Afgelopen zaterdag heb ik mijn stabilsatorstang (recht op staand) vervangen omdat er speling op zat en dus erg rammelde tijdens het rijden. Ik heb de auto op de krik gezet (voor wielen vrij van de grond en in de hoogste stand) En heb beide moeren zo strak mogelijk aangedraaid en dan auto weer op wielen gezet. Gisteren merkte ik dat het geroffel op slecht wegdek geheel weg was, maar dat de ophanging nog wel klopte bij diepe kuilen, drempels etc. Na controle zat er speling op de nieuwe stabilisator stang (je kon hem bewegen van links naar rechts) Deze zat er niet op toen ik hem monteerde met de wielen in de hoogste stand. Het is een nieuwe dus kapot kan ie niet zijn. Heb ik nu iets fout gedaan? Moet ik de bouten aandraaien als de auto op zijn wielen staat? Wie heeft een antwoord?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Citroën BX 1987-1992 14. Voorwielophanging en vering 14.5 Stabilisatorstang uit- en inbouwen
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Moer van verbindingsstang met wieldraagarm 45 (4,5)
Lagerkappen van stabilisatorstang aan dwarsarm 27 (2,7)
Voorste dwarsarmbevestiging 57 (5,7)
Middelste dwarsarmbevestiging 57 (5,7)
Achterste dwarsarmbevestiging 95 (9,5)
- Plaats de auto aan de voorzijde op bokken en verwijder de wielen.
- Draai de ontlastschroef van de HD-regelaar los.
- Draai aan beide zijden de moer van de verbindingsstang tussen de stabilisatorstang en de wieldraagarm los.
- Zet de handbediening van de hoogteregelaar in de laagste stand.
- Hang aan beide zijden de fusee zo hoog mogelijk op (figuur 14.7).
Figuur 14.7: Fusee ophangen
- Zet de handbediening in de rijstand.
- Maak de klem van de hoogteregelaar op de stabilisatorstang los en neem de hoogteregelaar los.
- BX 16/19: Maak de schakelstangen los. Richt het mechanisme zodanig dat de kogel loskomt en plaats het mechanisme achter de stabilisatorstang.
- Druk aan de linkerzijde van de stabilisatorstang de beschermkap terug en maak de klem los.
- Verwijder de bouten van de middelste bevestiging van de dwarsarm.
- Draai de bouten van de voorste bevestiging en van de achterste bevestiging van de dwarsarm ongeveer 10 mm los.
- Maak de lagerkappen los van de dwarsarm.
- Verwijder alle onderdelen van de stabilisatorstang. Laat alleen de beschermkap en de klem aan de rechterzijde van de stabilisatorstang zitten.
- Draai de klem van de retourleidingen van de linker veercilinder los.
- Verplaats de stabilisatorstang naar rechts.
- Schuif de stabilisatorstang onder de linker aandrijfas door en verplaats deze naar links.
- Verplaats de rechterzijde van de stabilisatorstang naar de binnenzijde van de carrosserie.
- Schuif de linkerzijde van de stabilisatorstang tussen de spoorstang en de linker wieldraagarm.
- Verwijder de stabilisatorstang.
- Let op! Als de klem en de beschermkap aan de rechterzijde van de stabilisatorstang zijn verwijderd, moeten deze zodanig worden gemonteerd dat de afstand tussen de binnenzijde van de klem tot het hart van het gat in het einde van de stabilisatorstang 120 mm bedraagt.
- Breng de stabilisatorstang aan tussen de spoorstang en de linker wieldraagarm.
- Schuif het rechter gedeelte van de stabilisatorstang over de rechter aandrijfas en vervolgens het linker gedeelte boven de linker aandrijfas.
- Plaats alle (van te voren ingevette) onderdelen op de stabilisatorstang (figuur 14.8).
Figuur 14.8: Onderdelen van stabilisatorstang
4 Beschermkap
5 Klem
6 Drukschotel
7 Veer
8 Ring
9 Kogel
10 Lagerkap
- Bevestig de lagerkappen aan de dwarsligger.
- Draai de bouten voor de bevestiging van de dwarsligger vast.
Stel aan beide zijden de stabilisatorstang als volgt af:
- Plaats speciaal gereedschap (Citroën 7102 T) op de stabilisatorstang (figuur 14.9) en draai de moer van het speciaal gereedschap aan totdat de veerwindingen op elkaar liggen.
- Draai de moer één slag terug en zet de klem vast.
- Vul de lagerkappen met vet (circa 30 gram).
- Zet aan beide zijden de verbindingsstang tussen de stabilisatorstang en de wieldraagarm vast.
- BX 16/19: Monteer de schakelstangen.
- Zet de handbediening in de rijstand.
- Monteer de hoogteregelaar.
- Draai alle bouten en moeren met de juiste aanhaalmomenten vast.
- Stel na afloop de wagenhoogte voor af en controleer de wagenhoogte achter.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar