Hallo allen,
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een universele riemspanningsmeter om de spanning van een nieuwe distributieriem te controleren. Bijv. de Facom DM.16. Deze is voor een paar tientjes op eBay te koop. Werkt dat goed??
Kan iemand het werkingsprincipe van dit gereedschap uitleggen? Het is iets met de dikte van de riem, maar hoe kan dat principe nou voor alle riemen werken??!!
(Mijn probleem: ik wil op mijn Citroen met 2l16V motor (XU10J4) een nieuwe distributieriem leggen. De vraagbaak schrijft het gebruik van een SEEM meter voor. Deze is PSA-specifiek, en niet aan te komen. Daarom wil ik een universele spanningsmeter gebruiken.)
Groeten en bedankt
Michiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Distributie riemen mogen niet vast staan in koude toestand. als de motor warm word rekt de motor, metaal dat warm word, rekt dus je riem komt nog vaster te liggen.
Gouden Tip in koude toestand mag je je distributie riem 25 graden kunnen verdraaien de zijkant bedoel ik.
Veel plezier.
Ik heb er in mijn loopbaan -+ 1200 distributieriemen opgelegd, 10 jaar lang bijna elke werkdag een of soms 2.
Bij vag groep Volkswagen Audi Skoda
15 jaar Nuttige ervaring
Veel van dat speciaal gereedschap gebruikte wij gewoonweg niet. Wij werkte op gevoel.
Een ervare mecanicien gebruikt voor elk boutje, toch ook zijn momentsleutel niet meer.
Ik ga hier niet te veel nuttige kennis meer doorgeven.Ik wou gewoon een tip geven en dan zoveel tegenwind krijgen amaai, mercie.
Sommige mensen zijn speciaal zoals Ludolf 01 en hebben dan ook voor alles speciaal gereedschap nodig.
Wat dat als de riemspanningsmeter. niet meer juist meet. zo kunnen we bezig blijven.
Bedank Ludolf 01.
[quote=kurt6423]Ik heb er in mijn loopbaan -+ 1200 distributieriemen opgelegd, 10 jaar lang bijna elke werkdag een of soms 2.
Bij vag groep Volkswagen Audi Skoda
15 jaar Nuttige ervaring
Veel van dat speciaal gereedschap gebruikte wij gewoonweg niet. Wij werkte op gevoel.
Een ervare mecanicien gebruikt voor elk boutje, toch ook zijn momentsleutel niet meer.
Ik ga hier niet te veel nuttige kennis meer doorgeven.Ik wou gewoon een tip geven en dan zoveel tegenwind krijgen amaai, mercie.
Sommige mensen zijn speciaal zoals Ludolf 01 en hebben dan ook voor alles speciaal gereedschap nodig.
Wat dat als de riemspanningsmeter. niet meer juist meet. zo kunnen we bezig blijven.
Bedank Ludolf 01.[/quote]
Bedankt Kurt, en ook Ludolf,
Ik denk dat ik de gok maar neem. Hoewel ik in mijn leven slechts 2x een d-riem heb vervangen, en niet 15 jaar lang 2 per dag, zoals Kurt gedaan heeft, denk ik dat ik met commonsense en een mechanische spanningsmeter van Facom een heel eindje kom.
Overigens: op het internet lees je op diverse plekken dat de Facom spannignsmeter DM.16 de dikte van de riem meet, maar dat is niet zo volgens mij, hij meet de `invering' over een vaste afstand en dat is een goede indicatie voor de spanning.
Verder denk ik dat een elektronische meting van de riemspanning op basis van trillingsfrequentie, zoals Citroen voorschrijft, niet noodzakelijk is. Immers, andere merken (o.a. vag) gebruiken en mechanische spanningsmeter. Als het daar voldoet, waarom dan niet bij PSA?
Als laatste:mijn vader had enkele jaren geleden een peugeot 406 met dezelfde 2L16V motor. Daar liet de D-riem vanaf ruim voor de 120dkm met 5 jaar oud. Kennelijk is ook een SEEM-afstelling af fabriek geen garantie voor het behalen van de voorgeschreven levensduur.
