close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën DS 1971: ratelende hydraulische pomp

Bouwjaar: 1971, Brandstof: Benzine

Hydraulische pomp maakt sinds kort een ratelend (hard tikkend) geluid, met name bij optrekken en in bochten. Stationair draaiend heel af en toe een tikje, auto komt verder goed op hoogte, remmen en stuurbekrachtiging werken normaal. Lijkt niet verontrustend, maar is wel hinderlijk. Enig idee? Dank, Gerrit Leppers - Emmeloord.

Geplaatst door

gleppers@xs4all.nl (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik vermoed dat er ergens een lekkage zit in het hydr.systeem,hierdoor moet de pomp, de druk weer regelen om de druk in het systeem op peil te houden.

JAN/DODGE 0
badge

16 jaar

Ik denk dat je de veerbollen op nieuw moet vullen. De druk zal wel te laag zijn daardoor moet de pomp harder werken om het systeem op druk te houden. Vooral als je gebruik maakt van het stuur of de remmen.
De voorraadbol die voor de druk zorgt in het systeem kan leeg zijn of kapot.

Advies om alle bollen te controleren en dan opnieuw te vullen of te vervangen.

Highway 640
badge

16 jaar

[quote=toezicht]Ik denk dat je de veerbollen op nieuw moet vullen. De druk zal wel te laag zijn daardoor moet de pomp harder werken om het systeem op druk te houden. Vooral als je gebruik maakt van het stuur of de remmen.
De voorraadbol die voor de druk zorgt in het systeem kan leeg zijn of kapot.

Advies om alle bollen te controleren en dan opnieuw te vullen of te vervangen.[/quote]
het vestandigste is om de bollen te vervangen in de meeste gevallen is VERVANGEN GOEDKOPER DAN vullen :) wij vulden eerst ook tot dat we zagen dat het vervangen goedkoper is en langer mee gaat :) Suc6

[quote=citroënmonteurtje][quote=toezicht]Ik denk dat je de veerbollen op nieuw moet vullen. De druk zal wel te laag zijn daardoor moet de pomp harder werken om het systeem op druk te houden. Vooral als je gebruik maakt van het stuur of de remmen.
De voorraadbol die voor de druk zorgt in het systeem kan leeg zijn of kapot.

Advies om alle bollen te controleren en dan opnieuw te vullen of te vervangen.[/quote]
het vestandigste is om de bollen te vervangen in de meeste gevallen is VERVANGEN GOEDKOPER DAN vullen :) wij vulden eerst ook tot dat we zagen dat het vervangen goedkoper is en langer mee gaat :) Suc6[/quote]
Tja, dat blijft een discussie punt. Ik weet alleen dat een cursusman van Citroen liever vulde dan vervangen.
Ik heb in het verleden bij Citroen gewerk en daar vulde we altijd. Uit commercieel oogpunt is vervangen natuurlijk beter. Het kan natuurlijk ook zo dat nieuwe onderzoeken anders heeft bewezen.

Highway 640
badge

16 jaar

[quote=toezicht][quote=citroënmonteurtje][quote=toezicht]Ik denk dat je de veerbollen op nieuw moet vullen. De druk zal wel te laag zijn daardoor moet de pomp harder werken om het systeem op druk te houden. Vooral als je gebruik maakt van het stuur of de remmen.
De voorraadbol die voor de druk zorgt in het systeem kan leeg zijn of kapot.

Advies om alle bollen te controleren en dan opnieuw te vullen of te vervangen.[/quote]
het vestandigste is om de bollen te vervangen in de meeste gevallen is VERVANGEN GOEDKOPER DAN vullen :) wij vulden eerst ook tot dat we zagen dat het vervangen goedkoper is en langer mee gaat :) Suc6[/quote]
Tja, dat blijft een discussie punt. Ik weet alleen dat een cursusman van Citroen liever vulde dan vervangen.
Ik heb in het verleden bij Citroen gewerk en daar vulde we altijd. Uit commercieel oogpunt is vervangen natuurlijk beter. Het kan natuurlijk ook zo dat nieuwe onderzoeken anders heeft bewezen.[/quote]
ik zla er niet teveel op ingaan (was die trainer Hans Heukers ?), bij ons was altijd de ervaring als je vulde waren de klanten sneller terug en haden ze aan het einde v/d rit ook nieuwe bollen maar waren ze meer kwijt en wat is nou ongeveer 30 min voor een veerbol vervangen.

back op topic ladies :)

Als je de veerbollen preventief om de 3 jaar laat vullen , kan je makkelijk je wagen verslijten zonder 1 nieuwe veerbol te plaatsen. Trouwens de druk in de veerbol verminderd doordat de stikstof ontsnapt door het membraan. Vullen of nieuw, de drukverlies blijft hetzelfde, op voorwaarde dat je de veerbollen correct vult, ik bedoel : gedemonteerd. Het enige verschil is de prijs.

GOVA 0
badge

16 jaar

Is niet helemaal waar GOVA; de demping in de bollen is aan slijtage onderhevig en de soepellheid van het membraan wordt ook minder. Je kunt het zien door als ie gevuld is door de auto flink te laten veren aan 1 kant; hij mag na inveren terugkomen en dan weer iets naar beneden en dan moet ie stilstaan blijft ie meerdere keren hene en weer gaan dan is je demping niet meer okay en is een nieuwe bol de enige optie. Anders is vullen een prima en goedkoper alternatief.

mcitr. 0

16 jaar

Eerst en vooral , de 4 veerbollen aan de wielen hebben enkel een demping, ALLE anderen niet !
De demping zit vooraan in de kop (veerplaatjes) en de souplesse hangt van de diameter van het gaatje in het midden van de ingang van de veerbol af en van de druk in de veerbol . Hier wordt nogal veel over gezeverd, maar dit is de realiteit.

GOVA 0
badge

16 jaar

..en van de soepelheid van het membraan zelf. En die wordt na 2 ton echt minder, ik spreek uit ervaring, ben aan m'n zesde citroen bezig en ben echt voor de goedkoopste optie, mits goed. Soms is een nieuwe bol dus een betere optie.

mcitr. 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën DS of stel zelf een nieuwe vraag.