Kreeg gisteren net na het tanken een foutmelding met betrekking tot een motorstoring. De melding was dat er mogelijk een verstopt roetfilter aanwezig zou zijn. Het roetfilter is echter recentelijk vervangen. Tevens is de sensor die het drukverschil meet vervangen. ( Dit nadat de melding "roetfilter verstopt" in het display verscheen)
Na vervanging van de sensor enkele duizenden km gereden zonder problemen.
In de garage de storing laten uitlezen waarbij bleek dat er 2 storingen aanwezig waren m.b.t. de elektrische aansturing van het Eolys pompje of het pompje zelf.
Auto op de brug gehad en de stekker los getrokken van het pompje /tankje. Hier blijken 3 aansluitingen in de stekker te zitten. Waarschijnlijk een plus en min en een aansluiting voor het minimum niveau van de Eolys.
De garagehouder weet echter niet welke aansluitingen de stekker/ pompje heeft en moet deze informatie eerst opvragen om de bedrading en/of het pompje door te kunnen meten.
Na het terug plaatsen van de stekker geprobeerd de foutcode te wissen. Dit gaat echter niet. De melding blijft komen na het inschakelen van het contact. Het lampje "service" blijft branden maar de melding in het display verdwijnt en komt niet terug tijdens het rijden.
Het pompje bevind zich onder in het tankje en het blijkt dat deze volgens de garagehouder alleen geleverd kan worden inclusief het tankje voor een bedrag van rond de € 250,00
Is er misschien iemand die een idee heeft welke aansluitingen het pompje heeft. Eventueel andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom.
Frens
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi plus en min en een lin netwerk draad. hier gaat communicatie over tussen motor ecu en additief pomp
Update: Het tankje inclusief het pompje zijn inmiddels gewisseld en de storing is gereset. Gelijk het Eolys tankje weer bijgevuld.
Nadat het tankje en pompje was verwijderd heb ik deze aan een onderzoek onderworpen waarbij het pompje en de bijbehorende elektronica zich zonder veel moeite lieten verwijderen van het tankje. Het is een klik systeem met rubberen dichtingen aan de binnenzijde die er voor moeten zorgen dat er geen vloeistof bij de elektronica komt.
Het pompje bleek bij directe aansturing nog steeds te werken. Waarschijnlijk zat het probleem dus in de elektronica.
Uiteindelijke rekening € 350,00 Hier zit 2 uur arbeidsloon bij in.
Jammer dat Citroen/Peugeot ( Stond Peugeot op het nieuwe tankje) niet alleen de elektronica en het pompje als losse onderdelen verkoopt.
Het arbeidsloon zal evengoed wel hoog blijven omdat het tankje moet worden verwijderd als je de onderdelen op het tankje zou willen vervangen. ( Vloeistof moet er uit)
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar