De laatste tijd heb ik veel last van dat m'n auto in houdt wanneer ik op trek. Ongeveer de helft van de tijd heb ik wel trekkracht en andere keren bijna niet. Ik kan hier niet echt een logica in vinden, hij doet het met een koude en warme motor en in verschillende versnellingen.
Soms krijg ik ook foutmelding P0220: (pedal position sensor/ Switch b circuit malfunction)
Heb ondertussen het EGR circuit helemaal afgedopt, door een ijzeren plaatje bij een pakking te doen.
De 3de draad van de lmm heb ik al direct aan massa hangen, want had gelezen dat dat ook wel eens problemen op kon geven.
Nu vermoed ik dus dat mijn lmm defect is, met mijn ELM327 lees ik ook heel erg fluctuerende waarden uit. Wanneer ik stil sta en de motor stationair laat draaien blijft hij soms hangen op 8 g/s, maar ook ooit op 5 g/s of 10 g/s. Deze waarde wisselt ook erg bij elke keer wanneer de pc deze ververst, soms wel 0.5 - 1 g/s.
Wat is een normale waarde bij stationair toerental? En hoeveel mag deze ongeveer fluctueren?
Wanneer ik de lmm los heb, dan heb ik dit probleem ook niet meer.
Moet ik dit probleem in m'n lmm zoeken, of zijn er nog andere dingen die ik nog zou kunnen controleren?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wil je even het chassis nummer posten ? begint met VF7
[quote=citroënmonteurtje]wil je even het chassis nummer posten ? begint met VF7[/quote]
VF7MBRHYB65573741
15 jaar
Controleer, Mbv vacuüm pompje (handmatig), en lexia de % van de electroklep. Deze moet bij 500milibar tussen de 90 en 100% liggen wijkt deze af, electroklep vervangen. is dit goed, dan rijdend uitlezen motorvacuüm mag niet onder de 750milibar vallen. gebeurt dit wel, dan een Vacuüm probleem.
[quote=citroënmonteurtje]Controleer, Mbv vacuüm pompje (handmatig), en lexia de % van de electroklep. Deze moet bij 500milibar tussen de 90 en 100% liggen wijkt deze af, electroklep vervangen. is dit goed, dan rijdend uitlezen motorvacuüm mag niet onder de 750milibar vallen. gebeurt dit wel, dan een Vacuüm probleem.[/quote]
Bedankt voor je reactie. Ik heb hier eens over na zitten denken...
De elektroklep is toch dat zwarte kastje wat het vacuüm aanstuurt voor de EGR klep en één de Turbo? Wanneer deze het niet goed zou doen, (bijvoorbeeld door een gebrek aan vacuüm of weigerende elektroklep) dan zou de motor toch ook moeten inhouden wanneer deze in Noodloop is?
Het vreemde is dat de motor dit probleem niet meer heeft wanneer ik de lmm los gekoppeld heb (en dan dus in Noodloop is).
15 jaar
Heb inmiddels de luchtmassameter vervangen en hij loopt nu weer als een zonnetje.
Wanneer ik de LMM uitlees zijn de waarden ook veel stabieler bij stationair toerental. (Variëren dan maximaal 0,1 - 0,2 g/s)
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar