Beste specialisten,
Sinds een aantal maanden ben ik weer in het bezit van een A-type in de vorm van een Dyane 6 uit 1973.
Nu doet zich het volgende voor:
Bij koude start motor hoor ik een schurend geluid dat met het toerental luider wordt of in geluid afneemt bij het los laten van het gas.
Dit is dus met ontkoppelde bak. Motor heeft een beurt gehad, nieuwe olie, filters, bougies en electronische ontsteking.
Als het blokje is opgewarmd is het geluid op de achtergrond te horen en soms niet. De motor loopt soepel en heeft voldoende trekkracht.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Denk zelf aan een lager, krukas of nokkenas.....:-(
Alvast bedankt,
Jerommeke
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
druklager misschien
Hallo Jan,
Ik kan de bak gewoon in de vrij zetten en dan nog hoor ik het geluid.
Als de bak in de vrij staat zal het druklager toch geen geluid kunnen maken?
Groet,
Jerommeke
12 jaar
kan wel licht tegen de drukgroep lopen en zo meedraaien kun je de gaffel niet terug trekken zodat je weet dat hij niet in aanraking is met de drukgroep
Zal ik gaan proberen.
Ik hou je op de hoogte.
Groet, Jerommeke.
12 jaar
Een dyaneke, jeugdsentiment,...
Het druklager is een goede zet, meestal veranderd het geluid wat je hoort dan wel van toon als je het koppelingspedaal indrukt omdat het lager dan belast wordt.
De lagers vd alternator lopen ook wel eens uit met bovengenoemd geluid tot gevolg, maar omdat de ventilator (propeller) er af is geweest om aan de ontsteking te werken zou het ook kunnen dat de riem tegen de koeltunnel aanloopt. Het beschermkapje vd alternator bovenop de koeltunnel moet ook 'vrij' gemonteerd staan zoniet raakt het de pouly vd alternator.
Een dyaneke, jeugdsentiment,...
Weet nog goed dat ik in het begin van mijn loopbaan 1974 mij suf heb gezocht naar de contactpunten bij zo'n citroen
niet gevonden jan ?
ja op den duur wel met behulp van een monteur die mij eerst een poos liet zoeken, maar dat zijn beginners grappen,
Beste mensen,
Op verzoek van jan heb ik de koppelingsgaffel terug geduwd.
Geen resultaat. Het koppelings pedaal heeft ook voldoende vrije slag. ( 20 -25 mm )
Ook het intrappen van de koppeling heeft geen invloed op de toonhoogte van het geluid.
De raad van Lummelke maar eens opgevolgd.
Kapje van de v-snaar eraf dus, maar alles liep netjes vrij.
Dus maar de dynamo er uit.
En waarempel de lagers beginnen geluid te maken.
Niet echt schrikbarend, maar kan me voorstellen dat als de spanning van de v-snaar er op staat het een en ander
anders klinkt.
Het zou zo maar eens de originele dynamo kunnen zijn die er in 1973 ingezet is.
Heb besloten hem te laten reviseren.
Gegroet,
Jerommeke.
12 jaar
dus het geluid is nu weg als je hem zonder dynamo laat draaien?
Hallo Jan,
Nee ik kan hem niet laten draaien omdat de v-snaar nog om de poelie van de fan hangt.
Als ik die er af moet halen moet ik zowat de hele voorkant van de auto er af halen.
Ik ga ervan uit dat dit het is , anders ben ik zo weer terug op problemcar. :-)
12 jaar
De V-snaar kan je er ook uitkrijgen door hem tussen de bladen vd propeller door te steken, wel voorzichtig met zijn met je vingers.
Zolang de koperen sleepring aan de achterzijde niet te diep is ingesleten is zo'n ducellier alternator makkelijk zelf te reviseren, de lagertjes zijn gewoon Din, verkrijgbaar bij een autoparts en de koolborstels zijn ook nog leverbaar.
Moest revisie niet meer lonen laat je dan zeker geen Iskra als ruilalternator aannaaien, deze zijn kwalitatief veel minder dan degene die er nu op zit. Bosch of Valeo is een goed alternatief en nog courant verkrijgbaar.
Beste Jan en Lummelke,
Het was dus gewoon de dynamo!
Jeemig , dat die kleine lagertjes zo'n angstaanjagend geluid kunnen maken....
Alles loopt weer soepeltjes!
Gegroet, Jerommeke.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Dyane of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar