auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Jumper: Startmotor draait, bendix slaat uit maar motor draait niet

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5D

Omdat mijn oude startmotor niet meer werkt heb ik eentje van de sloop gekocht.

Als ik start hoor ik de startmotor rondraaien maar hij draait de moter niet rond. volgens mij hoor ik ook de tik van de bendix.

Als de startmotor loshaal en test met een accu zie ik de bendix uitslaan en het tandwiel ronddraaien.

Het is hetzelfde model als de oude (Bosch onderdeel nr 0001218157). Ziet er ook hetzelfde uit.

Tandwiel van de startmoter ziet er goed uit, tandwiel van de starterkrans ook.

De startmotor komt uit een Peugot boxer. Die zijn dacht ik identiek aan de Citroen Jumpers.

Kan het zijn dat de startmotor de verkeerde kant opdraait ?

Alvast bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groet,
Jeroen.

Geplaatst door

ltwerk (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de startmotor andersom draait werkt ook de bendix andersom en zal de motor ook andersom starten.

De bendix kan doorslaan, dit kun je constateren door de losse starter in bv een bankschroef te proberen en daarbij met een houten balk of dikke plank proberen het tandwiel tegen te houden.

zorg dat de werkbank als scharnierpunt voor de balk gebruikt kan worden en de balk als hefboom.....bv een halve meter en het tandwiel op 10-15 cm van het eind.

Ik heb ooit meegemaakt dat de starterkrans om het vliegwiel kon draaien...(hoort erom heen gekrompen te zijn.

Controleer ook voor de zekerheid of de tanden van het rondsel dezelfde diameter hebben als de oude.(in ieder geval niet groter.

Hallo, bedankt voor je antwoord.

Ik heb de startmotor nog niet in een stevige bankschroef kunnen zetten.

De diameter v.d. tanden van de "nieuwe" startmotor is ongeveer 2 tiende mm minder. Ik denk dat dat niet zoveel verschil kan zijn dat het tandwiel helemaal niet zou aangrijpen op de tandkrans.

"Ik heb ooit meegemaakt dat de starterkrans om het vliegwiel kon draaien...(hoort erom heen gekrompen te zijn."
Maar dan zou je toch wel wat meer horen dan alleen een draaiende startmotor ? :)

Op de behuizing v.d. startmotor staat een pijl die me eerst helemaal niet was opgevallen. Geeft die de draairichting v.d. startmotor aan?
Als die pijl de draairichting moet zijn dan draait de startmotor toch echt de verkeerde kant op.

Ik kan ook met mijn vinger het rondsel tegen de draairichting v.d. startmotor in duwen maar niet de andere kant op.

Ik heb de koolborstels v.d. "nieuwe" startmotor vergeleken met de kapotte en volgens mij zijn ze een kwart slag gedraaid.
Op het origineel vd achterkant gezien komt de aansluiting van rechts de koolborstelhouder binnen maar bij de nieuwe komt die van links.
Bij dit plaatje kijk je op de koolbortels v.d voorkant v..d startmotor gezien zo is het bij de oude van mij ook.


Bij de "nieuwe" v.d sloop komt het draad van de andere kant. Ik weet niet zeker of dit ook echt wat uitmaakt.

Wat me ook opviel is dat het planetair tandwielstelsel verschilt tussen de oude en "nieuwe" de oude heeft 4 satellietwielen en de nieuwe 3 ondanks dat het in beide gevallen om een
Bosch 0001218157 gaat.

ltwerk 0

11 jaar

Op school heb ik wel eens een elektro motor gewikkeld, We moesten rekening houden met de rechter en de linkerhand regel. De posities van de + en de massa borstel(s) doen dus ter zake Maar ja, wij waren monteur en geen constructeur. We zorgden bij het vervangen dat de veld wikkelingen in de zelfde richting gewonden waren en dat de anker wikkelingen dat ook deden. Aan de positie van de koolborstels was nooit veel te wijzigen. Bij het vervangen controleerden we of de starter pastte en het vermogen eender was, Het starterrondsel gaf (zo nodig) uitsluitsel over de goede draairichting. De ene fabrikant plaatste de starter langs het motorblok en de ander lanks de versnellingsbak. Daardoor hadden startmotoren soms verschillende draairichtingen. Ook kwam het voor dat een zelfde type motor soms links en in een ander geval rechtsom draaide. (het enige verschil was dan de nokkenas bezetting en de ontsteking.

Het was inderdaad de startmotor die de verkeerde kant opdraait. Daardoor slipt het tandwiel vd startmotor over de as en gebeurt er verder niks.
Ik heb een andere (valeo) geplaatst en alles werkt zonder problemen.

Blijft de vraag of er startmotoren zijn met hetzelfde onderdeelnummer en verschillende draairichting. De verkeerd draaiende startmotor zou van een Peugot boxer 1994-2002 2.5d komen
, dezelfde motor als de Citroen dacht ik.

ltwerk 0

11 jaar

Wat je nu vertel kan niet. of je moet hret rondsel van een links om draaiende starter op een rechts om draaiende geplaatst hebben??? het rondsel slaat door... Als de drairichting ook nog anders is heb je gewoon geluk gehad, dat je de motor niet in de verkeerde richting hebt gedraaid. aardoor de distributie kan verspringen..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumper of stel zelf een nieuwe vraag.