Hallo,
Mijn zwager heeft een Xantia 20hdi110.
Nu zit zijn linker schokbreker vast. Dwz. Deze veert in het geheel niet in (Of uit). De rechter kant doet het prima. Weet iemand wat het probleem kan zijn en hoe dit op te lossen is?
Bedankt!
Eric
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ligt het aan de schokbreker of aan een kapotte veerbol?
Tja dat weet ik eerlijk gezegt niet. Hoe kom je daar achter?
15 jaar
Komt de auto wel op alle wielen goed omhoog?
Ja de auto komt goed omhoog op de wielen, met motor aan/uit.
15 jaar
Als de auto goed omhoog/ omlaag komt, zou ik niet zeggen dat de schokbreker vast zit.
[Sorry,
Laat ikhet beter omschrijven. De auto linksvoor staat slechts in 1 stand, de hoogste stand, dwz even hoog als rechtsvoor. Er zit geen beweging in, niet omlaag, omhoog en veert ook niet in. Rechts doet dit wel.
Afijn, beter kan ik het niet omschrijven.
15 jaar
zit geen schokbreker in ;), probleem zit em waarschijnlijk in de veerbol.
och sh*t...dat was een beetje dom;-)
[quote=RoelV]och sh*t...dat was een beetje dom;-)[/quote]
hehe kan gebeuren, je bent niet de eerste bij het INNOVAM willen ze er ook niet aan, beweren ze hoog en laag dat er schokbrekers in zitten... ongeacht als je Citroën documentie laat zien dat anders bewijst
Fijn, probleem gelocaliseerd. Is het moeilijk/ingewikkeld om de veerbol te vervangen? Speciaal gereedschap, moeilijk te ontluchten, of is het voor een handige jongen ook zelf te doen...?
15 jaar
de schokdemper zit in de veerbol gemonteerd deze kan je zo zien zitten na demontage
het kan een veerbol zijn die defect is of een veerpoot die vast staat
beide is mogelijk maar een veerbol is bij een dealer gemakkelijk te controleren met testapparatuur
Incidenteel implodeert een veerbol; dan vult de hele bol zich met olie en zit er geen enkele vering meer in. Meestal is dan ook het niveau in het lhm-vat lager geweorden; die olie zit dan in je veerbol Vervangen is de enige optie (kun je het beste beide bollen voor vervangen.
Echt helemaal vast slaan van de veerpoot komt nooit voor. Wel dat ze zwaar gaan (matige veerwerking). Dan zal de veerpoot vervangen moeten worden.
15 jaar
Het probleem is opgelost. De veerbol was geimplodeerd en volgelopen met olie. Het olieniveau was ook lager (niet zo slim om dat niet eerst te checken...). Bedankt voor de oplossingen.
Groet Eric
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar