Hallo,
Mijn C4 heeft al een tijdje last van een stink lucht uit de ventilator, iets moeilijker te omschrijven maar het ruikt wat verbrand. Het stinkt alleen als de ventilator en airco aan staan en ongeacht wat de temperatuur of de stand is. Recentelijk is bij een onderhoudsbeurt de filter vervangen, maar heeft geen resultaat opgeleverd. Om niet weer naar de garage terug te moeten met een torenhoge rekening, de vraag aan de experts: wat kan het zijn en wat is er tegen te doen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou eerst de airco eens een reinigings beurt laten geven.
groetjes jan.
Jan,
Kan het daar ook mee te maken hebben terwijl het ook stinkt als de airco uit staat en de normale ventilatie aan staat?
13 jaar
ja dat kan zeker.
het beste bij een airco is om hem bij de laaste rit van de dag de latste 10 minuten de airco uit tezetten zodat de boel goed kan drogen.
doe je dat niet dan blijft de boel vochtig en dan krijg je bacterie groei die voor de stank zorgt.
met zo n behandeling vrwijderd je dat weer.
groetjes jan.
Super, ga ik zo'n behandeling laten doen, dankje!
13 jaar
interieurfiltertje wisselen helpt ook weleens
13 jaar
thasentinel, je schrijft over een verbrandingslucht dus zijn het geen bacteriën. Het lijkt er meer op dat er iets langzaam aan het uitfikken is. Er wordt iets te heet, zogezegd.
Als degenen die reageren eerst eens jouw verhaal goed lezen, want de antwoorden slaan echt nergens op, sorry heren.
Er wordt geschreven dat er een nieuw filter is geplaats en de remedie die wordt gegeven door chslab is: interieurfiltertje wisselen helpt ook weleens. Hallo, die was al vervangen.....
Reinigingbeurten helpen niet als er een brandlucht uit je ventilatie komt. Ook niet 10 minuten eerder uitzetten van de airco. Dan lijkt het mij verstandig om even verder te kijken.
Er is soms lastig bij te komen, maar ik heb eens bij een BX gehad dat de regeltransistor van mijn ventilator gloeiend heet werd. Dat begon te stinken. De transistor deed er behoorlijk lang over voor hij echt was doorgebrand. De plaat waar hij op was gemonteerd was donkerbruin geworden. Kijk dus nog maar eens goed.
13 jaar
gezien het feit dat dit een 1.6 hdi is, is er een kans aanwezig dat er verbrandingsgassen (uitlaatgassen) langs de verstuivers of langs de turbo/kat. aansluiting de motorruimte in 'lekken'. Dit wordt dan via de kachelinlaat opgezogen en in je interieur geblazen. Dit gebeurt vaker bij deze motoren en is niet echt bevorderlijk voor je gezondheid natuurlijk.
Om te controleren of je verstuiver lekkage hebt, kun je heel eenvoudig even de sierplaat die boven op de motor geklikt zit verwijderen. Vaak zie je hier dan aan de onderzijde roetaanslag op.
Als er bij de turbo lekkage is, kun je dit vaak zien door visueel de aansluiting te inspecteren op roet en eventueel de motor te laten draaien waarbij dan even gas gegeven dient te worden. Je kunt dan roet-pluimpjes waarnemen vanaf de aansluiting, aangezien deze dan nog voor het roetfilter zit.
Soms is het zelfs zo heftig dat een gedeelte van de onderzijde van de motorkap 'besmeurd' is met roet aanslag. Vooral bij een lichte carrosserie kleur is dit dan eenvoudig te zien.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar