close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xantia: Schokkende xantia

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TD

Hallo,

Ik heb last van een Schokkende xantia 1.9TD 1994. Dit bij het accelereren of bij het lossen van de gas. In tweede versnelling is dit heel goed merkbaar. De andere versnellingen bijna niet.

Ik heb al op citroen forum rondgeneusd en ben tot de volgende besluiten gekomen:

* Versleten motorsteun: Dit denk ik van niet anders moet hij ook schokken als ik gewoon aan het rijden ben op een constante snelheid?

* Ongregelmatige inspuiting: Ook niet want in stationair draait hij heel soepel? Ook start hij nog goed.

* Koppeling: Deze is pas door de garagist vervangen (tweedehands) en deze zou vettig zijn of onregelmatig waardoor er geschokt wordt?

Wat kan dit volgens jullie zijn?

groetjes

Geplaatst door

Niels12345 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou het in de koppeling zoeken....
Vervelende toestand, want hij moet weer uit elkaar.......

Beunhaas 1085
badge vip badge

15 jaar

[quote=Beunhaas]Ik zou het in de koppeling zoeken....
Vervelende toestand, want hij moet weer uit elkaar.......[/quote]
Ik heb nog 6 maanden garantie bij de garagist. Hij wist echter niet wat dit was. Sommige dingen waar niet op te lossen...??? Hij zij dat de koppeling al ingereden was op het schokken??

Maar hij zal de koppeling toch goed bekeken hebben alvorens in te bouwen?Dus ik vermoed dat deze toch in orde gaat zijn?

Is er iemand die dit al heeft gehad?

Niels12345 0

15 jaar

Misschien een luchtlek bij de brandstoffilter, zodat hij valse lucht aanzuigt. Kun je zien in de brandstofleiding bij lopende motor.

pjal123 0

15 jaar

Dat schokken voel je alleen bij het opkomen van de koppeling.
Als je gewoon met de koppeling los rijd en hij schokt bij gas los en gasgeven zit het niet in de koppeling.
ik vermoed ook iets met de brandstof toevoer of verstuivers.
Hoeveel heeft tie gedraaid?.

primera p11 0

15 jaar

Als je het voelt met opkomen koppeling, ga er maar vanuit dat het in de koppeling zit.
Bij vernieuwen koppeling ook gekeken of er geen blauwe plekken in het vliegwiel zitten?
Dan krijg je namelijk dat hij niet overal even hard de plaat laat pakken. En het maakt niet uit of je een nieuwe drukgroep hebt of niet, de plaat heeft aan beide zijden een grip.

pjal123 0

15 jaar

Volgens mij zit er op bij deze motor een soort schokdemper op de gashefboom op de brandstof pomp gemonteerd en/of hij heeft een demper in de gaskabel zitten om het schokken bij gasgevengasloslaten te voorkomen. Controleer eerst eens of die nog naar behoren werken. Door de van oorsprong soepele motorsteunen bij deze en nog heel veel meer andere citroens/peugeots is het nodig om het gasgeven/gasloslaten soepel te laten verlopen, de beweging van de voet moet dus wat afgeremt worden de door de mechanismes op de gaskabel/gashefboom. Als die goed werken zou ik toch naar de motor steunen kijken. Vooral de onderste kan bij slijtage er voor zorgen dat het aandrijfagregaat ontoelaatbaar veel gaat kantelen bij lastwissel en dan onstaat ook het vevelend/oncomfortabel aanvoelende schokken.
Ze doen het allemaal wel een klein beetje dus is het soms niet op te lossen omdat het een beetje een produkt eigenschap is.

PT nieker

[quote=peugeottechnieker]Volgens mij zit er op bij deze motor een soort schokdemper op de gashefboom op de brandstof pomp gemonteerd en/of hij heeft een demper in de gaskabel zitten om het schokken bij gasgevengasloslaten te voorkomen. Controleer eerst eens of die nog naar behoren werken. Door de van oorsprong soepele motorsteunen bij deze en nog heel veel meer andere citroens/peugeots is het nodig om het gasgeven/gasloslaten soepel te laten verlopen, de beweging van de voet moet dus wat afgeremt worden de door de mechanismes op de gaskabel/gashefboom. Als die goed werken zou ik toch naar de motor steunen kijken. Vooral de onderste kan bij slijtage er voor zorgen dat het aandrijfagregaat ontoelaatbaar veel gaat kantelen bij lastwissel en dan onstaat ook het vevelend/oncomfortabel aanvoelende schokken.
Ze doen het allemaal wel een klein beetje dus is het soms niet op te lossen omdat het een beetje een produkt eigenschap is.

