Je mag bij BSI auto's nooit iets aansluiten op positie 2+3+4. andere componenten kunnen in storing gaan, of erger... Tussenstekker halen bij de dealer! Geschakelde plus vervolgens bij de remlichtschakelaar vandaan halen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sommige forumschrijvers raden het af om aansluiting 4 van het ISO blok te gebruiken in verband met multiplex problemen.
Aanvankelijk vond ik dit onzin. Als nieuwkomer in het citroen sleutelgebeuren kan ik me niet voorstellen dat je een aparte kabel moet trekken om de radio aan te sluiten. Het slaat per slot van rekening in de handleiding omschreven dat je een radio op het ISO blok kunt aansluiten. Ok, ze hebben de pemanente- met de contactspanning verwisseld maar voor de rest lees je niks over een extra kabel trekken.
Omdat de vorige radio eentje een Philips met cassette was neem ik aan dat deze oorspronkelijk bij de auto hoorde. Wie gaat nu na 2000 een cassette radio plaatsen? De bijbehorende verloopstekker doet niets anders dan de 2 genoemde voedingsdraden omwisselen. Mijn wagen is een lease auto geweest; beurten zijn bij Citroen dealer gedaan. Wat ik wil zeggen: citroen gebruikt denk ik zelf ook zo'n verloopstekker.
Ik geloof niet in radio's die apart worden ontwikkelt om in een citroen ingebouwd te worden en die extra multiplex 'ontstoort' zijn.
Geen reden tot dusverre om aan te nemen dat ik niet het standaard ISO blok mag gebruiken om mijn nieuwe radio aan te sluiten
Maar nu begin ik te twijfelen. Dat komt omdat ik een kort ratelende geluid hoor vanuit het dashboard. Meer precies omschreven:
ALS ik de radio de laatste keer niet heb uitgezet maar deze door de afvalvertraging van het accessoire relais is uitgegeaan EN de wagen een poosje heeft uitgestaan (ca. 1 uur) EN ik schakel de accesoires in (door het inschakelen v/h contact of het ontgrendelen v/d deuren) DAN hoor ik een soort ventilatorgeluid uit het dashboard komen. De lengte v/h geluid varieert en lijkt afhankelijk te zijn van hou lang de wagen heeft uitgestaan; maximaal 2 seconden. Ik heb het geluid opgenomen en zal straks een link plaatsen naar het internetadres.
Zou het geluid van de wijzers vandaan komen? Krijgen die 'negatieve spanning' (?) Is dit de reden voor mijn trillende wijzers? Hebben de wijzers 4 jaar lang een opsodemieter bij het inschakelen van contact gekregen en trillen ze daarom nu?
Rijden met afgekoppelde radio geeft helaas nog steeds trillende wijzers
Mijn vraag: weet iemand hoe ik het makkelijkste aansluiting 4 ergens anders vandaan kan halen? Moet ik daarvoor een deel v/h dashboard demonteren en hoe doe ik dat? Als het niet te moeilijk is wil ik het toch eens gaan proberen om aansluiting 4 niet te gebruiken.
stekker bij de dealer halen en na behore aansluiten geluid is een motortje van je kachelklep heeft niets met je radio te maken je wijzers op je klokgedeeltes wel nu maar hopen dat je geen schade hebt anders wordt het een duur stekkertje
succes ermee
gr
ik ben dus citrofiel, en ben de hele dag met citroens bezig. nu doe ik ook de hele dag storingen oplossen. en raad eens.... heel vaak is de radio het probleem.... 4 IS EEN DATA DRAAD!!!!! AFBLIJVEN DUS!!!
zeker van die draaden afblijven laat de radio inbouwen bij een erkend citroen reperateur of dealer
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar