close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xm: XM Diesel 1994 wil niet meer blijven lopen (voorheen geen trekkr

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.1

Begin dit jaar (2008) begon mijn XM diesel trekkracht te verliezen op weg naar zuidwest België met een trailer aan de haak van dik 800 kilo, op de snelweg ging het zo langzaam, dat ik eraf moest en binnendoor verder. Na het lossen van de vracht met de lege trailer terug naar NL, helaas was het in Antwerpen helemaal over, de XM wilde niet meer starten. De belgische Touring (=wegenwacht erbij en na het weghalen van de afsluiter in de auto-stop, kwam ik weer op volle snelheid thuis. De wagen reed beter en sneller dan ooit tevoren !

Ik dacht dat het probleem opgelost was, dacht dat de auto-stop afsluiter kaduuk was en vervangen moest worden. Maar helaas; dik een week later wilde de auto niet harder dan 80 km/u op de snelweg; wegenwacht erbij, auto per trailer naar huis......
Einde oefening, het kostte zelfs moeite de auto op eigen kracht van de parkeerplaats de garage in te rijden (200 meter). Stationair lopen was onmogelijk, met gas op de plank hortend en stotend de garage in. Daar staat hij nu al een half jaar.

Tijd om het probleem op te gaan lossen, want anders kan hij beter naar sloop. Deze XM is goed onderhouden geweest en heeft "pas" 312.000 km gelopen, veel van dit bouwjaar hebben een ton meer achter de rug !
Volgens de WW was de dieselpomp "op", zou misschien kunnen, maar waarom hebben andere XM diesels dan meer dan 4 ton achter de rug voor ze naar de sloop gaan ?
Als het een benzine-auto was zou ik denken dat er vuil in de carbu zit of de tank, maar het is een diesel, weinig kans op roest in de tank. En een carburateur heeft een diesel niet.

Ik sleutel al 25 jaar zelf (de laatste 15 jaar 30.000-35.000 km per jaar dus genoeg ervaring) maar dit probleem kan ik even niet behappen.

De XM heeft net 2 nieuwe voorbanden, nieuwe uitlaat en een tweedehands trekhaak, dus eigenlijk moet hij nog even mee, zonde om nu al te dumpen.......heeft iemand een goed advies voor me ?

Het lastige van een diesel is altijd dat je er als hobbyist geen apparatuur voor hebt....te duur om aan te schaffen. Genoeg diesels gereden en nog nooit speciale spullen nodig gehad, maar mijn XM geeft me hoofdpijn nu !!!!!!!!!!!!



Groeten,
Tom.

Geplaatst door

McTroen (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toen hij bijna zijn laatste adem uitblies op de parkeerplaats kwam er toen ook blauw/witte rook uit de uitlaat?
Ik zou eerst beginnen met controleren of er brandstof komt tot de pomp,dus dat je zeker weet dat er geen verstopping ergens zit. Ook moet je kijken of er niet ergens lucht word aangezogen. Zit er in de toevoer aansluiting op de brandstofpomp misschien een klein filtertje wat vervuild is. Het kan ook dat het lage druk gedeelte van de brandstofpomp kapot is dan zuigt de pomp bijna niet aan.Probeer eens om er een elektrisch pompje tussen te hangen of het dan wel goed gaat.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.