PT nieker[/quote]
De demper in de gaskabel heeft hij inderdaad bijgeplaats maar dit heeft het euvel niet verholpen. Deze stond er eerst niets op. Dus ik vermoed dat het niets met inspuiting te maken heeft. De motorsteun heb ik ook gecontroleerd en deze is in prima staat.

Hij doet het niet een klein beetje. Voor schokken in tweede als je gas bijgeeft of gas loslaat. Maakt niet uit welk toerental.

[quote=pjal123]Als je het voelt met opkomen koppeling, ga er maar vanuit dat het in de koppeling zit.
Bij vernieuwen koppeling ook gekeken of er geen blauwe plekken in het vliegwiel zitten?
Dan krijg je namelijk dat hij niet overal even hard de plaat laat pakken. En het maakt niet uit of je een nieuwe drukgroep hebt of niet, de plaat heeft aan beide zijden een grip.[/quote]
Je voelt het niet bij het opkomen van de koppeling. Ik rij in tweede en geef dan gas en laat de gas los. Ik kom dus niet aan het koppelings of rempedaal. Enkel de gas.

De koppeling is door de garage vernieuwd. Ik dacht ook dat mss het vliegwiel versleten is of eventueel de veren in de koppeling (het was een tweedehandskoppeling)

[quote=primera p11]Dat schokken voel je alleen bij het opkomen van de koppeling.
Als je gewoon met de koppeling los rijd en hij schokt bij gas los en gasgeven zit het niet in de koppeling.
ik vermoed ook iets met de brandstof toevoer of verstuivers.
Hoeveel heeft tie gedraaid?.[/quote]
Dat kan toch wel?Als je koppeling zou slippen? Bij het gasgeven of gaslossen zie je echt het toerental van de motor schommelen.

[quote=pjal123]Misschien een luchtlek bij de brandstoffilter, zodat hij valse lucht aanzuigt. Kun je zien in de brandstofleiding bij lopende motor.[/quote]
Dat denk ik niet want als hij valse lucht zou aanzuigen zou hij stationair slecht draaien. Of eventueel slecht starten en hij start gelijk niets.
Ook draait de motor voor de rest heel stabiel.

Niels12345 0

15 jaar

Nee, dat is niet waar, hij loopt gewoon goed bij stationeer, met hoger toerental trekt hij nog meer lucht. Heb dit zelf al eens ondervonden bij een ZX.

pjal123 0

15 jaar

[quote=pjal123]Nee, dat is niet waar, hij loopt gewoon goed bij stationeer, met hoger toerental trekt hij nog meer lucht. Heb dit zelf al eens ondervonden bij een ZX.[/quote]
Ik kan perfect 120/h rijden tegen 3000 toeren en dan heb ik helemaal geen last.
De motor loopt heel soepel alleen in tweede bij het optrekken en loslaten van de gas niet.

Kan je ook controleren door je vinger op het oliereservoir te houden en in zijn vrij goed gasgeven.
Als de olie begint te borrelen trekt hij lucht. Dit doet hij dus niet.

Niels12345 0

15 jaar

Over welk olie reservoir heb jij het. Je moet in de doorzichte brandstof leiding kijken, en dan moet je gewoon flik toeren maken, en als er dan geen bellen in zitten, is het oké, en zit het niet in de brandstoftoevoer.
Maar je bent eigenlijk erg onduidelijk, want je vertelt eerst dat met opkomen van de koppeling trillingen/schokken onstaan. Wil je een antwoord waar je wat aan hebt, moet je eerst duidelijk omschrijven wat je bedoeld.

pjal123 0

15 jaar

[quote=pjal123]vertelt eerst dat met opkomen van de koppeling trillingen/schokken onstaan.[/quote]
Als je antwoord #5 bedoelt, dat was niet van Niels maar van primera p11. Ik moest ook even twee keer kijken, dus kan me voorstellen dat je je vergist.

Thijs11395 0
badge

15 jaar

[quote=pjal123]Over welk olie reservoir heb jij het. Je moet in de doorzichte brandstof leiding kijken, en dan moet je gewoon flik toeren maken, en als er dan geen bellen in zitten, is het oké, en zit het niet in de brandstoftoevoer.
Maar je bent eigenlijk erg onduidelijk, want je vertelt eerst dat met opkomen van de koppeling trillingen/schokken onstaan. Wil je een antwoord waar je wat aan hebt, moet je eerst duidelijk omschrijven wat je bedoeld.[/quote]
Dan moet hij bij hoge toeren bij het rijden toch ook stotteren??? Dat doet hij niet.

In tweede versnelling schokt/houdt hij zijn eigen in... in de andere versnellingen een heel klein beetje maar dit voel je niet.

Het is mogelijk om zonder schokken te rijden...MAAR dan moet ik de koppeling laten slippen. Dus ik vermoed dat ik hier toch ergens moet gaan zoeken?

Niels12345 0

15 jaar

Niet om lullig te doen maar een tweedehandskoppeling zou ik echt in geen 100 jaar monteren. Als het euvel wat je hebt daarna ontstaan is moet je de garagehouder gewoon opdracht geven om het op te lossen.
Ik hoop dat hij wel goed heeft gekeken naar olielekkage en direct de keerring van de versnellingsbak heeft vervangen. Een nieuwe koppeling(complete set) met keerring kost hoogstens 150 euro. Als je ziet wat er los moet is er maar 1 optie; nieuw!

mcitr. 0

15 jaar

Nogmaals, als de auto schokt terwijl je helemaal niet met voet in de buurt bent van de koopeling dan heeft het niks met de koppeling te maken en moet je het ergens anders zoeken.
Schokt de auto met het oplaten komen van de koppeling, dan is je drukgroep kapot of is de plaat verglaasd.

primera p11 0

15 jaar

[quote=primera p11]Nogmaals, als de auto schokt terwijl je helemaal niet met voet in de buurt bent van de koopeling dan heeft het niks met de koppeling te maken en moet je het ergens anders zoeken.
Schokt de auto met het oplaten komen van de koppeling, dan is je drukgroep kapot of is de plaat verglaasd.[/quote]
Hij schokt altijd zowel bij het oplaten van de koppeling als dat ik gewoon niet in de buurt van de koppeling kom en het gaspedaal loslaat of indruk.

Als ik de koppeling indruk is het stotteren direct gedaan.

Niels12345 0

15 jaar

Dus zit het niet in de koppeling.
Maar in een motorsteun of een verstuiver.

primera p11 0

15 jaar

[quote=primera p11]Dus zit het niet in de koppeling.
Maar in een motorsteun of een verstuiver.[/quote]
De onderste motorsteun heb ik al gecontroleerd en deze is goed in orde.

De overige twee motorsteunen heb ik geen zicht maar ik vermoed dat deze ook in orde zijn.

Heb er eens op gelet als ik in tweede versnelling zit tegen 1200/min en dan raak ik mijn gas heel licht aan dan krijg ik een klein schokje.(Verwaarloosbaar) maar het is alsof er iets schakelt.

Wat kan je aan de verstuivers doen??

Niels12345 0

15 jaar

Je kunt ze laten testen bij een bosch dieselservice, hoeveel heeft de auto gereden?.
Maar als ze slecht zijn komt tie vaak niet door de roetmeting.

primera p11 0

15 jaar

[quote=primera p11]Je kunt ze laten testen bij een bosch dieselservice, hoeveel heeft de auto gereden?.
Maar als ze slecht zijn komt tie vaak niet door de roetmeting.[/quote]
190000km. De wagen is vorig jaar december nog gekeurd.
Als ik een reinigend product in de wagen gooi en hij rijdt dan beter, ligt het dan aan de inspuiting?

Niels12345 0

15 jaar

Je moet proberen goed te lokaliseren waar het zit.
Zit het in de aandrijflijn of komt het vanuit de motor.
Zomaar gokken dat het dit of dat is is niet de manier.
Slechte verstuivers geeft ook rook ontwikkeling en vaak slecht starten.
Het moet te achterhalen zijn waar het zit.
Dat kun je zelf het beste beoordelen.
Ik zou met de auto gaan rijden en scherp op gaan letten wanneer het voorkomt, is dit bij koude motor of erger bij warme motor.
Is het een mechanische tik die je hoort als de schok zich voor doet, kantelt de motor bij de schok of houd tie in.

primera p11 0

15 jaar

Idd. analyse is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is kijken wanneer, na welke reparatie het euvel erin is gekomen. Dit is meestal geen toeval. Goed nagaan wat er is gebeurd, mogelijk iets geraakt, iets niet goed terug gemonteerd. Motoren zijn vrij goed en kunnen veel hebben; verstuivers lijkt mij daarom niet waarschijnlijk; hij doet het dan niet alleen in zijn 2, je hebt dan in meerdere versnellingen last.
Als de koppeling het niet is zou ik tussen de pomp en het dieselfilter een doorzichtige slang zetten en kijken of hij luchtbellen trekt; dit komt regelmatig voor; het filter is namelijk van plastic en blinkt niet uit van stevigheid.

mcitr. 0

15 jaar

[quote=mcitr.]Idd. analyse is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is kijken wanneer, na welke reparatie het euvel erin is gekomen. Dit is meestal geen toeval. Goed nagaan wat er is gebeurd, mogelijk iets geraakt, iets niet goed terug gemonteerd. Motoren zijn vrij goed en kunnen veel hebben; verstuivers lijkt mij daarom niet waarschijnlijk; hij doet het dan niet alleen in zijn 2, je hebt dan in meerdere versnellingen last.
Als de koppeling het niet is zou ik tussen de pomp en het dieselfilter een doorzichtige slang zetten en kijken of hij luchtbellen trekt; dit komt regelmatig voor; het filter is namelijk van plastic en blinkt niet uit van stevigheid.[/quote]
In tweede versnelling voel je het ergste. In de andere versnellingen heeft hij het ook maar voel je het bijna niet.

Als hij lucht zou trekken dan moet hij ook slecht starten. Hij start echter perfect.

[quote=primera p11]Je moet proberen goed te lokaliseren waar het zit.
Zit het in de aandrijflijn of komt het vanuit de motor.
Zomaar gokken dat het dit of dat is is niet de manier.
Slechte verstuivers geeft ook rook ontwikkeling en vaak slecht starten.
Het moet te achterhalen zijn waar het zit.
Dat kun je zelf het beste beoordelen.
Ik zou met de auto gaan rijden en scherp op gaan letten wanneer het voorkomt, is dit bij koude motor of erger bij warme motor.
Is het een mechanische tik die je hoort als de schok zich voor doet, kantelt de motor bij de schok of houd tie in.[/quote]
Ik heb niet echt rook. Heel soms als ik moet starten maar dat is de moeite niet. De diesel stinkt wel iets of wat maar dit lijkt me normaal voor zo een oude wagen.

Bij warme motor heeft hij dit erger.

Het lijkt me iets mechanisch. Maar de motorsteunen zijn nog in orde die heb ik al gecheckt.

Niels12345 0

15 jaar

pakking inlaatspruitstuk?

mcitr. 0

15 jaar

[quote=mcitr.]pakking inlaatspruitstuk?[/quote]
Nee

Beunhaas 1085
badge vip badge

15 jaar

[quote=Beunhaas][quote=mcitr.]pakking inlaatspruitstuk?[/quote]
Nee[/quote]
Wat dan?:D.

Niels12345 0

15 jaar

[quote=Niels12345][quote=Beunhaas][quote=mcitr.]pakking inlaatspruitstuk?[/quote]
Nee[/quote]
Wat dan?:D.[/quote]
Ik zal het nee eerst even onderbouwen:
Bij een turbodiesel met een lek inlaatsysteem laten de motorprestaties het meteen afweten, daar heb ik niks over gelezen.
De kans dat het spruitstuk lekt is zoveel kleiner dan dat de intercooler of een slang lekt, dat ik dat als vrijwel uitgesloten
wil kwalificeren.

Ik hou het nog steeds op de koppeling.

Als tweede mogelijkheid de inspuitpomp, dat wordt specialistenwerk, overigens is een dergelijke pomp wel 2e hands te vinden.

Een slechte verstuiver weer niet, dat merk je bij de koude start, maar verder nauwelijks.

Beunhaas 1085
badge vip badge

15 jaar

[quote=Beunhaas][quote=Niels12345][quote=Beunhaas]
Nee[/quote]
Wat dan?:D.[/quote]
Ik zal het nee eerst even onderbouwen:
Bij een turbodiesel met een lek inlaatsysteem laten de motorprestaties het meteen afweten, daar heb ik niks over gelezen.
De kans dat het spruitstuk lekt is zoveel kleiner dan dat de intercooler of een slang lekt, dat ik dat als vrijwel uitgesloten
wil kwalificeren.

Ik hou het nog steeds op de koppeling.

Als tweede mogelijkheid de inspuitpomp, dat wordt specialistenwerk, overigens is een dergelijke pomp wel 2e hands te vinden.

Een slechte verstuiver weer niet, dat merk je bij de koude start, maar verder nauwelijks.[/quote]
Ja ik ook vermoed ik.

Maar waarom schokt hij dan enorm als ik in tweede gas bijgeef of gas loslaat?
Bij het loslaten wordt de koppeling toch niet belast? Dat hij een schokje geeft bij het lossen is normaal, dit heeft elke wagen denk ik maar dat hij blijft schokken vindt ik maar vreemd...

Niels12345 0

15 jaar

[quote=Niels12345]1-Maar waarom schokt hij dan enorm als ik in tweede gas bijgeef of gas loslaat?
Bij het loslaten wordt de koppeling toch niet belast? Dat hij een schokje geeft bij het lossen is normaal, dit heeft elke wagen denk ik maar dat hij blijft schokken vindt ik maar vreemd...[/quote]
2-Dat duidt eigenlijk toch op de inspuitpomp.
Wat die doet wordt bepaald door toerental , turbodruk en gaspedaalstand (zelfs bij deze oudere motoren).
Mogelijk is het net in 2 dat de pomp dan even stopt met inspuiten.
Om dit uit te sluiten kan je ofwel de pomp van de wagen halen en naar een dieselspecialist brengen, ofwel uitwisselen door een andere, bekend goede.

Beunhaas 1085
badge vip badge

15 jaar

[quote=Beunhaas][quote=Niels12345]1-Maar waarom schokt hij dan enorm als ik in tweede gas bijgeef of gas loslaat?
Bij het loslaten wordt de koppeling toch niet belast? Dat hij een schokje geeft bij het lossen is normaal, dit heeft elke wagen denk ik maar dat hij blijft schokken vindt ik maar vreemd...[/quote]
2-Dat duidt eigenlijk toch op de inspuitpomp.
Wat die doet wordt bepaald door toerental , turbodruk en gaspedaalstand (zelfs bij deze oudere motoren).
Mogelijk is het net in 2 dat de pomp dan even stopt met inspuiten.
Om dit uit te sluiten kan je ofwel de pomp van de wagen halen en naar een dieselspecialist brengen, ofwel uitwisselen door een andere, bekend goede.[/quote]
Maar moet hij dan ook niet extreem schokken in de andere versnellingen als het aan de pomp ligt?

Niels12345 0

15 jaar

Je kunt raden wat je wilt; wanneer is het schokken ontstaan Niels?

mcitr. 0

15 jaar

Zo te lezen ligt het probleem ergens in de inspuiting,denk inderdaad aan pomp-verstuivers

Laat dit nu eerst eens onderzoeken / controleren want met raden komen we er allemaal niet meer uit..

stefan84 0

15 jaar

Ja maandag ga ik naar de garage maar ze houden zich van de domme. Ik heb nog garantie tot december..

De kap net open gehad en wat zie ik???:

De luchtaanzuiging achter de filter is de slang volledig gebarsten. Hij zuigt dus lucht aan rechtsstreeks onder de motorkap.

Ik vermoed wel niet dat het hier aan ligt want het schokken was al voor dit euvel denk ik.

Het schokken is ontstaan een 4 maanden terug. Toen is de koppeling is opnieuw vervangen.

Niels12345 0

15 jaar

Dus je klacht is een gevolg van die reparatie; verstuivers of eenvoudige -niet commonrail- inspuitpompen die ineens raar gaan doen komt namelijk niet zo veel voor. Wsch. zat die luchtslang een beetje in de weg.... Als je garantie hebt kunnen ze aan de gang, succes.

mcitr. 0

15 jaar

Vandaag naar de garage geweest.

Hij vermoed dat het niet ligt aan de koppeling, cardanassen of motorsteunen.

Hij is in de richting gaan kijken van inspuiting. Het inspuitmoment veranderd maar nog steeds hetzelfde euvel.

Nu moet ik volgende week de wagen binnenbrengen.
Hij gaat een doorschijnende leiding leggen waar de brandstof doorloopt. Hij vermoedt dat de motor misschien lucht trekt.

Aan de dieselpomp zou het niet liggen want de wagen doet het zowel als hij warm is als koud. Bij een warme wagen zou de dieselpomp geen fouten vertonen?

Indien de wagen geen lucht trekt gaat hij de injectoren testen..

Wordt vervolgd...

Niels12345 0

15 jaar

Amaai, Gelijk ik zei had de verkoper gisteren de inspuiting iets veranderd.

De wagen heeft het schokken nu nog erger.
Ik hoor zelfs regelmatig een mechanische schok onder de kap vandaan komen. Dit hoor je zeer goed.
Het schakelen gaat veel stroever, het starten van de motor is veel ruwer.

En het nemen van een scherpe bocht is door het schokken ook niet bepaald interessant...

Niels12345 0

15 jaar

Ga eens met die auto naar een diesel specialist.
ik geloof dat die garage maar wat aan prutst.

primera p11 0

15 jaar

Hallo allen,

Vandaag heb ik mijn wagen terug.
De garage is ermee naar een dieselspecialist geweest. Hij zei dat de dieselpomp opnieuw ingesteld is geweest met een of andere meetklok.

Het schokken is verbeterd maar als ik in eerste of in tweede versnelling bij lage toerentallen rij is het nog altijd. Het schakelen in vijfde gaat nu ook heel erg stroef... dit kan geen kwaad neem ik aan?

Ik merk ook dat het gaspedaal vloeiender is geworden.

Is dit bij elke xantia?

Over het algemeen is het verbeterd maar het is niet helemaal weg.

Niels12345 0

15 jaar

men kan blijven speculeren en utproberen .... ik heb heel de situatie een antwoorden allemaal goed gelezen ....

maar !!! er is nog 1 groot belangrijk detail , dat niet besproken is !!!

mijn hoofd mag afgehakt worden , als mijn vermoeden niet juist is ... !!!

het schokken , komt voor bij indrukken of loslaten van het gaspedaal ... dus dit vertaalt zich in ... belasten - of ontlasten , van de aandrijving .

ik geef je een goede raad .. zet je auto vanvoor omhoog , met beide wielen van de grond ....

zet hem zonder dat de motor loopt in 1e versnelling ...

laat nu een helper , met een wiel achteruit shokjes geven , op dezelfde moment dat jij bij het ander wiel vooruit schokt .. (heen en weer )

is er veel slag op dit verschil ??? en hoor je een fel metaal geklik .. wees dan maar zeker dat er speling op het diffrentieel gekomen is !!

dat geeft een schokkend gevoel bij het acselereren en op de motor af te remmen .

dit fenomeen komt ook zeer vaak voor bij de berlingo na +- 160.000 Kms .


optie 2 .. ,

bij een turbo-diesel zit er boven op de inspuitpomp een " positie sensor " van de stand van het gashendel ( waar de gaskabel aan zit)

als deze een defect heeft , geeft hij verkeerde signalen door aan de computer die de turbodruk regelt .. op die manier kunnen er ook schommelingen in vermogen voorkomen .

kijk ook eens de vacuum darmpjes na die van de 2 afsluiters naar de turbo gaan en van het koudstart membraam ( het potje met de kabel naar de inspuitpomp) .... als deze een klein scheurtje hebben kan dus ook de turbodruk bij lagere toerentallen verkeerd komen staan ..

jef38 0

15 jaar

[quote=jef38]dit fenomeen komt ook zeer vaak voor bij de berlingo na +- 160.000 Kms .


optie 2 .. ,

bij een turbo-diesel zit er boven op de inspuitpomp een " positie sensor " van de stand van het gashendel ( waar de gaskabel aan zit)

als deze een defect heeft , geeft hij verkeerde signalen door aan de computer die de turbodruk regelt .. op die manier kunnen er ook schommelingen in vermogen voorkomen .

kijk ook eens de vacuum darmpjes na die van de 2 afsluiters naar de turbo gaan en van het koudstart membraam ( het potje met de kabel naar de inspuitpomp) .... als deze een klein scheurtje hebben kan dus ook de turbodruk bij lagere toerentallen verkeerd komen staan ..[/quote]
Hahahaha
Hoezo computer? die motor is 100% mechanisch geregeld, bovendien wordt de turbodruk nooit door een computer geregeld maar door een drukgestuurde klep.
Een Berlingo kan een DW8 motor hebben, die inderdaad een ECU heeft, maar die doet niks met de turbodruk, wel met de inspuiting.....

Beunhaas 1085
badge vip badge

15 jaar

quote ; Een Berlingo kan een DW8 motor hebben, die inderdaad een ECU heeft, maar die doet niks met de turbodruk, wel met de inspuiting.....

beste kees ..

mijn voorbeeld in verband met de Berlingo . sloeg wel op het slijtage defect van het difrentieel in de bak !!! en staat los van optie 2 ..!

als je mischien mijn reactie nog eens goed na leest ?? ..


dan , wat betreft de xantia ( turbo diesel intercooler ) heeft een andere inspuitpomp EN een ecu computer (rechts naast het koelvloeistofreservoir )

op die inspuitpomp zit een blauwe , en een bruine multi stekker .. de bruine is voeding voor de afsluiter , en diagnosesignaal.

de blauwe "" staat enkel in verbinding met de gasklep-positie sensor "" die gegevens doorstuurt naar de ecu .

voor de rest is er totaal geen electronische regeling naar die inspuiting toe ! die pomp geeft net zo als een mechanische .

de ecu stuurt wel de 2 vacuum afsluiters aan , 1 voor de klep van de turbo ! en een voor de klep van de koudstart !

dus het signaal van de positiesensor dient om signaal te geven van de stand van de gasklep en het toerental , om op het juiste tijdstip de turbo klep te sluiten en zo druk te laten ontwikkelen ..

kijk eens na? ..... ik vrees dat je me toch gelijk zal moeten geven ... ik ben ondertussen al aan mijn 3e xantia toe , en daardoor heb ik al heel wat rare defecten gehad en gevonden ,

ook door de bedrijfswagens van mijn werk (berlingo's ) staaf ik mijn vaststelling dat er zeer vaak vanaf 160.000 kms speling op het difrentieel komt .. enkel bij ons bedrijf al 4 wagens van de 7 met deze kwaal te maken hebben
om dan nog maar te zwijgen van de versleten synchronisatie ringen van de 2é en de 4e versnelling ( bij 2 van de 7 wagens )

maar dit is dan weer off topic .

dus kees ... ik mag dan wel een belg zijn ... maar lach nooit anderen hun hulp om diagnose te stellen uit " zie hahaha in je antwoord "

ik wil gerard gewoon helpen om eindelijk te vinden waar het schoentje wringt .. als hij dit nu doet of niet .. is zijn zaak het is tenslotte mijn ellende niet .. maar ik heb het ook meegemaakt .

groetjes jef

jef38 0

15 jaar

Als ik stop hoor ik soms iets mechanisch slaan uit het motorblok. Wat dit is weet ik niet.
Speel op de differentieel kan dit kwaad of wordt de wagen hiervoor afgekeurd?

Want als dit niet zo is dan gaat de garage dit toch niet vervangen.

mvg

Niels12345 0

15 jaar

quote ; Als ik stop hoor ik soms iets mechanisch slaan uit het motorblok.


wel niels ... zoals ik al eerder zei , de metaalachtige klik die je zou kunnen horen bij speling op het difrentieel ...

als ik van jou was , doe die test zoals ik zei , met de wielen van de grond en in versnelling ..

luister dan of je die metaal klik hoort ... is dat dezelfde dan wat je hoort bij het remmen ????

ik veronderstel dat dit probleem van schokken dus wel degelijk zal voortkomen van een te grote speling op het difrentieel .


op de keuring zal dit geen punt worden , maar lang rijden met een difrentieel met speling zal vroeg of laat zijn tol eisen en kans op blokeren is groot .

als je difrentieel blokeert tijdens je aan het rijden bent , gaat je auto stoppen alsof je remt , en vanaf dan .. sta je daar ! want de wagen zal niet meer verplaatst kunnen worden , omdat bij een geblokeerd difrentieel het ene voorwiel vooruit zal willen , en het andere achteruit ..

dus dan is de enige optie , de auto vanvoor optakelen en zo wegbrengen .

een difrentieel laten repareren is te doen , maar bekijk wel het verschil van de kosten van een reparatie of een volledige ocasie versnellingsbak . ( meestal is een andere versnellingsbak van de sloop goedkoper . )

nadeel is natuurlijk dat weer heel de zooi uit elkaar moet , en iemand die niet gewent is van aan een xantia te werken zal grijze haren krijgen enkel al van het losmaken van de koppelings druklager ( deze werkt namelijk bij een xantia net andersom , en heeft een trek-beweging , in plaats van een duw-beweging )

groeten jef

jef38 0

15 jaar

Jozef, een DIF HEEFT GEEN INVLOED OP DE DRAAI RICHTING VAN DE WIELEN !!!

Een differentieel zorgt er voor dat je linker en rechterwiel met verschillende snelheden kan draaien, anders kom je de bocht niet om ;)

Precies, ik denk dat je het daar niet moet zoeken.
Speling op de aandrijfassen,zal de garage wel naar gekeken hebben denk ik.
Hier zit toch nog geen EGR op?.

primera p11 0

15 jaar

EGR??

Jef, bij het remmen hoor of voel ik helemaal niets als ik aan het rijden ben. Als ik de koppeling indruk en dan laat uitlopen is er niets. En dan zal de differentieel toch ook in dienst zijn neem ik aan?

Enkele bij het indrukken en het loslaten van gas en bij het schakelen is dit.

Bij een constante snelheid en bochten nemen totaal geen problemen. Als ik de gas doortrap en zeer snel schakel heb ik ook deze problemen niet.Echter rij ik zeer rustig en schakel ik bij lage toerentallen.


Spel op de kardanas?

Niels12345 0

15 jaar

[quote=citroënmonteurtje]Jozef, een DIF HEEFT GEEN INVLOED OP DE DRAAI RICHTING VAN DE WIELEN !!!

Een differentieel zorgt er voor dat je linker en rechterwiel met verschillende snelheden kan draaien, anders kom je de bocht niet om ;)[/quote]
ja ??? geen invloed op de draairichting ...????

lezen jullie wel goed wat ik schrijf ????

ik schreef ALS EEN DIF BLOKKEERD ( VASTLOOPT ) dat DAN de wielen links en rechts andersomdraaien !!!!

dit komt doordat het " satteliettantwiel vastloopt !!! ""

het lijkt me duidelijk dat jij als citroen monteur nog nooit hebt meegemaakt ?? ik wel !! met xantia no 1 .

daar stond ik wel echt mooi op het midden van een 3 vaks rijbaan !!

dan het volgende ... SPELING OP DE KARDANAS ....... als een difrentieel speling heeft ... waar komt dan ook speling op , en begint te schokken bij het moment tussen belasting en ontlasting .?????


juist ja ! DE KARDANAS !!! maar daarom is de cardanas niet slecht , maar kan wel degelijk speling voortkomen uit je DIF .


lees dus alsjeblieft eens eerst goed wat er geschreven staat , in plaats van te reageren van dat een DIF er niks mee te maken kan hebben

en op die manier de persoon met het probleem op een andere piste te laten zoeken

wat is er nu verloren als deze man zijn auto omhoogzet en even deze test doet ????? het kost hem niets !! maar hij zou wel eens het defect kunnen vinden op die manier

voor dat mijn xantia zijn DIF blokkeerde had ik ook dat metaalachtige geklik als ik optrok of stopte , en het schokken was ook aanwezig bij mijn lage toeren ..

verschil was wel , dat ik wist dat dit schokken voort kwam uit mijn difrentieel , maar dat ik te eigenwijs was om hem te veranderen .

mijn straf daarvoor was dus 2 maanden nadien , toen ik geblokeerd stond midden op de baan .

voor mijn part ..

nou ja je weet wel ... who cares .. ik heb echt geen zin in dergelijke discusies , want er heeft zelfs geen hond gereageerd op mijn vraag die ik hier gesteld heb voor MIJN probleem

als niels geen zin heeft om zijn dif te testen , is dat zijn zaak ... niet de mijne ... ik hoop enkel dat hij het zal vinden wat het is , of ik nou gelijk had of niet ... daar ben ik niks rijker mee .

bijgevolg zal ik ook geen verdere reacties meer hier op toevoegen . want dit topic heeft niets te maken met de reden waar ik hier voor op de site ben, gekomen .

ik zit zelf nu ook te knoeien met mijn xantia no 3 dus ... opgeven doe ik het toch nooit .. ook mijn volgende zal een citro" zijn

jef38 0

15 jaar

[quote]ik schreef ALS EEN DIF BLOKKEERD ( VASTLOOPT ) dat DAN de wielen links en rechts andersomdraaien !!!![/quote]
nee hoor, dan is het in feite 1 vaste as die het linker met rechter wiel verbindt en beide wielen zullen dus 1 draairichting hebben ;)

Jef als dit aan de differentieel of kardan zou liggen wat is er dan als oplossing?

Vervangen of afstellen?Of wat is er mogelijk?

grtz

Niels12345 0

15 jaar

[quote=citroënmonteurtje][quote]ik schreef ALS EEN DIF BLOKKEERD ( VASTLOOPT ) dat DAN de wielen links en rechts andersomdraaien !!!![/quote]
nee hoor, dan is het in feite 1 vaste as die het linker met rechter wiel verbindt en beide wielen zullen dus 1 draairichting hebben ;)[/quote]
hahaha ... sssssst !!!! denk er aan dat er hier op deze site ook nog mensen lezen die echt op de hoogte zijn hoe een DIF werkt ...

als jij door een vastgelopen satteliet-tandwiel een starre as kunt krijgen ... dan zou ik als ik van jou was , meteen gaan coliciteren bij mc-laren of de ferrari rennstal . als monteur in de pits !
je gaat dan goud geld verdienen want dan ben jij de enige die dit kan verwezenlijken ..

alsjeblieft ... wijzig in je profiel het woord proffesional naar amateur .. want met zo een onzin bewijs je hier echt wel wat je er echt van kent .

sorry hoor iedereen zijn waarde .. normaal zou ik zelfs niet meer reageren .. maar van dit antwoord lag ik echt in een deuk .. dit MOEST ik gewoon even reply'en


@ niels .... ga naar een andere monteur of garage , en laat je dif. uittesten .. als de fout daar in zit zal hij je het beste kunnen antwoorden wat er moet gebeuren

persoonlijk zou ik een garage die GARANTIE geeft op een herstelling van een OCASIE koppeling zowiezo al in twijfel trekken

en ik durf bijna zeker te zijn dat ze nooit naar het difrentieel hebben gekeken ..


END OF STORY en ... sukses ! ik hoop dat je uit die vervelende situatie geraakt en wens je nog vele leuke kilometers met je citro .

jef38 0

15 jaar

Hallo,

Ik heb vandaag de wagen met een wiel opmhoog gezet en in versnelling 1 laten staan. (Voorkant wagen)
Hierbij het ik het wiel dat van de grond stond kunnen verdraaien. Ongeveer 1/8 ste toer. Dit terwijl het andere wiel vast op de grond staat.

En als je hard aan het wiel draait hoor je inderdaad een metaalachtig getik (tandwielen die tegen elkaar komen)

Dit is normaal toch bij elke wagen?

Niels12345 0

15 jaar

Tuurlijk, in de aandrijflijn zit altijd wat speling, zegt op zich niet veel.

Beunhaas 1085
badge vip badge

15 jaar

[quote=Beunhaas]Tuurlijk, in de aandrijflijn zit altijd wat speling, zegt op zich niet veel.[/quote]
Dat is inderdaad mijn vraag. Kameraad van mij zei dat dit normaal was.

Jef wat is u ervaring hierin? Want bij al de wagens die mijn kameraad heeft (citroen c2, mitsch, mini) is dit zo...

Niels12345 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.