De laatste jaren past Citroën een grotere naafmoer toe op de achterwielen bij de Berlingo.
Nu heb ik al een paar keer gehad dat van zo'n auto de remvoering los van de segmenten is gekomen en dat daardoor het wiel muurvast zit.
Vroeger kwam dat ook veel voor en toen was het een kwestie van de naafmoer eraf en de trommer eraf trekken.
Die moer had een maat van zo rond 32 mm.
De huidige moer is veel groter, zo rond de 40 mm.
Wie weet de exacte maat zodat ik een passende dop kan halen?
Geplaatst door jfikse (55) PRO , lid sinds 21 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
21 Reacties
anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden
ooit van een schuifmaat gehoord????
jfikse (55) PRO, 13 jaar geleden
Hoi Robby.
Ik heb die auto niet meer bij de hand.
Ik tref ze langs de weg met pech.
De dealer kan het mij niet vertellen, vandaar dat ik de vraag stel.... voordat ik een verkeerde dop haal.
Hans4040 (305) PRO, 13 jaar geleden
Ik zou zeggen...neem een doppendoos mee...de juiste maat zal daar wel bij zijn, of ga je met 1 dop op pad?
ludolf01 (0), 13 jaar geleden
Logisch Hans, als "prof" bestel je pas gereedschap als je het nodig bent...anders hangt het maar doelloos aan het bord.
gr.
Ludolf
Apache (0) PRO, 13 jaar geleden
Als ik het goed heb hoeft bij deze uitvoering de naaf moer niet los.
Hij zit met 1 of 2 torx boutjes vast ik geloof dat het torx 35 is.
jfikse (55) PRO, 13 jaar geleden
Een normale doppendoos gaat niet zover, hooguit tot 27 of 32 mm.
En als de losgelaten remvoering vast tussen de trommel en het binnenwerk zit gedraaid krijg je de trommel er niet los af. Dan moet je een trekker gebruiken en daarvoor moet de naafmoer los.
Maar goed, ik begrijp dat ik het zelf maar moet gaan opmeten (hopelijk tref ik er eerdaags eentje).
Ik had gehoopt dat iemand het zo uit z'n hoofd wist.
Jammer....
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
38mm uit mn hoofd
GOVA (0) PRO, 13 jaar geleden
Ik doe nooit de naafmoer los. De kans dat het wiellager de geest geeft is meer dan 75 % omdat meestal het lager "split" en de achterste binnering blijft zitten waardoor de afdichting loskomt. Nog maar te zwijgen over de hermontage van het vetdekseltje.
Goede raad : doe de moer alleen los als je het lager vervangt, laat anders het boeltje dicht.
jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden
er zijn genoeg renaults die geen losse trommel hebben dus dan moet het wel zo en als inderdaad de remvoering er tussen vast ligt moet je echt met geweld de trommel met een trekker demontern
jfikse (55) PRO, 13 jaar geleden
Precies.
En daarom mijn vraag.
En 38 mm is nog te klein.
GOVA (0) PRO, 13 jaar geleden
Dan heb je een ander type lager.
[quote=jan5047]er zijn genoeg renaults die geen losse trommel hebben dus dan moet het wel zo en als inderdaad de remvoering er tussen vast ligt moet je echt met geweld de trommel met een trekker demontern[/quote]
GOVA (0) PRO, 13 jaar geleden
Je kan makkelijk de regeling via de opening van de wielmoer indraaien.
jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden
ja je makkelijk praten als de trommel geen milimeter is te verdraaien, toevallig vanmiddag nog een renault gehad staat midden op een kruispunt remschoen losgelaten en de trommel muurvast dus één manier centrale moer los en trekker erop en lostrekken
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
eerlijk is eerlijk Jan heeft wel een punt, en petje af voor de ANWB'ers. wat jullie soms weten uit te halen om een autyo weer mobiel te krijgen. hulde
jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden
dit is ook het mooie van ons vak het is wel eens afzien maar wel een dankbaar beroep
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
Wil best geloven dat dit een interessant beroep is. mss wel iets voor "later" als ik iets meer ervaring onder de riem heb
Hans4040 (305) PRO, 13 jaar geleden
Je doet ervaring genoeg op....nu weer bij renault..
anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden
al met al vind ik het toch verbazend dat bij een prof.geen doppendoos ligt met grote maten ,als je vind dat dit te duur is,ze zijn al te koop voor 45 euro wel geen super kwaliteit maar met verlengstukken ratel en al, voor die enkele keer perfect.ikzelf heb al jaren zo'n set en een giga slagmoersleutel erbij daar klap ik alle moeren mee los,zonder dat de doppen kapot gaan dus misschien als kerstcadeau.
dmv (0) PRO, 13 jaar geleden
de maat is 40 heb er zelf net een dop voor aangeschafd.
vr gr
jfikse (55) PRO, 13 jaar geleden
Kijk, dat wilde ik even horen!
Bedankt, DMV!!
Kan het topic dicht.
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
[quote=Hans4040]Je doet ervaring genoeg op....nu weer bij renault..[/quote]
dat is wel zo, en ik doe ook mee aan de Renault route service/ Dacia Route service