Ik heb in een Saxo van 2002 een frisse vervangmotor gelegd. De auto stond al een jaar stil zonder accu. Als ik nu de contactsleutel omdraai, gaat er een lampje flikkeren (klein sleuteltje), zowel met de oude ECU aangesloten als met de unit van de nieuwe motor. Alle zekeringen zijn goed, de startmotor gaat wel rond, de benzinepomp drukt, de drukregelaar werkt, maar aanslaan doet hij niet. Waar grijpt de transponder op in, injectie of ontsteking? Start Pilot geeft geen resultaat.
Ik veronderstel dat ik de sleutel opnieuw moet laten inlezen? Is zo'n sleutel gekoppeld aan zijn eigen ECU, of maakt het niks uit welk exemplaar ik in de auto hang, vooraleer naar de dealer te gaan? En lees ik het goed, kan je zelf niks inlezen of resetten, zoals bij systemen met een aparte master key?
Ik heb de accu al meerdere keren af en aangekoppeld, de auto is destijds ook al rijdend aan de kant gezet, kan zo'n syncronisatie verloren gaan door stilstand?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
startblokkering blijft actief, deze zit oa in de injectie computer
Bedoel je dan dat, aangezien de startblokkering in de injectie computer zit, er geen inspuiting is tijdens het starten? En hoe is die startblokkering dan op te heffen?
13 jaar
Er komt geen ontsteking dan. Aangezien de blokkering is verwerkt in de software v/d ecu, is deze niet op te heffen. Als de motor is vervangen door een exact gelijk exemplaar, zou de motor zonder problemen moeten aanslaan indien de originele ecu van de auto is aangesloten.
[quote=LOMAX]Bedoel je dan dat, aangezien de startblokkering in de injectie computer zit, er geen inspuiting is tijdens het starten? En hoe is die startblokkering dan op te heffen?[/quote]
startblokkering is NIET te omzeilen, en ik weiger ook exacte informatie over de werking hier van te verschaffen, en is ook tuig bij gebaat....
De motor is wel een jaartje ouder, maar hetzelfde type, met dezelde ECU. Het gekke is natuurlijk dat flikkerende oranje 'sleuteltje' in het dashboard, wat mij doet denken aan een niet herkende sleutel. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn eerste startpoging nog is uitgevoerd met de nieuwe ecu (die dus bij de nieuwe motor hoort), en dat ik pas na enkele pogingen de originele ecu weer heb ingebouwd. Met hetzelfde resultaat. Misschien toch maar op de aanhanger naar een Citroen-computer slepen.
13 jaar
[quote=Renaultmonteurtje][quote=LOMAX]Bedoel je dan dat, aangezien de startblokkering in de injectie computer zit, er geen inspuiting is tijdens het starten? En hoe is die startblokkering dan op te heffen?[/quote]
startblokkering is NIET te omzeilen, en ik weiger ook exacte informatie over de werking hier van te verschaffen, en is ook tuig bij gebaat....[/quote]
Zo'n vaart zal het wel niet lopen zeker, het echte tuig zal dit soort dingen toch al wel kennen. Maar toch bedankt voor de geheimzinnige informatie ;-)
13 jaar
reken maar van yes dat het in zon vaart zal lopen, het tuig is meer dan genoeg gebaat bij zulke informatie,
Blijkbaar moeten de sleutels weer ingelezen worden, en hiervoor is een code nodig. Na bijna 10 jaar en twee eigenaars is het kaartje met die code natuurlijk nergens terug te vinden.
Ik lees ergens dat die code bij invoerder of fabrikant aangevraagd moet worden (zou ook redelijk kostelijke info zijn) aan de hand van chassisnummer. Een andere tekst spreekt dan weer van de sticker met info aan de achterzijde van de ECU, info die bruikbaar is om de code opnieuw te achterhalen of op te vragen. Klopt dit laatste (stel dat de ecu al ooit is vervangen, en niet meer bij het chassisnummer hoort)?
Aan welke termijn en prijzen kan ik me verwachten?
Voor alle duidelijkheid, ik heb de auto gekocht, niet gestolen ;-)
13 jaar
Ook al zal het zo'n vaart lopen dan nog, we zijn er hier om elkaar te helpen en meneer wil graag een saxo die start als hij in het ergste geval een ECU moet "kraken"dan moet dat maar.
Erg flauw om dan geen info te geven en een hoog popiejopie gehalte! Renault monteurtje !
Er bestaan ook nog prive e-mails...!!
Komt idd bij dat het criminele circuit echt sneller een auto aan de praat heeft dan wij monteurtjes!... huur maar een sleutelspecialist in een kijken wie een deur sneller open heeft...
Help gewoon of reageer niet meer op topics, ik lees vaker botte reakties van jou nergens voor nodig.
ik denk dat je een probleem maakt wat er niet is. om de sleutels opnieuw in te leren moet je toch met de auto langs de dealer, deze kan op chassisnr gewoon direct de code opvragen. en dan meteen de sleutel inleren ik gok dat je voor inleren een tientje of 3 excl kwijt bent, maar dat is natuurlijk een beetje garage afhankelijk.
[quote=C.Jonker]Ook al zal het zo'n vaart lopen dan nog, we zijn er hier om elkaar te helpen en meneer wil graag een saxo die start als hij in het ergste geval een ECU moet "kraken"dan moet dat maar.
Erg flauw om dan geen info te geven en een hoog popiejopie gehalte! Renault monteurtje !
Er bestaan ook nog prive e-mails...!!
Komt idd bij dat het criminele circuit echt sneller een auto aan de praat heeft dan wij monteurtjes!... huur maar een sleutelspecialist in een kijken wie een deur sneller open heeft...
Help gewoon of reageer niet meer op topics, ik lees vaker botte reakties van jou nergens voor nodig.[/quote]
even gas terug jij
ten eerste het beleid bij problem car bij startblokkering is op slot en/of te verwijderen!
ten 2de om zelf gezeik te voorkomen geef ik dit niet vrij. ieder zn keuze. kun je leuk vinden of niet, to bad life sucks...
Renaultmonteurtje, jij spreekt van omzeilen, ik heb het over 'opheffen', 'dealer', inlezen'. Bij vele voertuigen kan je, als je de master-key hebt, gewoon meerdere sleutels zelf inlezen, of het systeem resetten (wordt dan zelfs in de gebruikershandleiding beschreven). Ik probeer dus niet zonder sleutel een voertuig aan de praat te krijgen, maar een gebrekkig systeem weer op gang te krijgen, met de originele sleutels.
Ik weet dus niet of ik nu door uw reacties moet beledigd zijn, of ze gewoon moet negeren. Ik kom echt niet op problemcar zeuren om auto's te leren stelen, en al zeker niet een oude Saxo.
Ik ben hier al zo vaak geholpen, en heb daardoor mezelf, mijn gezin, mijn buren en vrienden al zo vaak kunnen helpen, en ik ben zeker dat dit nog vaak zal gebeuren. Dus ga ik er mij niet te druk in maken, misschien bedoel je het wel goed, maar leuk is anders. Stel dat volgende week mijn deur niet meer open wil, jij gaat je hartje kunnen ophalen.
Dus aan iedereen nogmaal hartelijk dank voor de hulp, er zat toch weer bruikbare info bij, ik laat wel weten hoe het afliep.
13 jaar
oke dus ben niet de enige die het opviel.
Succes Patrick en als we kunnen helpen dan horen we het wel.
Chris
Ziezo, sleutels opnieuw ingelezen (dealer kon code inderdaad gewoon ophalen met chassisnummer). Resultaat hetzelfde, flikkerend sleuteltje, niet starten. Maar de computer gaf wel aan dat het inlezen geslaagd was, dus moest het daarachter ergens fout zitten.
Nachtje denkwerk, bleek dat ik bij het inbouwen van de donormotor ook de hele kabelboom had mee overgenomen (beetje lui?), die zat namelijk nog mooi overal ingeplugd. Nu blijkt dat de hoofdstekker van een 2001, met misschien wel 20 kabeltjes, er uiterlijk hetzelfde uitziet als een 2002 exemplaar, en het mannetje ook perfect in het wijfje past, maar intern zitten er minstens 10 contactjes in een andere positie. Originele kabel weer ingebouwd, 1 tik en draaien als een klokje.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar