Beste mensen,
Ik heb een Saxo uit 97 met een Bosch monopoint injectiesysteem (MA3.1). Toch post ik dit hier omdat het blijkbaar een veel voorkomend algemeen probleem is.
Ik heb (soms, en vooral niet als ik bij de dealer ben) problemen zoals een onregelmatig stationair toerental (schommelen tussen de 1000-2000 rpm) wat leidt tot schokkend rijden met een laag toerental. Bovendien houdt de auto soms in als ik meer dan 50 km/h rijd.
Onlangs heb ik alle contactpunten schoongemaakt met contactspray: helpt niet. Ik heb het gasklephuis opengemaakt, maar dat was nog schoon. Dealer heeft de ECU uitgelezen: geen foutmelding. Sensoren doorgemeten: geen afwijkende waarden, behalve de stappenmotor: die moet 36 ohm zijn en nu is hij nog maar 27 ohm. Betekent dit dat die kapot is? Verder heb ik de gaspotentiometer opengemaakt en die zag er vrij schoon uit. Toch wil ik hem schoonmaken. Welk schoonmaakmiddel kan ik hier het beste voor gebruiken? Er zitten vier koolstofbanen in en vier plastic 'fliebeltjes', nogal fragiel. Bovendien zit dat ding vast op het gasklephuis, dus als ik hem kapot maak, moet ik een nieuw gasklephuis kopen (=duur).
Mijn gedachten:
1) Omdat het soms maar optreedt en hooguit vijf minuten duurt, ga ik er vanuit dat er geen vacuumlek aanwezig is en niet aan de bougies/verdeler ligt.
2) De stappenmotor slaat inderdaad op hol wat resulteert in een schommelend stationair toerental. Echter, dit bewijst niet dat de stappenmotor kapot is, de ECU kan namelijk ook verkeerde informatie sturen.
3) De sensoren heb ik doorgemeten en geen afwijking gevonden. Echter, het zou mogelijk zijn dat tijdens het rijden opeens een sensor voor een paar minuten een verkeerd signaal gaat afgeven waarop de ECU reageert en de auto gaat schokken.
Wie kan mij advies geven?
Wie weet waar ik (goedkoop) een nieuwe Bosch stappenmotor kan kopen?
Wie weet hoe ik de gaspotentiometer schoon kan maken?
Wie kan zeggen of mijn gedachten goed of fout zijn?
Groeten,
Marco
[color=#FF0000]Topic verplaats naar de juiste rubriek door moderator[/color]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ken deze motor niet, dus kan je niet specifiek helpen.
Normaal wordt bij de weerstand van bv. stappenmotor een range aangegeven waarbinnen de weerstand moet vallen, omdat het nooit precies één waarde is. Maar in dit geval zou de weerstand 35% hoger moeten zijn, dus ik kan me voorstellen dat de stappenmotor het probleem is.
Waarom denk je dat er iets mis is met de gaspotmeter? Als die de juiste voltages afgeeft zou ik daar niet zo snel het probleem verwachten. Treedt het probleem ook op als je met warme motor de auto stationair laat draaien? Want misschien kan je dan de waardes van de gaspotmeter controleren op dat moment?
Een goedkope stappenmotor zou ik via de sloop proberen te regelen. Voor deze auto ken ik de precieze prijs niet, maar dit zijn vaak bijzonder dure onderdelen als je ze nieuw koopt. Je kan wel voor de zekerheid een automaterialenhandel bellen die veel Bosch levert, om het precies te weten....
Bedankt voor je antwoord,
Het probleem van een verhoogd / schommelend stationair toerental komt ook gewoon voor met een warme motor. Inmiddels heb ik ook een manier gevonden om het toerental weer naar 1000 rpm te krijgen: als ik voor een stoplicht sta met de koppeling ingedrukt even een paar keer heel snel achter elkaar minimie stootjes gas geven (dat net de pal van de stappenmotor los komt, denk ik) en de toeren gaan terug naar 1000! Als ik dan vervolgens optrek dan slaat de stappenmotor weer op hol (of laat de ECU de stappenmotor weer op hol slaan, dit is natuurlijk niet zeker), dus bij het volgende stoplicht heb ik weer dezelfde problemen.
Ook op de snelweg kan ik voelen dat hij stationair te hoog zal draaien. Als ik bv. 120 km/h rijd en een klein beetje gas terugneem, dan voel ik een schok, die schok treedt tevens ook op als ik dan weer gas bijgeef. Ik kan dit echter niet terugvertalen naar een kapotte stappenmotor, hoe kan die hier invloed op hebben?
Overigens, het probleem treedt niet altijd op. De ene keer niet de andere keer wel. De ene keer doet hij maar 1 keer moeilijk, de andere keer de hele tijd...
Ik kan niet tijdens het rijden de voltages, die de potmeter uitstuurt, meten. Ik hoop niet dat die kapot is. Is hier een test procedure voor die ikzelf kan proberen (b.v. weerstand meten en dan de gasklep zelf opentrekken)? Wat zou ik dan moeten meten? Komen mijn verschijnselen overeen met een kapotte gaskleppotmeter?
Ik ga toch eens bellen wat een nieuwe stappenmotor kost...
Groet,
Marco
18 jaar
De stappenmotor wordt door de ECU bestuurd en de gasklep zelf door de gaskabel. Het indrukken van je gaspedaal zou dus niet rechtstreeks iets moeten doen met je stappenmotor...
Het probleem zou een vervuilde stappenmotor kunnen zijn, waardoor die niet meer soepel opent/sluit, waardoor het toerental rare dingen gaat doen...
Ook kan het zijn dat de gasklep-potmeter niet het juiste voltage geeft dat bij gasklep dicht hoort, waardoor de ECU niet goed het stationair toerental kan regelen.
De gasklep-potmeter kan inderdaad doorgemeten worden. Ik gok dat jouw gasklep-potmeter 3 draden heeft. Je hebt dan 1 5V draad, 1 massadraad en 1 signaaldraad. Het voltage tussen signaaldraad en massadraad wordt door de ECU gebruikt als indicatie van hoe ver de gasklep open staat. Normaal moet bij gasklep dicht er een voltage lager dan 1 V staan, en moet het voltage vloeiend toenemen bij het rustig openen van de gasklep (aan de zijkant van de gasklep zit een veer: als je deze indrukt gaat de gasklep open, kijk maar even hoe de gaskabel loopt, dan begrijp je wel wat ik bedoel). Bij gasklep loslaten zodat die weer dichtvalt moet voltage gelijk dalen tot onder 1 V.
Genoemde waarden zijn indicatief! Ik weet niet of je een werkplaatshandboek oid van je auto hebt, want hierin staan de waarden die je bij jouw specifieke model zou moeten meten!
Heb je trouwens ook nokkenas en krukassensor gecontroleerd?
18 jaar
Sorry Kasper, dit ben ik vergeten te vermelden: bij mij (Saxo 1.1i SX BOSCH MA3.1 monopoint injectie) duwt de stappenmotor tegen dezelfde hendel waaraan de gaskabel trekt. Deze hendel zit direct op de gasklep. De stappenmotor regelt dus direct de gasklep en geen niet een lucht by-pass.
Bovendien zit er IN de stappenmotor nog een sensor die de ECU het signaal zou moeten geven dat er stationair gedraaid zou moeten worden. Die sensor (denk ik) wordt geactiveerd op het moment dat ik geen gas geef en de gasklep dus dicht zit en de hendel (door de torsieveer van de gasklep) tegen de pin van de stappenmotor wordt geduwd.
Dus ik denk als ik kleine tikken geef, dan krijgt de pin van de stappenmotor ook een mechanisch tik en misschien schiet hij dan los of de sensor krijgt een tik en werkt hij weer.
Ik heb de gaspotmeter geopend en er zitten twee potmeters in. Ik heb (als ik het me goed herinner) vier pinnen, dus waarschijnlijk 5V, massa en twee signaaldraden dan. Tevens heb ik ook het Haynes handboek en de Vraagbaak van de Saxo. In de laatste staan inderdaad voltages.
Maar mijn vraag is hoe en waar ik dat voltage kan meten? Ik neem aan dat het voltage er pas op staat als de motor draait? Maar als ik de stekker lostrek, kan ik natuurlijk niks meten. Als ik op de kabel in de ECU wil meten, moet die eruit en dan doet de motor het niet meer... please advice.
Stel dat het de gaspotmeter is, kan ik die schoonmaken? Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen en met welk schoonmaakmiddel?
Ik weet niet zeker of ik de nokkenas en krukassensor heb gemeten. In de Vraagbaak staan wel een aantal sensoren die gemeten kunnen worden (op weerstand waarden), die heb ik allemaal gemeten en geen afwijkingen gevonden. Maar de sensoren waar ik een spanning zou moeten meten heb ik niet gedaan omdat ik niet weet hoe.
