof verbrandt in de katalysator. En als die te heet wordt, verbrandt ook die kat...
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar