Citroën Saxo: Zekering klapt eruit nadat airco is bijgevuld

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 VTS

Vorige week zaterdag is de airco afgevuld van mijn Citroen Saxo 1.4 VTS uit 2001.
Op weg naar huis de airco een paar keer aan en uit gedaan en hij deed het prima.
Totdat we hem nog een keer aan deden, toen klapte zekering f4 eruit waar onder andere de autoradio en de knipperlichten op zitten.
Hierna een nieuwe ingedaan en weer hetzelfde probleem.
Waar zou dit aan kunnen liggen.
Dacht zelf aan een massa probleem maar dat lijkt me apart omdat het alleen maar bij de airco is.

G_P

Geplaatst door G_P (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (2050) PRO, 9 jaar geleden

Oke haal de stekker eens los van de magneetkoppeling op de compressor je hebt ergens kortsluiting , geen massa probleem.

G_P (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.
We hebben dit gedaan en hierna de airco ingeschakeld de zekering blijft goed.
Kan het nu zijn dat de magneetkoppeling stuk is of de pomp zelf, want hij heeft volgens mij lange tijd stil gestaan omdat het vloeistofniveau te laag was.
Wat wel vreemd is dat de zekering f4 eruit gaat terwijl deze alleen maar voor de schakelaar is.

kaleido 1 (2050) PRO, 9 jaar geleden

Het zit natuurlijk anders , met de schakelaar zet je spanning op het systeem , dus alles wat sluiting kan maken activeer je met de schakelaar , de zekering is dus voor al deze componenten en niet voor de schakelaar als zodanig.
Kun je de pomp met de hand draaien ? dit doe met de plaat die voor de magneetkoppeling zit , wel met stilstaande motor doen.
Een magneetkoppeling is een grote spoel , die door kan slaan en dus kortsluiting kan veroorzaken.

G_P (0), 9 jaar geleden

De pomp kan ik inderdaad met de hand draaien dus dit zou betekenen dat de pomp niet vast zit.
Dus het enige wat het nu kan zijn is de magneetkoppeling.
Is deze te vervangen of moet de hele pomp dat vervangen worden?

kaleido 1 (2050) PRO, 9 jaar geleden

Koppeling is los te vervangen .
Maar gezien de voorgeschiedenis is het niet geheel onverstandig om de complete pomp te vervangen.
Pomp zal er onderuit moeten om de magneetkoppeling te vervangen vermoed ik , kan goed vast zitten.
Meet de weerstand van de spoel eens.

G_P (0), 9 jaar geleden

De meter sloeg niet uit.
We zien nog wel even of we de gehele pomp gaan vervangen aangezien dat een vrij duur klusje word.

kaleido 1 (2050) PRO, 9 jaar geleden

En als je op massa meet ? lijkt erop dat de spoel defect is.

G_P (0), 9 jaar geleden

Lijkt er inderdaad op dat de spoel defect is want de meter slaat niet uit.
Zou eventueel om er 100% er zeker van de zijn rechtstreeks op de accu kunnen zetten met een zekering er tussen.
Als de magneetkoppeling inderdaad wel stuk is probeer ik deze zelf eerst te vervangen.
Bedankt voor al je hulp kaleido 1!!

kaleido 1 (2050) PRO, 9 jaar geleden

Oke succes we horen het wel.

G_P (0), 9 jaar geleden

De koppeling getest door hem direct op de accu aan te sluiten met draaiende motor en zonder. (met zekering natuurlijk)
Hij klikt wel maar hij houd hem niet vast. Volgens mij zit er een thermische beveiliging in de spoel.
De spleetopening is 0,4mm.
De koppeling kan ik met stilstaande motor draaien in de poellie, moet dit heel licht gaan of moet je weerstand voelen.

G_P (0), 9 jaar geleden

Probleem is opgelost nieuwe spoel erin geplaatst en hij werkte weer zoals het hoort.
Pomp hoefde er niet onderweg alles kon mooi onder de auto.
Dankjewel voor al je hulp!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.