Beste collegas,
Ik zit hier met een raadsel misschien zie ik iets over het hoofd maar ben aan het einde van mijn latijn.
Wat is het probleem:citroen c2 1.1 injectie j34p lichte schokken tijdens rijden tusse 2000 en 2500 toeren per min , koud erger dan warm
Constateringen: Geen fouten in berekenaar , Geen goede gas analyse hc 20, o2 2,1 %, lambda 1,1 en co 0,05 bij warme motor,plofjes in uitlaat
Reeds ondernomen in samenspraak technische dienst citroen
-compressie ok
-brandstofdruk ok
-controle valse lucht ok
-nieuwe bougies
-nieuwe bobijn
-injectoren vervangen
-lamdasondes gewisseld gehad met goede auto
-update berekenaar
-nieuwe berekenaar
-absolute druksensor vervangen
-electroklep absorptievat gecontroleerd ok
-diverse initialisaties
-lambdasingaal is mooi en gelijkmatig (verbetering tov de oude bobijn)
-wel raar nu bij de nieuwe berekenaar :Ik zie nu dat de berekenaar soms de inj. tijd verlaagd tot 1,46 ms terwijl dat vroeger constant was op 2,46 ms . Waarom word de tijd nu verkort terwijl mengsel al te arm is?
Zie ik iets over het hoofd ??
Groeten
Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niemand wordt er blijer van... Werk, onderdelen, onbetaalde rekeningen...
Maar soit, terug on-topic.
Te hoge lambda en redelijk hoge O2 lijkt inderdaad een arm mengsel. Maar teveel aan zuurstof, kan ook duiden op een slecht werkende katalysator, maar gaat normaal niet voor schokken zorgen. CO lijkt me niet perfect, maar is precies toch redelijk laag.
Wat geeft de CO2? Ze hebben me ooit eens op de cursus verteld dat bij een perfecte verbranding, deze zeker rond de 15 zou moeten draaien.
Ligt deze veel lager, dan ZOU dit kunnen liggen aan een slechte verbranding (volgens de leraar toen). Maar door wat komt dit dan???
Compressie is goed, alles van de ontsteking is vervangen en de injectoren zijn vervangen...
Distributie-timing? Tandje versprongen?
Moest er me iets te binnenschieten, post ik het hier. Interessant topic!
Beste,
CO2 is 14,1
Denk ook aan slechte verbranding maar hoe en waarom .Zou logische uitleg kunnen zijn waarom de inspuiting verkort word en waarom word er geen foutcode gegeven .Het lambdasingaal is ook regelmatig dus kan niet dadelijk een link leggen maar ga zeker distr eens controleren.
distributie staat goed
dus dit ook weer uitgeschakeld
Misschien "vuile " benzine?
Heeft deze motor egr?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C2 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar