Citroën Zx: Startproblemen Citroen zx 1.4i Break 1997

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Goedendag wij hebben een citroen zx break uit 1997 (180.000) in ons bezit. We hebben al een aantal maanden dat met perioden wel of niet start. We hebben ons probleem eerder op het forum geplaatst. Op advies hebben we startmotor en contactslot vervangen door slooponderdelen. Tevens hebben we de startonderbreking laten verwijderen. Helaas blijft het probleem aanwezig. Het [probleem duikt wisselend op na getankt te hebben wil hij niet starten, soms hoor je niks dan een tik onderin de motor. Na enkele minuten slaat de motor wel aan. Ook komt het voor dat de startmotor wel draait maar de motor niet aanslaat.

Heeft iemand een advies?
Bijvoorbaat dank,
Rens

rens amzon

Geplaatst door rens amzon , lid sinds 10 jaar geleden

8 Reacties

De student, 10 jaar geleden

Bij een BX heb ik eens de loden batterijklemmen vervangen door nieuwe.Ander lood op draad van carroserie naar motor is ook dubieus.

Donkey2009, 10 jaar geleden

Hallo, ik heb hetzelfde probleem gehad en sinds kort wil de auto helemaal niet starten. Ik heb eveneens een ZX 1,4i Break uit 97. In de garage hebben ze het probleem een tijdje weten te verhelpen. De kabel op de BDP-sensor maakte volgens de monteur slecht contact (een Bosch met 3 bruine draden boven op de versnellingsbak). Hij heeft toen een 2-tal maanden perfect gelopen en gestart, maar 2 weken geleden viel hij constant uit en op een gegeven moment startte hij helemaal niet meer. Uiteraard juist een eind van huis af.

Ik heb alle contacten van de kabels nagelopen en met contactspray gereinigd maar niets mocht baten.
De bougie eruit gehaald en die bleek niet te vonken.
Ik heb dit met de monteur besproken en die concludeerde ook dat het waarschijnlijk de BDP-sensor zal zijn. Ik heb een aantal sloperijen bezocht maar helaas alleen maar ZX-modellen van 1996 of ouder.
Ik heb nu prijs opgevraagd voor een nieuw exemplaar.
Uiteraard hou ik me aanbevolen voor andere suggesties of een sloperij die er wel een kan leveren.

Laat weten als ik zelf de sensor heb vervangen of het probleem hiermee is opgelost.

Lainke PRO, 10 jaar geleden

Stap 1: Controleer de voedingen en de massa

Donkey2009, 10 jaar geleden

Hallo Alain.

Bedoel je hiermee nogmaals alle kabels nalopen of bedoel je hiermee alleen de aansluiting van de accu?

Mijn accu heb ik uit de auto gehaald en opnieuw geladen omdat ik hem nagenoeg leeggestart had.
Overigens is de accu een jaar vervangen dus die is zo goed als nieuw.

Lainke PRO, 10 jaar geleden

@ Jos: Mijn reactie was op eerste bericht in dit item. Vooraleer je een BDP-senor gaat kopen kan je mss best eens de staat van het vielwiel controleren. Hiermee bedoel ik de tanden waar de BDP-sensor op meet. En natuurlijk ook controleren of de senseor zelf niet beschadigd is.
Het kan wel eens gebeuren dat er een veertje van het koppelingsdiafragma breekt en wordt meegenomen door het vliegwiel en zo de sensor beschadigd.

Donkey2009, 10 jaar geleden

@Alain Ik dacht dat ik de BDP-sensor gevonden had, maar dit blijkt de sensor voor de kilometerteller te zijn.

Zit ook met één inbusbout vast en met 3 bruine kabels.

Waar zit de BDP-senor bij de ZX 1,4 i dan wel? Ik kan de auto helaas niet op een autobrug zetten anders kon ik er makkelijker bij.

Bvd.

Lainke PRO, 10 jaar geleden

De BDP-sensor zit vooraan of bovenaan op de versnellingsbak, onder het waterhuis (thermostaathuis)

Donkey2009, 10 jaar geleden

Hallo, ik heb de BDP-sensor (oftewel de TDC-sensor in het Engels) gevonden
Zit inderdaad in het midden tegenover de radiateur. Bij mij zaten er nog wat slangen van de gasinstallatie voor, daarom zag ik hem in eerste instantie niet zitten.
Ik heb deze vervangen (was zeer vuil) maar helaas lag het hier niet aan.
Ga nu alle kabels en contacten nalopen en controleren of de bobine niet kapot is.
Als ik het probleem gevonden heb zal ik het melden.

Goede tips zijn zeer welkom.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën ZX of stel zelf een nieuwe vraag.