Citroën C4: P1337

Bouwjaar: 2010, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5fw

Een paar weken terug hebben wij onze BERLINE gekocht met een lekke koppakking.. Geen probleem dachten we, we vervangen zelf de koppakking.

Na het vervangen hebben we de foutcodes laten wissen om te kijken wat er nog over bleef want hij bleef soms lastig lopen.
Nu blijkt dat we code 1337 krijgen. En het volgende probleem doet zich dan voor.

We zijn naar Friesland gereden, 147 km ongeveer via de snelweg.. De heenweg alles goed, zelfs de airco die het voorheen niet deed begon spontaan te werken. Wij natuurlijk blij en verbaast maar op de terugweg begon de ellende weer. Bij het iets afremmen op de snelweg ivm het nemen van een snelwegsplitsing voelde ik de auto weer wat meer trillen en ineens was daar dat storingslampje weer. Direct ging de auto in noodloop en kon alleen maar rustig doorrijden naar de eerstvolgende parkeerplaats. Daar de code gewist en weer met volle moed door.. Alles ging weer prima tot we de afslag kregen, daar moesten afremmen en weer het lampje begon te branden. Geen noodloop dit keer dus ik kon doorrijden tot we thuis waren.
Wat mij opvalt is dat als de auto die storing heeft de fan ontiegelijk hard begint te draaien en het ook even duurt voor het weer ophoud.

Het lijkt erop dat die storing zich vooral voordoet als je remt of als de motor stationair draait. Verhoog ik stationair het toerental dan zijn er geen problemen.

Tot dusver heb ik de eerste bobine gecheckt omdat 1337 vaak problemen aanduidt bij de eerste cylinder maar bij het wisselende van die bobine blijft hij die foutcode geven.
De bougies zijn al vervangen en bij controle zien die er iig droog uit.

Mijn vraag is waar moet ik het zoeken want ik weet het even niet meer. Lange ritten gaan perfect zolang ik maar niet teveel hoef af te remmen. Kan het een vaccuum probleem zijn of staat de ketting toch net niet op tijd?? Ik weet het even niet meer..

nien tje-1

Geplaatst door nien tje-1 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

39 Reacties

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Je kunt die foutcodelijst zo downloaden OBD11

Citroen houdt er een eigen lijst op na , blijkt uit de overige antwoorden.

Vr. Groet.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

P1337 geeft bij Citroen aan dat er een misfire is in cylinder 1.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding. Dat kan een slechte bobine zijn, maar dat hoeft niet de oorzaak te zijn.
Andere oorzaken zijn een slechte of defecte sensor (b.v. lambda sensor of luchtmassa meter), een mengsel probleem, een brandstofdruk of injector probleem of een mechanisch probleem (lekke klep, compressieverlies, etc.).

Rij eerst eens een paar dagen uitsluitend op benzine en kijk of de foutcode terug komt.
Zo ja, dan zit de fout in het benzinesysteem of het is een mechanische fout.
Zo nee, dan zit het probleem in het LPG-systeem.

N.B.: Het loeien van de koelvin is een gevolg van de foutcode en de noodloop.

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

Hai, ik heb wat bijzonders op internet gevonden.. Zoals jullie wellicht weten is deze auto uitgedost met een VTi motor. Nu las ik exact dezelfde kwalen als de valvetronic niet goed is.. Het ontkoppelen van de sensor en even rijden zonder valvetronic dus de gaskleppen weer aan het werk zetten schijnt te proberen te zijn. Nu ben ik maar een simpele huisvrouw dus vraag ik me af of dat slecht is voor de motor? Ik krijg iig geen foutmelding nu ik de sensor eraf heb.. Weet ook dat hij nu niet zuinig zal rijden.

Het is overigens een probleem dat zowel bij rijden op lpg als benzine voorkomt.

Massa probleem lijkt mij in elk geval niet... Maar mocht hij zonder valvetronic toch weer gaan steigeren dan zal ik dat moet e laten testen. De draden van de sensor dus..
Is het niet slecht om zonder valvetronic te rijden zodat ik dat ff kan testen? Als die slecht is maak ik de kop weer open en zal ik die wieltjes gaan vervangen maar wil het toch eerst zeker weten want dat is echt veel werk met die rottige veren van de VTi.

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

Update van vandaag zonder valvetronic: na een autoritje van een half uur geen problemen. Op de terugweg kwam het storingslampje weer en krijg ik codes P1007
P1014
P0420
Ik neem aan dat dat komt door afwezigheid valvetronic. Geen p1337 meer. Mag ik er nu van uit gaan dat 1337 toch een fout in de variabele kleplichthoogte is dus de valvetronic? Graag hoor ik van jullie.

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Na enig zoekwerk staan er op het net verscheidene filmpjes over deze foutcode.

Misfire op cilinder 1 dit is gezien vanaf de distributie .

Je kunt gelijk een bobine kopen maar om zeker te zijn de bobine wisselen met een ander en zien of de code wijzigt .

De bougie kan ook over slaan vaak te zien aan de isolator.

