Citroën ZX 1995: Spanrol Distributie riem

Bouwjaar: 1995

Hallo,

Twee weken terug distributieriem en spanrol laten vervangen,
gisteren kort na het wegrijden raakte spanrol los en begon tegen de beplating aan te lopen,waarna de motor afsloeg.
Volgens garage moet distributieriem en spanrol weer vervangen worden alsmede de beplating ,verder geen schade aan de motor.
Dat laatste heb ik mijn twijfels over , de motor sloeg immers vanzelf af.
Mijn vraag aan jullie is : hoe is de spanrol geborgd ,of is de rol niet geborgd en wordt hij op zijn plaats gehouden door de riem ,in het laatste geval zou je misschien kunnen denken aan een kromme spanrol-as.
De garage heeft zich ( nog )niet uitgelaten over de oorzaak.
Bij voorbaat bedankt voor jullie reakties.

Arie

arie548

Geplaatst door arie548 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën ZX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Henk-Jan4428 (0), 19 jaar geleden

Hoi Arie,

de spanrol ( het woord zegt het al ) is eigenlijk een lagerrol met een excentrisch middelpunt. De afstand tussen het hart van de spanrol-as en het geleidevlak van de distribatieriem is te varieren door het binnenste gedeelte van de spanrol te verdraaien. Op deze wijze span- of ontspan je de distibutieriem ook. In jouw geval is de spanrol waarschijnlijk niet juist en/of niet met het correcte aanhaalmoment vastgezet. De moer is van de spanrolas gelopen en de rol heeft zich losgewerkt en de distributieriem is van de tandwielen afgelopen of heeft een paar tanden overgeslagen. Eindresultaat is altijd dat de synchronisatie tussen krukas en nokkenas niet meer in orde is. De motor loopt kapot en/of slaat inderdaad af. Vaak zijn er een aantal kleppen krom, maar dit hoeft niet. Omdat e.e.a. twee weken na reparatie is voorgevallen is de garage m.i. verantwoordelijk voor herstel; ook voor herstel van een eventueel kapotte cilinderkop. Je merkt gauw genoeg of na vervanging van riem/rol/beplating de motor nog goed is; de motor mag niet tikken/stampen/ratelen etc.

Succes

arie548 (0), 19 jaar geleden

Hallo Henk Jan,

Bedankt voor je duidelijke uitleg , ik kan mij daarin wel vinden.
De dealer had een vreemd verhaal de monteur zou de beplating niet goed hebben vastgezet , daardoor was de distributieriem beschadigt en de spanrol tegen de beplating zijn gaan lopen.
Ik moet wel zeggen dat ze alles weer keurig in orde gemaakt hebben ( op hun kosten )en de motor loopt weer als een zonnetje zonder bijgeluiden .
De metalen beplating blijkt nu vervangen te zijn door een kunststof exemplaar ( maakt minder herrie als de spanrol er weer eens afloopt ! ( grapje ).

Groeten,

Arie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën ZX of stel zelf een nieuwe vraag.