Citroen Xsara Picasso 2004: Start niet ecomodus

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 6FZ, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 85

Auto had stuurslot probleem met sleutel vast in het slot. Dit opgelost, auto rijdt weg. 5 minuten later belt degene op dat er opeens rook uit de motorkap kwam tijdens het rijden, tevens enorm vieze stank en auto start niet meer. Heb de auto nu bij mij. Is nu in ecomodus gegaan en bij contact geven is er geen radio en geen verwarmingdisplay wat aan gaat. Wat heb ik gekeken: distributie is ok. Multiriem ok. Olie was niet te peilen, dus geen tot weinig olie. Proberen te starten maar auto geeft geen kick. Accu is vol. Alle zekeringen nagelopen, allemaal goed. Wat mij wel opvalt is dat ik geen stroom meet op de startmotor +kabel. Of dit door de ecomodus komt weet ik niet.
Wie weet raad want ik weet t ff niet meer.
Alvast bedankt voor het meedenken

svaleras

Geplaatst door svaleras (100) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citro├źn Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

svaleras (100), 1 maand geleden

Brandstofpomp zoemt wel bij contact geven maar dat is het dan ook. Verder dus helemaal niks.

limbra (510), 1 maand geleden

Ecomodus is een beveiliging die voorkomt dat de accu leeg getrokken wordt,
de eco-modus schakelt diverse "comfort" verbruikers uit (radio - verwarming display ......etc....),
als de auto start en de motor loopt gaat de eco modus weer uit.
Weet je echt 100% zeker dat de accu nog goed is ? hoeveel rust spanning heb je gemeten?
wat doet hij als je een hulp accu (starthulp) gebruikt, doet de startmotor dan ook niets ?
*ik ga er van uit dat je de motorolie tot het juiste peil gevuld hebt.

svaleras (100), 1 maand geleden

Hoi Limba, oliepeil is aangevult. Rustspanning vd accu is 12,3v. Heb ook andere accu geprobeerd als ook startkabels, echter blijft het dat de startmotor niks doet. Mijn gevoel zegt dat de motor zonder olie is gelopen en daardoor wellicht ook ging roken. Maar als ik alle symptomen bij elkaar kijk, past het ook niet allemaal

limbra (510), 1 maand geleden

Krijgt de startmotor wel het start commando vanaf het contactslot ?
Controleer de kabelaansluitingen op de startmotor eens,
defecte / slechte kabel aansluitingen, oxidatie , gebroken kabel(s) draden,
slechte massa ........,
De +kabel waar geen spanning op staat, bedoel je daarmee de +kabel van accu naar startmotor ?
zo ja deze heeft niets met de eco-modus te maken,
controleer deze kabel eens goed, breuk, gesmolten (verbrand),
(misschien dat deze kabel de rook en de vieze stank veroorzaakt heeft).

svaleras (100), 1 maand geleden

Ja ik bedoel de +kabel van startmotor die samenkomt met de +kabel vd accu (starthulp+ is dat) Op de startmotor zelf kom ik er niet bij omdat het spruitstuk ervoor staat, van bovenaf tenminste. Ik zal het eens proberen van de onderkant of ik erbij kom.

harry4203 (415) PRO, 1 maand geleden

Je schrijft dat je iets met het contactslot hebt gedaan, is daar niks mis gegaan en de startmotor blijven draaien en verbrand?
Kun je de motor nog ronddraaien aan de krukas?

svaleras (100), 1 maand geleden

Dag Harry,
Ik denk niet dat er iets door het contactslot is misgegaan. Enige wat ik daarbij gedaan heb is contactslot eraf gehaald, stekker afgekoppeld, schoongemaakt zodat deze weer soepel loopt, en dat was het. Ja ronddraaien bij krukas kan ik draaien

harry4203 (415) PRO, 1 maand geleden

Je zegd dat de plus50 op de starter weg is, heb je die op de dynamo nog wel?
Massakabel tussen accu en motor nog heel?

svaleras (100), 1 maand geleden

Massakabel is heel, op de dynamo heb ik nog niet naar gekeken omdat ik dacht dat ik daar de oorzaak niet zal vinden. Maar jij denkt dus eventueel van wel? Kijken kan geen kwaad natuurlijk

svaleras (100), 1 maand geleden

Heb nu nieuwe + getrokken van accu naar kabel welke naar starter gaat, echter wederom niks. Dynamo heeft wel een +. Beide nu 12,3v rustspanning.
Jammer dat er geen startrelais is, ik kan het niet vinden tenminste, anders had ik via daar geprobeerd te starten

svaleras (100), 1 maand geleden

Ik keek middels de onderkant en zie op de onderkant vd startmotor een gat op het achterste gedeelte ervan?! Dit zou toch niet horen zo? Zou dat de oorzaak zijn van de rookontwikkeling en het opeens stoppen vd auto? Zie foto

svaleras (100), 1 maand geleden

.

harry4203 (415) PRO, 1 maand geleden

Dus toch een starter die is blijven draaien. Heb je de grote zekeringen onderin de zekeringkast onder de motorkap links ook gecontroleerd??
(dus onder de zgn bm34 unit)

svaleras (100), 1 maand geleden

Dag Harry,
Ja heb zowel de zekeringen onderin het dashboard als ook onder de motorkap nagekeken. Er is niks doorgebrand.
Je zegt " onder de motorkap, en onder de bm unit". Zitten daaronder nog meer zekeringen dan of begrijp ik je uitleg nu verkeerd?

harry4203 (415) PRO, 1 maand geleden

Nee, dat begrijp je goed. je moet de zekeringkast even uitbouwen. (optillen)

svaleras (100), 1 maand geleden

Harry, bedankt voor je hulp, ik heb de startmotor uitgebouwd en getest, helemaal dood. Andere van sloop gehaald en erop gezet, en alles functioneert nu ­čĹŹ­čĹŹ
Bedankt voor het meedenken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citro├źn Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.