Citroën Berlingo: overal rook

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: hdi

Mijn Hdi heeft net een nieuwe distrubutieriem (320.000 km) gekregen.
Nu ben ik 1000 km verder en gebeurt het volgende, opeens slaat de motor af terwijl ik stationair sta te wachten bij een verkeerslicht.
Bij opnieuw starten slaat de motor net niet aan en ik hoor al dat er een tik in de motor zit. Na dit nogmaals een aantal keer geprobeerd te hebben slaat de motor opeens wel weer aan en loopt uit zijn eigen op tot wel 5000 toeren met een flink getik en reageert totaal niet op het gas. Er komt flinke rook zowel uit de uitlaat als onder het motorcompartiment vandaan en slaat daarna vervolgens weer af. ( KU etc. denk ik al dat wordt een andere autol).
Maar nu komt het bijzondere. Ik ga op sleep naar huis en zo eigenwijs wat ik ben laat tijdens het slepen de koppeling opkomen met het contact aan met als resultaat weer rook en een hoop getik, maar nu het vreemde. ik herhaal deze aktie met het contact uit. Uiteraard doet motor niets maar ook geen enkel getik meer terwijl de motor op dat moment naar wat ik schat toch zeker 2000 a 3000 toeren maakt.
Zet ik dan vervolgens weer het contact aan tijdens het slepen begint met het getik weer en gaat na ongeveer 3 seconden weer weg nadat ik het contact weer heb uitgezet.
Ik ben nog niet naar de garage geweest (het is vlak voor kerst) maar ik heb toch weer een beetje hoop dat het waarschijnlijk (alleen) om de brandstof gaat of de snaar een tandje versprongen of zou het yoch iets anders zijn en waar zou de flinke rook van onder de motorkap vandaan komen.

M vr gr Frank Rooijers Medemblik

autoframe

Geplaatst door autoframe (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het tikken voorspeld niet veel goeds, maar het minste is het lopen op de olie uit het blok, teken dat dit blok wel gereviseerd kan worden/ander blok...

Maar naar de garage voor een oordeel, en maar hopen dat het iets meevalt...

Cor

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Motor is op smeerolie gaan lopen door iets in de carterontluchting of afdichting turbo. Is er ook een beurt uitgevoerd bij distributiewissel? Dan misschien teveel olie bijgevuld!

Dat tikken kan ook verbrandingsgeluid zijn door de olie, verder als de motor afgeslagen is en alle olie verbruikt heeft is vastgelopen dan zit er alleen maar een ander blok op......

Sterkte!

the4men (0) PRO, 17 jaar geleden

ik denk te veel olie kijk even of er niet te veel in zit en zo ja er uithalen en laten lopen als hij dat wil verbrand het van zelf weer en meestal is er niets aan de hand

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

geloof niet dat die eigenwijsheid nou zo goed heeft gedaan....een motor die rookt....die tikt....en plankgas gaat lopen.......en dan nogmaals toch nog ff de koppeling laten opkomen tijdens het slepen......

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik denk dat dat er idd ook geen goed aan gedaan heeft.
Ik denk dat je de auto beter gelijk naar de garage had kunnen laten slepen en helemaal niks meer had moeten proberen.
Die motor heeft op zijn eigen olie gelopen, doordat het via de carterontluchting en/of turbo naar binnen is gekomen.
Het lijkt erop dat er teveel olie in het blok heeft gezeten omdat het zo kort na de beurt is.
Ik dacht dat die hdi blokken daar niet zo gevoelig voor waren.

autoframe (0), 17 jaar geleden

Allemaal bedankt voor de (snelle) reactie maar het verhaal wordt nog bizarrer. Hedenmorgen mijn auto gestart tot mijn verbazing starten lopen niets aan de hand. Echter na een paar minuten stationair draaien gaat de auto via de uitlaat licht blauw roken maar dit alles zonder getik. Dan maar een stukje rijden denk ik. De blauwe rook gaat helaas niet weg. Maar nu komt het rare, mijn snelheidsmeter doet het niet meer althans bij flink optrekken schiet hij naar de 180km/u en valt dan weer terug op 0 km/h. Ik denk nu dat het om een electronisch probleem gaat. Iets met de CPU. Wie het weet mag het zeggen?

M. vr. gr. Frank

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=primera p11]Ik denk dat dat er idd ook geen goed aan gedaan heeft.
Ik denk dat je de auto beter gelijk naar de garage had kunnen laten slepen en helemaal niks meer had moeten proberen.
Die motor heeft op zijn eigen olie gelopen, doordat het via de carterontluchting en/of turbo naar binnen is gekomen.
Het lijkt erop dat er teveel olie in het blok heeft gezeten omdat het zo kort na de beurt is.
Ik dacht dat die hdi blokken daar niet zo gevoelig voor waren.[/quote]
iedere motor met veelst te veel olie gaat op de olie lopen, ongeacht of dit nu een hdi, tdi of een ouderwetse diesel is.

autoframe (0), 17 jaar geleden

Wat ik nog niet verteld heb is dat ik uiteraard aan de hand van de reaties eerst het oliepeil gecontroleerd heb. Maar hier is niets mis mee.

m vr gr Frank

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.