close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Saxo: p0420 storing saxo vts 1.6

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo professionals,

Ik heb een citr.saxo vts 1.6 2004 met een storingscode p0420.
deze code houdt in:
* Leaded fuel was used where unleaded was called for
* An oxygen sensor is not reading (functioning) properly
* The engine coolant
temperature sensor is not working properly
* Damaged or leaking exhaust manifold / catalytic converter / exhaust pipe
* Retarded spark timing
* The oxygen sensors in front and behind the converter are reporting too similar of readings

nou heb ik 2 dingen geconstateerd.
1 koelvin (de linker) werkt niet en de achterste (2e) lambdasonde in het midden vd uitlaat heeft tegen het hitteschild klem gezeten en daarbij zijn de draden tegen de lambda platgeslagen.geen openliggende kabels.

vraag is: word code p0420 aangegeven omdat die achterste lambda niet 100% meer werkt en hoe kan ik dat het beste checken?
enof word die code eerder door een koelvl.stofsensor gegeven die ook de linker vin moet aansturen.het rare is dat ik de thermocontact niet kan vinden op de radiateur,dus waar zit die? en de rechter vin doet het wel,dus zou het thermocontact misschien intern in de koelvin zelf moeten zitten.
deze auto heeft ook airco,maar die werkt niet.
graag advies of ik de lambda moet vervangen enof dat die koelvin/thermocontact moet nakijken/vervangen.

bij voorbaat dank,
Michel

Geplaatst door

jaguar2836 (0)
badge

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De foutcode wordt gezet omdat het patroon van de achterste lambdasonde aangeeft dat de kat niet meer werkt.
Ik heb nog nooit deze code (P0420) gevonden als gevolg van een defecte achterste sonde.
Alle andere redenen zijn slechts oorzaken en kunnen een defecte kat niet meer repareren.

Voor een goede uitleg hoe een kat te controlerren zie: http://www.picoauto.com/tutorials/cat-ef...

Ik zou zeker die koelvin controleren/vervangen. Uit mijn hoofd denk ik dat de koelvinnen door de motor-computer worden aangestuurd.

oldford 0
badge

10 jaar

bedankt voor je advies oldford.
maar euh hoe kan je aan de kat zien of die echt stuk is?als ik hem eronder vandaan schroef,kan je dat dan aan het binnenwerk zien.vergruist? zwart?
jij zegt dus ook eigenlijk dat die achterste lambda nog goed is.

jaguar2836 0
badge

10 jaar

Hoe de kat te controleren had ik al gezegd - zie de link. Ofwel met een scope meten, dan wel rijdend uitlezen.
Of een 4-gas meting doen. Zegt niet altijd alles, maar een echt dode kat haal je er daar wel mee uit.

oldford 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.