close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara Picasso: siganalering op dasboard; motortemepartuur te hoog : stop

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

dasboard geeft aan: Stoppen, motor temperatuur te hoog. MAAR..... dan slaat de ven aan en de temp meter staat op maximaal (oranje bolletje met daarboven alle groene bolletjes aan) en er gaat een piepgeluid aan.normaal is het oranje bolletje met 1 groen bolletje er boven aan op het dashboard bij normale bedrijfstemperatuur.

De motor voelt dan niet anders warm aan dan anders en de koelvloeistof is op peil. Ik zet de motor uit en op een gegeven moment stopt de ventilator weer en dan start ik even later weer en is het geluid van het piepen en de aanduiding van Te warme motor en stoppen weer weg.

het gebeurrt ook niet elke keer hoor maar soms als ik rijdt en dan bij een stoplicht wacht of de motor op bedrijfstemperatuur uitzet en dan het contact aanzet geeft het dasbord weer het signaal van te warm etc. en slaat de ven aan. En al rijdt ik dan weg dan blijft het piepgeluid en de ven aan.
het stopt pas als ik de auto ongeveer een 15 minuten stil laat staan en dan stopt de ven weer en kan ik weer verder rijden zonder de signalering van : te warm etc.
Motorolie is en blijft op peil.geen schuim bij de koelvloeistof(blijft netjes op peil) .

Wat heb ik de afgelopen tijd aan de auto laten doen:

Waterpomp (nog geen 60.000km mee gereden) bougies, vsnaar, distributie, koppeling,bobine, gasvulslang etc.

verder heb ik onder de motorkap een soort iso dekkleedje zitten tegen de binnenzijde van de motorkap en die heb ik vervangen door een exemplaar van de sloop(de oude was helemaal gaan rafelen).

Wat me opvalt is dat bij het oude dekkleedje de buitenzijde van de motorkap wel warm werd (gewoon warm, dus niet heet) en nu ik het dekje aan de binnenzijde van de motorkap heb vervangen door een exemplaar van de sloop (ook van een xsara afkomstig dekje ) wordt de motorkapbuitenzijde niet meer warm ondanks dat de temperatuur van de motor (volgens de dashbord informatie) te heet zou zijn.

Vraag :kan het zijn dat het dekje aan de binnenzijde van de motorkap te veel warmte isoleert zodat de motor zijn warmte niet voldoende kwijt kan ??
of wat kan er aan de hand zijn?

Geplaatst door

kwarvel (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1 eerst uitlezen motorcomputer
kijken welke storingen er in staan
2 parameters uitlezen welke temperaturen deze aangeeft
3 kijken of stekkerverbindingen niet geoxydeerd zijn
4 koelsysteem goed ontlucht ??

andreas08 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.