close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara Picasso: Probleem met de Airco en Blower

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo,

Helaas hier een gevalletje van een Blower/Airco systeem wat niet meer wenst te werken.
Inmiddels vele topics en uren googlen later zit ik met me handen in me haren omdat ik niet verder kom, dus jullie zijn me laatste hoop.

Bij mij begon het ook met een sleutel die enigszins vast zat en sindsdien het niet werken van de blower en airco. Na het lezen ben ik erachter gekomen dat de problemen dus in het contactslot zit.

Zoals in vele topics vermeld heb ik een 40a 12v relais aangeschaft en heb ik mijn contactslot uit de auto weten te halen om wat comfortabeler te werken.
Nu is ben ik niet zo electronisch aangelegd en heb ik geprobeerd met vele beschrijvingen ernaast om het werkend te krijgen maar helaas. (Zo ook een electronisch schema van een Xantia die rond zwerft op diverse forums)

Uiteindelijk heb ik de hulp van mijn vader geroepen die gelukkig wat meer af weet hiervan en zijn we wat dingen gaan doormeten. Nu ben ik uitgegaan dat het electronisch circuit vanuit de zekering kast naar het contactslot ging en daar vanuit via de kabels onder het stuurhuis naar de blower.. Echter zijn we er nu achter gekomen dat ik dit niet juist heb gehad, aangezien er op de bekabeling onder het stuurhuis een kabel is met een constante 12v spanning.

Klopt het dat de voeding van onder het stuurhuis afkomstig is, via het contactslot dan naar de zekeringkast loopt en vanaf daar naar de blower?

Mocht dat het geval zijn loop ik alsnog tegen problemen aan waar ik helaas geen antwoord op krijg.
De stekker die afkomstig is van onder het stuurhuis bevat 3 kabels, geel, rood en blauw. De rode is de constante 12v, de blauwe krijgt spanning wanneer het contactslot in startmodus gaat (dus de startmotor waarschijnlijk) en de gele is…??? Ons nog onbekend op dit moment.

Dan loopt er vanaf het contactslot 3 kabels naar me zekeringkast, een stekker met een rode draad die apart op de zekeringkast zit en een stekkerblok met een oranje en gele draad.

Wanneer het contactslot op tafel ligt en wij met een multimeter spanning zetten op de rode draad afkomstig van onder het stuurhuis en wij draaien de sleutel, dan komt er in stand 2 spanning op de oranje en gele te staan. De rode losse stekker, daar gebeurt niets.

Nu zijn mijn vragen:
1. is de gele draad die onbekend is onder het stuurhuis een geschakelde +?
1.1 zo ja.. moet hiervan een aftakking komen naar het relais?
2. de losse stekker met het rode draad die naar de zekeringkast loopt, heeft deze betrekking op de blower, zo ja, dan moet deze toch ook op het relais toch?
3. Dan houden we een oranje en een gele draad over die nog op het relais moet, maar wij hebben geen flauw idee welke het nou moet zijn, omdat je de ene keer leest over een oranje en de andere keer over een gele.. wie het voor ons het verlossende antwoord??

Nogmaals, ik heb al mega veel gehad aan de vele topics op het forum, waarvoor mijn grote dank.. en ik hoop dat jullie het verlossende antwoord hebben op mijn vragen.

Alvast bedankt.

Groeten,
Robert

Geplaatst door

Br33z3 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dat electrisch gedeelte is los, kun je dit niet beter ergens op de sloop halen en vervangen? was vroeger bij de dealer ook los te koop, helaas nu niet meer, maar wellicht is er een dealer die er nog eentje heeft. ff telefoontje aan wagen.

Beste Harry4203,

Dank voor uw reactie.
Als laatste optie had ik inderdaad dit ingedachte.. maar ik had de hoop dat het zelf nog te doen was. Maar mocht dat niet het geval zijn zit er niks anders op.

Gr. Robert

Br33z3 0

9 jaar

Waarom gaan zitten prutsen en misschien nog meer kapot maakt dan je lief is.
Het elektrische deel vervangen en karren maar weer.
Niet opnieuw het wiel uit gaan vinden.

primera p11 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.