Als je 't mij vraagt is er bij de fabrieksvoorschriften veel klantenbinding/lock-in/bangmakerij... Tenslotte moet de omzet ergens vandaan komen. Ik zou wel eens een goede studie willen zien naar hogere failure rates bij vervanging met alternatieve afstelmethoden waarin de significantie wordt aangetoond. Maar ja, dat is natuurlijk teveel gevraagd in automotive-land.
Groeten
Michiel
15 jaar
Als vuistregel wordt geleerd dat je de riem op de langste overspanning losjes een kwartslag om zijn as moet kunnen draaien. Dit is geen waarborg voor een juiste spanning bij elke riem, als je een spanningsmeter tot beschikking hebt zou ik daar gebruik van maken.
15 jaar
Hallo allemaal,
Ik heb recent de distributieriem vervangen van mijn citroen XM 2.0L 16V. Op zich was de klus prima te doen, alleen het afstellen van de riemspanning blijft lastig: Ik ben een hobbiest en het ontbreekt me aan de ervaring om een riem `op gevoel' juist af te stellen. Ik heb daarom een mechanische riemspanningsmeter gebruikt. (De Facom DM.16. Deze meet hoever een riem ingedrukt kan worden over een bepaalde afstand met een vaste kracht opgewekt door een veer.)
De riem ligt erop en de auto loopt mooi, maar de riem is hoorbaar wanneer de motor warm is. Niet vreselijk luid, maar toch duidelijk hoorbaar. Het is moeilijk te omschrijven, 't is een soort schrapend/grommend geluid. Ik ben nu bang dat de riem te strak staat ondanks het feit dat ik een riemspanningsmeter gebruikt heb.. Nu zegt de handleiding van de spanningsmeter dat een nieuwe riem wat strakker gespannen moet worden dan een gebruikte riem en dat de spanning in de loop van de eerste 5000 km vermindert.. Klopt dat?
(Overigens had ik in eerste instantie de riem duidelijk te strak gespannen, toen ging ie echt een hoop lawaai maken en de riemwielen werden heet.. Dit alles ondanks de riemspanningsmeter... Daarna de riem wat slapper gezet, 95 procent van het lawaai is verdwenen maar een tikkie hoor je hem nog. )
Ik heb inmidels 400 km gereden met de nieuwe riem, maar het zit me niet lekker. Moet ik me zorgen maken om het grommende geluid van de dirstributieriem, of is dit normaal voor een nieuwe riem? Wat is raadzaam? Riem laten aftstellen in garage, zelf wat slapper stellen, of gewoon afwachten?
Groeten en bedankt.
Michiel
[quote=mcwezel]Hallo allen,
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een universele riemspanningsmeter om de spanning van een nieuwe distributieriem te controleren. Bijv. de Facom DM.16. Deze is voor een paar tientjes op eBay te koop. Werkt dat goed??
Kan iemand het werkingsprincipe van dit gereedschap uitleggen? Het is iets met de dikte van de riem, maar hoe kan dat principe nou voor alle riemen werken??!!
(Mijn probleem: ik wil op mijn Citroen met 2l16V motor (XU10J4) een nieuwe distributieriem leggen. De vraagbaak schrijft het gebruik van een SEEM meter voor. Deze is PSA-specifiek, en niet aan te komen. Daarom wil ik een universele spanningsmeter gebruiken.)
Groeten en bedankt
Michiel[/quote]
15 jaar
Mc wezel Jou riem ligt te strak, bij koude motor oke. Bij warme motor rek de motor en dan krijg je zo een riem die te strak ligt en maakt raar geluid.
Als je riem te strak ligt is dit nadelig voor de levensduurte van je distributie riem, ik zo deze als ik van jou was iets losser leggen.
Gewoon op lange zijde een kwarte verdraaien met koude motor niet vergeten.
Heb veel citroen peugeot riemen gedaan; kwart slag draaien is okay, nooit een probleem mee gehad.
Bij oudere auto's; let op de distributiekapjes; deze kunnen krom trekken in de loop van de jaren. Als je riem daar tegen aan loopt maakt dat ook een raar grommend geluid. Je riem slijt dan ook erg hard.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar