Citroën saxo: reinigen stappenmotor

Bouwjaar: 1996

Hallo, ik ben Marco en heb een Saxo 1.6i VTR uit '96. Ook bij mijn Saxo loopt het toerental geregeld op (soms elke dag, soms een hele week niet)tot wel 3000 rpm. Ik heb eens rondgevraagd en weet nu hoe een stappenmotor er uit ziet en WAAR die dit. Voordat ik echter naar de garage ga, vraag ik mezelf af of ik eerst niet zelf wat kan proberen eraan te doen? Hoe demonteer en reinig je nu zo'n stappenmotor? Groeten

marco7139

Geplaatst door marco7139 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

bas van vrede (0) PRO, 19 jaar geleden

Marco, als je zelf niet echt technisch bent aangelegd dan is het verstandig om de garage de stappenmotor te laten reinigen. Je kunt er niet echt gemakkelijk bij en de motor moet na demontage ingeleerd worden. Het kan ook zijn dat de lasnaad van de lambdasonde gescheurd is. Dit is een bekend probleem en kan ook een hoger sytationair toerental veroorzaken. Succes

Sandra10778 (0), 18 jaar geleden

Hallo Marco,

Je bericht is al oud, dus misschien is je probleem al lang verholpen of heb je de auto niet meer? Hoe dan ook; ook ik had het probleem van oplopend toerental. Dit gebeurde op willekeurige momenten, zowel bij koude als warme motor, bij stationair draaien en tijdens het rijden (als je dan gas terug wilde nemen bleef de auto gewoon door rijden). Soms kwam de auto weer tot normaal toerental terug door het gaspedaal eens flink hard in te trappen, soms ook niet. Stappenmotor was al vervangen maar dit was het probleem niet. Wat wel het probleem gaf was de temperatuur sensor; groene sensor rechts vooraan onderaan motorblok. Deze was stuk en gaf soms wel een signaal door en soms niet! Als de sensor geen signaal doorgaf dacht de computer dat de motor koud was en gaf extra gas/choke, waardoor niet allen het toerental steeg, maar de motor vaak ook niet meer wilde starten als hij warm was (door de extra brandstof toevoer verzoop deze dan). Dus: nieuwe sensor kopen á ongeveer ¤18,- en kapotte vervangen!! Denk er wel aan dat er koelvloeistof gaat lekken als je de sensor lostdraait! Opvangen dus, of sensor snel verwisselen! Daarna wel weer koelvloeistof aanvullen en systeem ontluchten!
Succes! Sandra

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.