auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Xsara Picasso: Airco koelt slecht afhankelijk van toerental.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Airco was bij deze auto al een tijdje stuk. Systeem onder druk gezet, en er zat een groot lek in. Condensor was op meerdere plaatsen lek, dus deze vervangen. Helaas daarna met afpersen, nog steeds een lek en dat bleek de verdamper te zijn.
Nu uiteindelijk ook de verdamper vervangen door heel het dashboard uit te bouwen. Leidingen gespoeld, en compressor gedemonteerd. Oude olie uit compressor en nieuwe juiste hoeveelheid olie er in. Systeem afgeperst, gevacumeerd en gevuld met 700gr.
Pomp draait, maar nauwelijks vacuum en maar een beetje druk.
Airco gelijk weer uit gezet. Alles nog eens nagelopen en weer terug ingeschakeld. Nu plots wel koeling en drukken juist, maar langzaam loopt de lage druk op, en zakt de hoge druk in elkaar. Als je het toerental verhoogd, zakt even de lage druk om dan weer te stijgen waardoor koeling weer uitvalt.

Als de pomp stuk zou zijn, verwacht ik dat het systeem nooit druk kan opbouwen.
Ik vermoed dat het expansieventiel niet goed werkt.
Iemand nog een goed idee, om dat te kunnen bevestigen?
Expansieventiel is er een zonder externe voeler, en met het demonteren van de verdamper en schoonmaken van het expansieventiel viel het op dat ik erg makkelijk door het ventiel heen kon blazen.

Geplaatst door

ofstone (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik ga toch voor een compressor , als je expansieventiel defect zou zijn , loopt inderdaad je zuigdruk op maar de persdruk zal , als de compressor goed is , juist omhoog gaan door de aanvoer van meer gas .
Ik vermoed inwendige lekkage in de compressor , wat was de kleur van de olie die uit de compressor kwam ?
Lees trouwens niets over een droger/filter die vervangen is , of zat deze in de condensor ?

Olie uit de compressor was helder ook geen metaaldeeltjes of zo iets dergelijks gezien. Filter/droger zit inderdaad in de condensor en is mee vervangen met condensor.
Als het expansieventiel te ver open bljft staan, dan zou je toch verwachten dat je geen of te weinig druk kan opbouwen aan de hoge druk zijde?
Is er een manier om het ventiel te testen als hij eruit is.
Werkt dit type ventiel zonder temeratuurvoeler op onderdruk, oftewel regelt hij de hoeveelheid koudemiddel op de druk aan de zuigzijde? De compressor heeft een vast debiet, en op de verdamper zit een een tempsensor van de climate control.

ofstone 0

9 jaar

Wat is het type nr. van het ventiel ?

Ik kan er niet naar kijken, ventiel zit in schutbord nu...
Maar zou volgens diverse websites NRF ref: 38374 zijn.
Ik heb nog een filmpje gemaakt van het drukverloop, en zal dat later nog proberen online te krijgen.
Met inschakelen van compressor als de boel een beetje op temperatuur is, gaat de lage druk eerst heel erg snel omlaag, en stijg dan langzaam weer. Als de airco uitgezet wordt, vereffend de druk, en kun je de compressor daarna met moeite ronddraaien. Na een aantal minuten gaat hij weer soepel. Lijkt of hij vloeistof mee rondpompt e dat is niet goed. Het moment dat de drukken in orde lijken, voelt de hogedruk voor het expansieventiel ook niet warm. Door veel flow zal er al een drukval over het filter verdamper plaatsvinden vermoed ik waardoor er daar al verdamping plaatsvind

ofstone 0

9 jaar

Als het ventiel niet goed is , en er dus teveel koudemiddel ingespoten wordt , is de inhoud van de verdamper ontoereikend om alles te verdamper en gaat dit proces verder in je zuigleiding , met ijsvorming tot gevolg.
Je kunt de werking van je ventiel controleren door de oververhitting te meten , zuigdruk/temperatuur en de temperatuur van de zuigleiding zo dicht mogelijk meten bij de verdamper , dit is verschil ongeveer 5-6 K bij een goed functionerend ventiel.

In de link het filmpje van het drukverloop als de compressor in en weer uitgeschakeld word, als het systeem opgewarmd is.
Met koude motor en koud airco systeem is er weinig drukverlaging, danwel verhoging.

https://youtu.be/g-I2aHPEstc

Heb daarstraks de airco weer leegehaald om zeker te zijn dat hij niet per ongeluk ingeschakeld kan worden. Komende dagen is de auto niet beschikbaar. Dus de oververhitting kan ik helaas niet nu controleren.

ofstone 0

9 jaar

Vraag me af hoe je erbij komt dat het expansieventiel GEEN externe voeler heeft? dat heeft ieder blokventiel...vertel geen sprookjes.

Oververhitting en nakoeling moet altijd berekent worden...

TheoStek 0
badge

9 jaar

[quote=kaleido 1]Als het ventiel niet goed is , en er dus teveel koudemiddel ingespoten wordt , is de inhoud van de verdamper ontoereikend om alles te verdamper en gaat dit proces verder in je zuigleiding , met ijsvorming tot gevolg.
Je kunt de werking van je ventiel controleren door de oververhitting te meten , zuigdruk/temperatuur en de temperatuur van de zuigleiding zo dicht mogelijk meten bij de verdamper , dit is verschil ongeveer 5-6 K bij een goed functionerend ventiel.[/quote]
Oververhitting = Temperatuur uitgang verdamper - verdampingstemperatuur (via tabel) aangesloten manometer...
bij wijze van spreken: 2 °C - -1 °C is 3°C = 3K
Bovenstaande is de oververhitting ...temperatuur uitgangverdamper= 2 °C - -1 °C verdampingstemperatuur= 3°C =3K.

Maar de beuners onder ons meten de uitstroomtemperatuur wat totaal geen zicht geeft of de ac installatie goed werkt, heb van de week een second opinion gehad en de klant zij...is een bosh erkend dealer...wahahaha...lach me kapot.

TheoStek 0
badge

9 jaar

Bedankt voor je input Theo, maar helaas, geen sprookje. Blokventiel heeft geen externe voeler. Meestal zit er inderdaad een capilair aan als externe tempsensor, maar hier niet. Zie bijgevoegd plaatje.


Klopt de berekening van de oververhitting dan nog steeds voor een blokventiel zonder externe tempsensor? Het lijkt er namelijk op dat dit ventiel alleen de onderdruk constant probeert te houden, wat dus niet lukt.

Dat de oververhitting en nakoeling niet gemeten word door garages en sommige specialisten, is omdat dat extra tijd kost, en je dan bovendien moet nadenken...... Genoeg koude lucht uit de roostertjes betekend voor hun (en de klant) ok. Al die keren dat ik een van mijn auto's weggebracht heb voor airco te laten checken, heb ik jammer genoeg nog niemand de berekeningen zien maken.

Ik had niet eens de moeite genomen om die te meten, aangezien de zuig en persdrukken al niet kloppen en er nauwelijks koeling plaatsvind. Besef nu dat het wel de juiste manier is om diagnose te stellen.
Al vermoed ik dat het blokventiel heel ver open staat, en daardoor weinig drukopbouw. Als de installatie 20 graden was bij opstarten was er heel wenig druk aan perszijde, en iets lagere druk aan zuigzijde. Pas als het geheel door de motortemp warmer was krijg je de drukken zoals in het filmpje. De pomp is een pomp met vast debiet, natuurlijk wel afhankelijk van toerental. Bij meer toeren (2000rpm) zakt heel even de druk aan zuig en stijgt hij bij pers. Enkele seconden later gaat alles weer de andere kan uit, en stabiliseerd pas weer bij stationair toerental naar situatie filmpje.

ofstone 0

9 jaar

Kijk dan ééns heel goed naar het plaatje...!! wat denk je dat het ronde schijfje bovenop het blokventiel is..!! Dat is het capilair.

Als het blokventiel blijft openstaan, ligt de lage en hogedruk zijde gelijk...
compressor doet niets anders dan zuigen en persen...de zuigdruk bij jou loopt op en de persdruk...

vrouwelijke stem zegt "hij loopt" nee doet ie niet pas later als de compressor inschakeld en zakt de lagedruk en loopt op alsmede de hoge druk.

TheoStek 0
badge

9 jaar

Dus het capilair zit aan het blokventiel vast, en niet extern zoals op onderstaand plaatje, ik dacht dat je dat bedoelde.


Een capilair is een dun hol buisje, vandaar de verwarring.

Met "hij loop" bedoelde de vrouwelijke stem dat ze gestart was met filmen en toen drukte ik op de climate control de airco aan. Je hoort dan ook de klik van de compressorkoppeling inslaan.

Wat kan de reden zijn dat met koude motor er nauwelijks druk opbouwd en met warme motor wel?
Moet wel zeggen dat de aansluitingen voor hoge en lage druk vlak voor en na het expansieventiel zitten. In kombinatie met wel drukverschil bij warm systeem, en weinig drukverschil bij koud systeem, dacht ik aan het expansieventiel.

ofstone 0

9 jaar

aaah oke ik dacht anders, ja je hoort het idd.

Dat dun buisje zie je op het blokventiel zitten, TEV thermostatisch expansieventiel met uitwendige druk vereffening, wordt het meeste gebruikt in auto airco's.
Het blokventiel is defect...

TheoStek 0
badge

9 jaar

Probeer een nieuwe expansieklep te vinden, maar het is wat moeilijk kiezen welke ik moet hebben. De meeste onderdelen sites geven verschillende fabrikanten weer, en enkelen geven ondanks dat de aircodelen gelijk zijn een andere klep voor manuele en automatische airco. Er zit een groot prijsverschil tussen beiden.
Maakt het veel uit welke ik moet hebben als ik zoek op kenteken?
Slechts enkelen maken het onderscheid tussen automatisch en manueel. Het is een automatische airco trouwens.

Wat ik vooral bedoel is dat ze wat fysieke afmetingen en pijpdiameters betreffen, allemaal passen, maar aanneem dat sommigen een andere karakteristiek zullen hebben. Maar dat vermelden ze nergens.

Bij mijn auto's heb ik nog nooit een ventiel hoeven vervangen, enkel een paar die met een orrifice werken en die zijn een stuk makkelijker uit te zoeken.

ofstone 0

9 jaar

Er zijn twee blokventielen in omloop...en dat is zowel voor de 1.6 DHI, 1.6 i, en de 1.6 16V.

Verschil zit in de in en uitgang van de leidingen...en aansluiting van de verdamper A+B en C+D...beste wat je kunt doen is blokventiel demonteren en de diameters opmeten, wellicht zit er nog een sticker op met oem nummer.
Ofwel je bestelt ze alletwee en breng je 1 ervan retour.

Je hebt toch de verdamper vervangen...dan weet je toch de maat aansluiting op het blokventiel van de verdamper...dan rest alleen nog in en uit..

Toch in je achterhoofd houden dat de compressor schade kan hebben opgelopen, door het defect blokventiel.

TheoStek 0
badge

9 jaar

Dank je voor je info Theo, dus de pijpdiameters zijn de grootste verschillen. De oude verdamper ligt er nog, alsmede de oude o-ringen, en de pijpdiameters in de auto kan ik opmeten.
Dus even wachten tot de auto weer terug is, en dan kan ik bestellen en vervangen.

ofstone 0

9 jaar

Vandaag nieuw blokventiel geplaatst, en helaas geen verschil, met de vorige.
Dus dan maar eens op zoek naar een andere pomp.
Toch raar dat het de pomp lijkt te zijn, want af en toe pompt en zuigt hij dus wel goed.

Wellicht 1 van de klepjes in de compressor niet goed.
Iemand een idee waar je die kan kopen en de pakkingen kan kopen?
Het is een sanden sd6v12.

ofstone 0

9 jaar

[quote=TheoStek]Toch in je achterhoofd houden dat de compressor schade kan hebben opgelopen, door het defect blokventiel.[/quote]
Dan is het einde compressor en heeft ie vloeistofslag gemaakt, door het defect blokventiel....

Daar aan beginnen ....no way...is not done..

TheoStek 0
badge

9 jaar

Wat is eigenlijk de reden dat compressor onderdelen zelf moeilijk te verkrijgen zijn? Het is niet echt spectaculair wat er in zit zeg maar.
Datzelfde geld voor startmotoren en dynamo's.
Die reviseerde ik vroeger altijd zelf, nu is er bijna niets meer voor te krijgen.
De revisiebedrijven kunnen er kennelijk wel aan komen, dus lijkt op een soort marktbeschermng.
Nu kan ik me voorstellen dat het gezien het huidige uurloon het niet meer intressant is voor een garage en dus de klant om zelf delen te repareren, maar kan niet ontkennen dat ik het behoorlijk irritant vind.
Ik heb ondertussen al behoorlijk wat 'afgeschreven' electronica delen, startmotoren, dynamo's etc. hersteld met eenvoudige middelen en zo al vele duizenden euro's bespaard.

ofstone 0

9 jaar

Airco werkte af en toe wel, af en toe niet. Uiteindelijk de compressor vervangen voor een nieuwe.
Airco werkt tot nu toe prima.
De oude compressor opengemaakt, en er was eigenlijk niets bijzonders aan te zien.
Enkel het kantelmechanisme wat het debiet regeld, ging erg zwaar. Waarschijnlijk was dat de oorzaak van het slechte werken.

ofstone 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.