Citroën Xantia Break: overschakelen op LPG bij het starten

Bouwjaar: 1996

Hallo allemaal,
Ik heb een probleem bij het starten van mijn Xantia. Deze is voorzien van een LPG G3 installatie. Na het starten op benzine(gaat zonder problemen) wil hij niet overschakelen op gas. Ik hoor wel de klik van de schakelaar op de gastank en de rode led gaat dan ook branden maar de groene leds niet. De motor gaat stotteren en slaat af. Ik heb ook geprobeerd handmatig over te schakelen maar dat werkt ook niet. Is er iemand die weet waar dit door wordt veroorzaakt? Alvast bedankt voor je reactie.
Groet ,
Richard.

ricann

Geplaatst door ricann (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

hakeemolajuwon (0) PRO, 18 jaar geleden

Vastgesteld kan dus worden dar er wel overgeschakeld wordt naar gas, maar dat de motor niet op gas loopt. Welk merk gassysteem zit er in?

ricann (0), 18 jaar geleden

AG Systeem DGS.
Groet,

hakeemolajuwon (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je de propaanslang van de verdamper losneemt komt er dan gas uit als het systeem overschakelt?

ricann (0), 18 jaar geleden

Ja er komt gas uit. Als ik de slang er af laat, dan loopt de motor gewoon door. Zodra ik de slang er weer op zet begint het stotteren weer. Blijkbaar wordt de bezine toevoer niet afgesloten. Waarschijnlijk zal de motor daardoor gaan stotteren. Is dit mogelijk? Wat kan ik daar aan doen? Of wat kan er nog meer aan de hand zijn denk je?

RoelV (0) PRO, 18 jaar geleden

Ah, het kan inderdaad zo zijn dat de benzine toevoer niet afgesloten wordt. Meestal ligt dit aan een lek drukpotje (zo noemen ze het bij de dealer ook). Als je voor de auto staat zit dat links bovenop de motor en is zilverkleurig en rond.

ricann (0), 18 jaar geleden

Ik heb gekeken, maar er zit bij mij geen drukpotje links. (het is een 1.8i motor 8V). Wel heb ik rechts iets soortgelijks zitten. Het is inderdaad rond en zilverkleurig en in rubber gevat, geborgd met een veerklem. Er loopt een slang naar het spruitstuk achter de Solexregelunit. Er is aan de buitenkant niets aan te zien wat op een mogelijke lekkage duidt. Kan ik het zelf demonteren en op lekkage kontroleren?

RoelV (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik bedoel inderdaad dat ding (bij een 2.0 zit ie links als je er voor staat). Ik weet niet of je hem kunt controleren. Misschien door hem eraf te halen en er aan te zuigen en blazen. Er zit namelijk een klep in die open en dicht moet gaan. Ik heb em bij een 2.0 al eens vervangen en het probleem was opgelost. Wel was het toen zo dat ik hem echt benzine zag lekken, al dan niet lopend.

ricann (0), 18 jaar geleden

Ik zal kijken of hij eruit wil. Zit er ook geen relais of iets dergelijks die de benzine toevoer afsluit?

hakeemolajuwon (0) PRO, 18 jaar geleden

Als de motor overschakelt naar gas moeten de benzine injectoren uitgeschakeld worden. Bij lopende motor een lange schroevendraaier op een benzine injector zetten. Als je je oor tegen het handvat aanlegt hoor je de injector tikken. Dit tikken moet ophouden als de gasinstallatie ingeschakeld wordt. Zoniet dan is de onderbreking via de DGC computer overleden. Je kunt geluk hebben omdat de DGC computer geschikt is om twee injectorgroepen te onderbreken en waarschijnlijk maar een onderbreker gebruikt is. Zoek de het tweede paar onderbreekdraden op en probeer het daar mee.

ricann (0), 18 jaar geleden

De injectoren blijven inderdaad tikken. Ik heb gezocht naar de twee draden. Er komt een heel stel uit de DGC er zitten drie losse stekkers, een met drie draden, een met een draad en een met twee draden(bruin en grijs). Ik heb deze doorgemeten maar geen prik kunnen meten. Ik neem aan dat er gelijkstroom op moet staan. Verder heb ik gezocht naar de twee reeds in gebruik zijnde onderbreker draden ik weet echter niet zeker welke dat moeten zijn. Er zit onder de luchtaanvoerslang een stekker met twee draden.Ik heb de bruine en de grijze draden met dit contact verbonden, maar er gebeurde niets.

hakeemolajuwon (0) PRO, 18 jaar geleden

De onderbreker draden zijn blauw/rood en blauw/zwart en zitten samen in een zwarte mantel. Hiervan heb je er twee.

ricann (0), 18 jaar geleden

Het leven kan soms simpel zijn.
Ik heb de accu polen los gehaald en een nacht zo laten staan. De volgende morgen de polen weer aansluiten en de startprocedure van Citroen gevolgd." Kontakt aan en ca 20 seconden wachten om de computer de gelegenheid te geven zich te resetten".
(Door de problemen met de overschakeling op gas had ik al diverse keren van gas naar benzine en omgekeerd geschakeld. Daardoor zal waarschijnlijk de computer in de war zijn geraakt) Dan gewoon starten (lpg schakelaar in de gas stand laten staan) De auto starte direct en schakelde even later over op gas eerst de rode led en daarna de groene leds. Ik heb hem vandaag al diverse malen gestart en hij schakelt prima over op gas. Ik denk dat op deze manier het probleem is verholpen.
Ik wil iedereen die gereageerd heeft bedanken voor het advies en suggesties en ik hoop dat anderen ook weer wat hebben aan de oplossing die ik hier heb beschreven.

Groet,






sel (0), 18 jaar geleden

Ik dacht dat het loshalen van accu polen alleen benzine computer resette? Toch niet de LPG computer?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.