Citroën Dyane: remmen weigeren na 10km

Bouwjaar: 1984

Hallo ,

De dyane heeft vooraan schijfremmen ...

De klant meldde dat hij plots zonder remmen zat en had de auto laten takelen .

De dag nadien werd hij door ons testgereden en was er van enige remproblemen geen sprake meer (vanzelf opgelost ) . Wel hebben we alles eens goed nagekeken - er was geen lek of zo waar te nemen - en hebben we de wanden van de rempompjes gezuiverd daar deze stroef gingen en er tussen de twee afdichtingsringen enige poedervormige corrosie van het "aluminium" was gekomen . We vulden af met nieuwe LHM .

Na het monteren remde de auto ook weer prima , en ook tijdens de daaraangekoppelde testrit van ongeveer 10km lang .

De klant haalde de wagen af , maar na een rit van ongeveer 30-40 km bleek het probleem te zijn terug gekomen , waarop de klant de wagen weer per takel bij ons liet afzetten ...

De dag nadien werd hij door ons weer proef gereden en was er weerom geen probleem met de remmen , wat na ongeveer 30km veranderde : géén remmen meer vooraan , en dit op ongeveer één minuut tijd ( wel achteraan : gescheiden circuit vooraan en achteraan ) Na 2-3-4 keer achtereen met het rempedaal te hebben gepompd remt de wagen weer zeer goed , maar als je dan het pedaal terug volledig lost en onmiddellijk weer wil remmen moet je weer 2-3-4 keer pompen vooraleer hij vooraan remt .

Toen hebben we de voorste remmen eens ontlucht ( pedaal pompen , inhouden , ventieltje op klauw openen , laten spuiten , dichtdraaien , herhalen )
waaruit ik bleek te kunnen opmaken dat er onmiddellijk een kleine luchtbel ontsnapte , waarna hij weer prima remde ... maar echter na ongeveer 15 km kwam het probleem terug : wéér vooraan geen remmen meer ... terug ontlucht , terug ok ... maar , na 10 km geen remmen meer , terug ontlucht , terug ok ...

en nu ? ? ?

Opm. : Na enkele malen te hebben gepompt voelt de pedaal keihard aan en zakt hij niet weg bij verder indrukken
Het circuit is gevuld met LHM ( groen )
als het systeem ontlucht is blijft de pedaal keihard bij intrappen en blijft ongeveer zo tot het volledige wegvallen (10km)
ik ruik nergens verbrande remblokken
de remklauwen zijn wel zo heet dat je ze niet kan aanraken

Wie weet raad ?

Dank bij voorbaat

asl

Geplaatst door asl (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Dyane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

geen lekkage via de hoofdremcilinder?

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

EEn Dyane heeft toch geen hoogteregeling??. Het remsysteem dien je af te vullen met Dot4 of een hogere klassering. LHM olie is voor niveau- regeling.
DOT4 heeft een hogere weerstand tegen verhitting.
Als je verder niets vreemds kunt vinden, probeer dan deze eens geheel te vullen met DOT4 remvloeistof.

S6

Ralf.

asl (0) PRO, 14 jaar geleden

op het bakje van de remvloeistof zit een groene dop en staat ook op dat er lhm in moet , trouwens , de auto had het probleem reeds voor de LHM door mij er werd opgedaan ...

geert3496 (0) PRO, 14 jaar geleden

Komt de hoofdremcilinder wel altijd goed terug?

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarschijnlijk slechte cups en afdichtrubbers.
Bij verandering van je remvloeistof, worden deze rubbers aangetast. Vervangen door DOT4. Alle remvloeistof aftappen en vullen met DOT4. Rondom ontluchten net zolang totdat er overal schone remvloeistof uitkomt.



Zie ook de link;

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewt...

S6

Ralf

digit (0) PRO, 14 jaar geleden

Als er een groene dop op zit moet er lhm in bij gewone remvloeistof krijg je pas echt problemen.
Je kunt er een keer mee rijden zonder te remmen en na een tijdje uit laten drijven en kijken of de remmen heet zijn.
Als ze heet zijn blijven ze hangen cq aanlopen.
Dit kan er aan liggen doordat bv de klauwen niet goed gangbaar zijn ofdat het pedaal niet helemaal terugkomt waardoor het compensatiegaatje in de hoofdrem cilinder neit vrij komt of dat dit verstopt zit.Ook kan je nog kijken of er geen knik in een remleiding zit of een andere verstopping waardoor de remvloeistof(in dit geval LHM) niet goed kan terustromen naar het reservoir.