Groet,
Marco
18 jaar
Spanning met op een sensor gaat door "backproben":
je steekt naalden in de connector bij de draad in. door ze ver genoeg erin te drukken raken ze het metaal waar de draad aan de connector vast zit. Je kan nu (met de connector op de sensor) de motor starten (voor gasklep-potmeter hoef je alleen het contact op I te zetten, zonder de motor te starten). Vervolgens kan je de boel doormeten terwijl de motor draait.
In de Haynes manual van mijn auto (ander merk&type) staan de referentiewaarden voor de voltages die je bij de gasklep-potmeter moet meten.
Nokkenas en krukassensor kan je op weerstand checken na verwijderen connector, dus dat zal dan gebeurd zijn.
Maar het zou mij niks verbazen als je stappenmotor gewoon niet goed gangbaar meer is, omdat na een paar keer gas licht indrukken het toerental wel normaal afgeregeld wordt. Staat er in de Haynes manual/vraagbaak niet hoe je de stappenmotor kan verwijderen en schoonmaken?
18 jaar
Hallo Kasper,
Goed idee, ik ga van het weekend dan even "backproben". Dat moet wel lukken. Sloop je dan hiermee niet de isolatie van de kabels en gaat het daarna niet roesten enzo?
De stappenmotor bij mij is een compleet plastic behuizing die niet gemaakt is om uit elkaar te kunnen. Als ik hem open, dan krijg ik hem nooit meer dicht. Ik heb hem er al af kunnen halen (drie torx bouten) dat is geen probleem. Een nieuwe kopen is de enigste optie ben ik bang.
Bedankt he!
Marco
18 jaar
Je kunt vaak de naald parallel aan de isolatielaag de connector in duwen, zodat je de isolatielaag niet beschadigd. Onderin de connector zit normaal een groter metaaloppervlak, waar je dan met je naald tegen aandrukt, zodat je signaal krijgt. Is eerste keer een beetje pielen, maar je krijgt er ws. al gauw handigheid in.
Succes!
Kasper
18 jaar
Ok, dat is een goed idee. Trouwens, ik heb net met de dealer gebeld: een nieuwe stappenmotor voor mijn auto kost zo'n 314 euro!!! Nah... Dit gaat toch nergens meer over?
Even ge-googled: in Engeland zit GSF Car Parts en die biedt hem aan voor 125 euro... Dat is een factor 2.5!
Weet iemand of hier in Nederland zo'n soort bedrijf zit?
Gr,
Marco
18 jaar
Bosch onderdelen kan je vaak goedkoper krijgen via automaterialenhandel. In de buurt van Eindhoven ben ik niet bekend, maar er zal er vast één zijn dit veel en goedkoop Boschdelen kan leveren.
Andere optie is laten verschepen uit het buitenland: prijs voor verzenden is voor veel onderdelen lager dan de meerprijs die je in NL betaald.
En als laatste (en misschien beste) optie kan je proberen via bv. onderdelenzoeker.nl of onderdelenspeurder.nl een 2ehands stappenmotor te krijgen. Soms krijg je een aantal maanden garantie op onderdelen en je bent gegarandeerd stukken goedkoper uit....
18 jaar
Dat is een hele goede tip. Maar ik heb mijzelf voorgenomen om geen tweedehands onderdeel te kopen waarvan ik niet kan zien of ze werken of niet. Als ik namelijk na installatie van dit onderdeel nog steeds problemen heb, zou het kunnen zijn dat dit onderdeel al kapot was en ben ik nog niks verder. Dus als ik een nieuwe stappenmotor erin zet en hij werkt nog steeds niet, dan ligt het ergens anders aan (=ook balen).
Ik heb even rondgebeld in Eindhoven: de Technische Centrale levert het onderdeel voor 168 euro incl. BTW. Dus dat heb ik besteld. Dat is toch lekker snel verdient: het scheelt 146 euro met de dealer!
18 jaar
Gisteren heb ik de bestelde stappenmotor kunnen ophalen (166 euro incl. BTW) en die heb ik natuurlijk meteen gemonteerd. Ondertussen heb ik +/- 75 km gereden en ik heb tot nu toe geen problemen meer: geen schokken, niet inhouden, constant stationair en met lichten/airco/aanjager aan: ook netjes 1000 toeren stationair!
18 jaar
Mooizo, blij dat het is opgelost. Ook fijn dat je het hier weer even meld, want dan kunnen mensen in de toekomst het probleem én de oplossing terugvinden.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar