Citroën Xsara Picasso: xsara picasso en lpg

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Na t vervangen v d verdamper bij de lpg installatie stottert de auto en houd in bij gas geven. Toevallig is rond diezelfde tijd ook de katalysator vervangen bij ander garage bedrijf. Deze 2 bedrijven geven elkaar de schuld. Inmiddels slangetje vervangen bij lpg, deze was gescheurd. Tevens ontdekt dat bij vervangen katalysator de boel niet was dicht gekit wat meer herrie veroorzaakte en misschien ook t probleem kon oplossen. Tot op heden probleem nog niet volledig opgelost. Garage bedrijf zegt afstelling niet in orde bij gas installatie. Lpg bedrijf zegt ontstekings probleem. Wie moet ik nu geloven. Hij wordt straks bij lpg bedrijf uitgelezen.

venice09

Geplaatst door venice09 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Ontstekings problemen (misfires) kunnen veroorzaakt worden door een incorrect (meestal te arm) mengsel.
Langdurig daar mee rijden molt de katalysator.
Ik denk dat beiden dus gelijk hebben. Er zijn misfires en de afstelling (mengsel) op LPG is niet in orde.

Conclusie kun je ook zelf trekken als je een dag op benzine gaat rijden. Heb je dan ook problemen of niet?

venice09 (0), 9 jaar geleden

Nee geen problemen op benzine. Maar is dit op te lossen en zo ja hoe?

andreas08 (0) PRO, 9 jaar geleden

je geeft zelf aan probleem op gas en niet op benzine
zorg ervoor dat de nieuwe kat niet weer defect kan raken

indien het mengsel te arm is kan dit liggen aan het feit dat een filter verstopt zit
maar daardoor kunnen de injectors van het gas defect raken
zijn de juiste injectors gemonteerd
misschien is er een update gasinstallatie beschikbaar

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Als de motor op benzine goed loopt is toch echt de gasinstallatie niet goed afgesteld.

weetikveel (0), 9 jaar geleden

als broertje van vanice09 (Marco)even een aanvulling ik heb de auto nu onder handen genomen en het eerste wat ik gedaan heb is 2 ltr koelvloeistof bij gevuld
het verbaast mij dat er prutsers zijn die zich gas in bouwers noemen en de verdamper rechts op de motor steun plaatsen dus de verdamper staat dus boven de motor????
dus lucht in de leiding wat weer bevriezing veroorzaakt ik weet dat het mooiste zou zijn deze te verplaatsen
bijna alles is nu vervangen op gas injectoren na en bougies en deze zitten er waarschijnlijk al lang in en dit kan al eens 100.000 Km zijn of meer maar zo ver ben ik nog niet er zit trouwens een Ag gas install. in met 600.050 injectoren
de auto stottert met optrekken bij laag toerental een maal een beetje toeren en hij heeft geen last meer.
in zijn 2 tot 35 / 40 Km en daar boven heb je geen last meer
was wel even anders toen er nog veel te weinig koelvloeistof in zat tot zelfs afslaan
daar hij geen tekenen laat zien dat de koppakking er uit zou liggen, geen druk of bellen in de expansie tank, geen witte rook, motor loopt goed op benzine, denk ik dat hij van geluk mag spreken
injectoren zijn niet lek na 10 minuten gas slang van het filter afgehaald en daar stond nog gas druk op
zo dit is even info nu een vraagje
# als hij start en dit gaat altijd op benzine komt er in het display "motor storing" te staan welke na ongeveer 10 sec. weer weg is
hoe lees ik de computer uit om er achter te komen welke storing er in zit? en resetten accu los voor 10 sec.? #
de auto loopt verder probleemloos op benzine maar eerst moet de motor storing er uit en daarna kan je hem pas op gas goed laten lopen
iemand ervaring en of ideeën ik hoor het graag

schol (0), 9 jaar geleden

heb volgens mij wel ongeveer het zelfde probleem voorhanden gehad, oplossing toen was; bougies en bobine vervangen.
(stotterde motor op het moment dat de motor bij lage toeren koppel moest leveren, maar dit was wel op beide brandstoffen)
Anders kan het zo zijn dat de druksensor op de verdamper geen goede waarde meer doorgeeft aan de gascomputer (hierdoor krijg je een zeer arm mengsel terwijl de boordcomputer een hoog verbruik laat zien) , dit is ook uit te lezen, maar dan met de ag software. Of met een multimeter op de 1 van de drie draden die naar de druksensor gaan.
uitlezen en resetten met OBD apparatuur.

rsteen51 (0), 8 jaar geleden

Heb t zelfde probleem gehad.. Garagehouder uitlaten lezen en gaf eobd p0221 gasklep/ pedaalsensorfout in lpg geen foutcodes. Moest nu kijken wanner hij t het meest inhield. Dit was op gas.
Garagehouder heeft gassensor vervangen en na 1 1/2 dag ging storingslampje uit en vanaf begin liep en trok hij weer als vanouds.
Misschien heb je er wat aan.\Succes

ferry vw monteur (0) PRO, 8 jaar geleden

LPG bougies kunnen vaak een uitkomst bieden.
Bijvoorbeeld NGK LPG1 of een andere LPG bougie.
Zo te horen zal het niet alle problemen oplossen maar het zal wel verbeteren.

weetikveel (0), 8 jaar geleden

iedereen bedankt voor het mee denken het probleem zat hem in de ontsteking en bougies
elektrode afstand was te groot en er zat veel lekstroom van bobine naar bougie
alles schoon gemaakt en afgesteld rijd weer als een zonnetje

venice09 (0), 8 jaar geleden

helaas niet voor lang broertje inmiddels 5 weken geleden multiriem gebroken alles vervangen nu 5 weken later dezelfde multiriem opnieuw gebroken???? maar nu ook veel meer schade aan dynamo en stuurpomp. Dealer doet dit af met waarschijnlijk steentje van buitenaf en ik geloof daar niks van. ik denk eerder riem niet goed gespannen waardoor hij is gaan klapperen, maar wie ben ik en hoe bewijs ik de dealer zijn ongelijk. iemand ervaring mee??

Moderator Problemcar (75) PRO, 8 jaar geleden

@ venice09;
Dit topic is ruim 1 jaar oud.
Zie antwoord op jou vraag http://www.problemcar.nl/nl/particulier/...

mvg.
Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.