John

bertuslada (0) PRO, 14 jaar geleden

waarschijnlijk is het de hoofdremcilinder in het grijze verleden weleens meegemaakt groet bertus

JOHN5671 (0) PRO, 14 jaar geleden

Nico ik sluit me bij bertus en andere John aan waarschijnlijk de hoofdremcilinder.
En laat je niet gek maken als de auto schijfremmen heeft moet er LHM in!!!!
Dit werd vroeger al vaak verkeerd gedaan.
LET OP of je de juiste hoofdremcilinder krijgt: Voor LHM en lengte van de bedienings stift zat volgens mij ook wel eens verschil in.

Sterkte John

asl (0) PRO, 14 jaar geleden

ik weet het niet ivm de fout evt in de hoofdremcilinder ... , daar sta ik sceptisch tegenover omdat bij het ontluchten reeds bij de eerste pedaalslag de lucht lijkt uit te komen ( lucht in klauw , niet in leiding ? ) , als de lek bij de hoofdpomp zou zitten verwachtte ik dat pas na verscheidene malen pompen de lucht zou uit gaan ? ...

apalracer (0) PRO, 14 jaar geleden

zelfde probleem pas gehad. dit zit hem echt in de hoofdremcylinder. aan de buitenkant kun je niet zien welke het is. er zijn 3 verschillende hoofdremcylinders. inwendig zit veel verschil. de diameter van de zuigertjes. weet even niet meer welke diameters het zijn. als je de verkeerde hebt kun je de volgende problemen hebben. 1 ) goed ontlucht, geen lucht meer in het syteem maar geen druk. 2 ) meteen druk maar te veel je denkt dan heb goede druk maar het systeem gaat niet meer van druk af en gaat onder het rijden vast zitten. 3 ) de juiste .
ook kun je bij sommige 2cv's de pedaal hoogte afstellen.

mvgr

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

apalracer, het betreft hiet een dyane, geen 2cv ;)

apalracer (0) PRO, 14 jaar geleden

@ Fordmonteur. het betreft hier hetzelfde systeem. wij hebben zelf een paar van die 2cv's en acadyane's en de basis principe is het zelfde ook diverse onderdelen. al geven de meeste leveranciers niet altijd alles op van een dyane maar wel van 2cv. ff goed uitzoeken . maar het probleem is hetzelfde . ben zelf met dit probleem ook een maand bezig geweest voor dat ik er achter kwam.

mvgr

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Correct, ik wil alleen maar zeggen dat LHM niet emulgeerbaar is met remvloeistof DOT4 !!

Kan zeker heel goed zijn, dat de HRC defect/ of slecht is.

Controleer dit dan.

S6

Ralf

N350 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het onderstel van een 2cv en een dyane zijn gelijk. In een 2cv en dyane met trommelremmen voor moet een dot4 remvloeistof!! en als ze schijfremmen hebben moet er LHM in deze vloeistof is GROEN!!

Als in het groene systeem dot 4 is bijgevuld is het gegarandeerd dat binnen een uur alles vast zit en moeten alle rubbers in het systeem vervangen worden en de Hoofdremcilinder compleet. Soms zitten de remzuigers zo vast dat je ze er met de vetspuit niet eens uit krijgt.

Als je in het dot4 systeem lhm gooit, worden alle rubbers 10x zo groot, hierbij dien je ook alle rubbers te vervangen.

LET DUS OP WAT JE ERIN GOOIT !!!!!!!!!!
Ik heb ook wel eens meegemaaktdat er een bepaalde serie was waarbij de remzuigers vanaf de fabriek een bepaalde koting hadden die plaatselijk los liet waardoor er lucht in de remklauw kon komen.

Groetjes Ton

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]Correct, ik wil alleen maar zeggen dat LHM niet emulgeerbaar is met remvloeistof DOT4 !!

Kan zeker heel goed zijn, dat de HRC defect/ of slecht is.[/quote]
Rest my case ...........

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Dyane of stel zelf een nieuwe vraag.