Citroën C8: overmatige bandenslijtage

Bouwjaar: 2003

Citroen C8 HDI 2.2 bwj 2003

Iedere 30.000km ben ik genoodzaakt 4 nieuwe banden te monteren wegens overmatige bandenslijtage zowel voor als achter.(bandenmaat 215-65-15)
Vooraan reeds tweemaal spoor laten controleren en geen anomaliën waargenomen; achteraan idem.
Bandenspanning regelmatig nagezien en eventueel anngepast aan de voertuiglading.
Normaal ben ik een bestuurderstype die +/- 80.000km met éénzelfde set banden doe maar dit slaat toch alles.
Voertuig heeft +/-90.000km en is voorzien van derse set Michelin Premacy banden(kostprijs +/-150.00¤stuk).

Hebben anderen ook dit probleem en wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn.Is er een oplossing voorhanden want m'n voertuig is nog altijd in garantie.

Alvast bedankt!


micvin

Geplaatst door micvin (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C8? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

master (0), 18 jaar geleden

Bekend probleem ook bij de peugeot 806. Onderstel staat zo afgesteld dat de wegligging prevaleert boven een paar banden. Heeft laatst ook een artikel in de autoweek getsaan meen ik.

T luteijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Master heeft gelijk, achteras staat op toespoor om stabiliteit te waarborgen onder alle omstandigheden. Wat wel heel belangrijk is in dit verhaal is de banden spanning, 15% onderspanning lijdt tot minimaal 30% meer banden slijtage.
Als er een trekhaak onder hangt of als de achteras op een andere manier meer belast is dan 'leeg' dan moet de banden spanning met minimaal 0.5 bar verhoogt worden.
Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat een c8/807 qua bandenslijtage niet te vergelijken is met een normale lage en veel lichtere personenauto.

micvin (0), 18 jaar geleden

Gents, bedankt voor inlichtingen.
Ik moet toegeven dat de stabiliteit van deze wagen goed tot zelfs zeer goed te omschrijven is; doch de vorige wagen was een Peugeot 806(monovolume) en deze bezat die kwaliteiten ook met een normaal bandenslijtageprofiel (1ste set vervangen op 86.000KM)

De bandenspanning wordt regelmatig nagezien en zonodig aangepast afhankelijk van de lading of belasting.Aan dit kan het dus niet liggen.

Inlichtingen bij Peugeot en Fiat brachten volgende oplossing:
Zij monteerden op de eerste modellen 'type 807-Ulysse' ook banden velgtype 15Duims.
Tijdens een recente terugroepactie (in garantie) besloten beide merken (Fiat & Peugeot)om een nieuw type band & velg 16" te monteren evenals een kleine aanpassing (regeling?) aan de ophanging door te voeren.

Noot:De huidige aangeboden modellen van dit type zijn sinds een paar maanden ook uitgerust met de 16 duims velgen & banden.Toch vreemd hé?

Het ligt me toch zwaar op de maag dat een recente auto zoals dit laag scoort qua kwaliteit vs kostprijs.
Jaarlijks een set banden vernieuwen is toch een factor waarbij ik geen rekening heb gehouden bij de aankoop; om nog niet te spreken van alle andere reeds gekende problemen.





Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.