Citroën C4 Picasso: Sterke rookgeur in auto en lichte rook onder de motorkap

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1.6 VTI, Motorinhoud (cc): 1600

Beste leden,
Afgelopen dagen heb ik een probleem met mijn auto.
Er komt een smeulende rookgeur in de auto door de luchtroosters wanneer de verwarming aan staat, ruikend naar verbrand rubber.
Hierbij komt er sinds de laatste dagen ook een lichte rook door de roosters.
Onder de motorkap komt de zelfde rook, het is een milde rook die moeilijk is te zien.
Na 10/15min opwarmen van de auto, zijn de problemen weg.
Koelvloeistof/motorolie zijn op peil.

Foutcodes die opkomen zijn:
P0139 - O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 2)
P0054 - HO2S Heater Resistance (Bank 1, Sensor 2)
P11AA - Unknown fault code

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of het probleem herkent.

shano020

Geplaatst door shano020 (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

P11AA - Inlet manifold pressure sensor signal fault : Pressure too high
Deze is al eens eerder behandeld hier:
https://www.problemcar.nl/nl/professiona...
Als de druk in het inlaatsysteem stijgt, dan wordt ook het mengsel rijker.
Mogelijk wordt de uitlaat/katalysator veel te heet hierdoor en veroorzaakt dat het roken.

Dat staat los van de fouten op de achterste Lambda sensor.
Ik denk dat die veroorzaakt worden door de verwarming van die sensor (sensor defect of bedradingsprobleem).

shano020 (0), 4 jaar geleden

Het bleek te gaan om een lekkende kleppendeksel en lekkende uitlaatspruitstukpakking. Hierdoor lekt olie op het uitlaatspruikstuk zelf, die wanneer heet is , de olie laat verdampen.

shano020 (0), 4 jaar geleden

Het bleek te gaan om een lekkende kleppendeksel en lekkende uitlaatspruitstukpakking. Hierdoor lekt olie op het uitlaatspruikstuk zelf, die wanneer heet is , de olie laat verdampen.
Pakkingen zijn vervangen en probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.