Succes.

harry4203 (400) PRO, 5 jaar geleden

door wat je nu gedaan hebt staat t valvetronicsysteem in een soort noodloop waardoor de kleppen een grotere slag maken dan bij een werkend systeem. hierdoor kan de motor wat beter ademen en makkelijker stationair lopen en zullen de eigenlijke oorzaken zoals bv een lekke klep, compressieverlies of helaas een veel voorkomend probleem van een versleten motor met oa olieverbruik minder snel naar voren komen. dus nu oordelen dat t probleem in de valvetronic zit is erg gevaarlijk.

JGC (30), 5 jaar geleden

Welke bobine heb je verwisseld, cilinder 1 zit aan de kant van de accu.

Heb dit ook wel gehad op LPG, was in mijn geval open vacuumleiding en een gescheurde bobine.

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik heb de bobine naast de.accu verwisseld. Bobine is wel goed, want na het wisselen verplaatst het probleem zich niet. Dit onderste kwam ik tegen over de ep3/ep6 dus de VTi motor:

Wanneer het motormanagement misfire of cilinderoverslag heeft gedetecteerd is er onvoldoende rondloop. Dit wordt gesignaleerd door het motormanagement aan de hand van de krukas versnelling. In de basis kan het liggen aan de volgende oorzaken: slijtage valvetronic: meestal zal de motor in dat geval alleen stationair of in deellast misfire geven en een cilinder uitschakelen. Vraag de klant wanneer het probleem ontstaat! Neemt ter diagnose de sensor van de excentriek as los. de valvetronic werkt nu niet meer. Is het probleem het gevolg van slijtage van de Valvetronic Dan zullen geen misfires meer gedetecteerd worden. Uiteraard ontstaat wel een foutcode op de valvetronic. Blijft het probleem aanwezig dan is er een andere oorzaak.

Het leek me dus de moeite waard te proberen aangezien problemen stationair of in deellast voorkomen. Daarnaast niet vergeten dat ik de hele kop dus ook alle wieltjes los heb gehaald.. Een verschil van 0.02mm kan al problemen geven las ik.. Ik heb de wieltjes niet op dezelfde plek teruggeplaatst.. Of hoeft dat ook niet?

NB. Met het openmaken van de kop heb ik natuurlijk de kleppen gecontroleerd en dat is het probleem niet.. Ze zagen er netjes uit afgezien van wat koolvorming. Gereinigd en lektest gedaan maar dat was dus goed.. Misschien moet ik toch maar aan een nieuwe kop gaan denken...

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

Hai allemaal.. Ik heb een compressiemeetset gekocht en ben toch maar gaan meten code 1337 blijft nog komen...

De meetresultaten met warme motor:
Cil1 13 b
Cil2 14b
Cil3 13.5 b
Cil4 11,5 b

Na een druppel olie per cilinder
Cil1 15b
Cil2 15b
Cil3 14b
Cil4 13 b

Dus als ik bovenstaande juist interpreteer is de zuiger van cilinder 4 lek? Geeft hij dan een storing op de eerste cillinder middels p1337? Of gooit hij de eerste uit omdat het op 4 niet klopt?

Graag hoor ik wat jullie van de metingen vinden. Zuiger stuk=nieuwe motor of kan er nog iets anders zijn wat makkelijker opgelost is?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Nummer je de cylinders wel goed? De cylinder naast de distributie is cylinder 4!
Cylinder 1 zit dus links voor in de motorruimte en dat is in overeenstemming met de nummering bij EOBD.

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

Ja hoor, cilinder 1 zit naast de accu en cilinder 4 naast de distributieketting... Dus 1337 is cilinder 1 naast de accu terwijl de vierde cilinder minder compressie heeft.

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Wissel eens de injector van cil 1 met cil 4. Dan rijden en kijken of je foutcode mee verhuist. Meerdere malen al gehad dat deze defect gingen.

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

[quote=Citrogek]Wissel eens de injector van cil 1 met cil 4. Dan rijden en kijken of je foutcode mee verhuist. Meerdere malen al gehad dat deze defect gingen.[/quote]

Mijn auto rijdt op lpi.. Dus het gas is directe inspuiting. Ook op gas geeft hij die problemen dus moet ik het dan wel in de injector zoeken omdat het gas anders wordt ingespoten of zeg ik nu iets heel doms?

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

[quote=nien tje-1][quote=Citrogek]Wissel eens de injector van cil 1 met cil 4. Dan rijden en kijken of je foutcode mee verhuist. Meerdere malen al gehad dat deze defect gingen.[/quote]

Mijn auto rijdt op lpi.. Dus het gas is directe inspuiting. Ook op gas geeft hij die problemen dus moet ik het dan wel in de injector zoeken omdat het gas anders wordt ingespoten of zeg ik nu iets heel doms?[/quote]

Sorry niet goed gelezen. Meende dat het alleen op benzine was. Maar zoals hierboven beschreven. Probeer eens een week alleen op benzine te rijden. Puur om te kijken hoe zich dit verhoudt. De waardes van je compressie test lijken mij goed. Natuurlijk heeft cil 4 minder maar dit vindt ik niet schokbarend.

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

We hebben druk gezet met een compressor op de vierde cilinder met de kleppen dicht en toch horen we de lucht ontsnappen via de Carter... Dus het kan niet aan de compressie liggen? Vond het op zich al vreemd omdat de 4e cilinder minder geeft maar de eerste de storing geeft. Heb 2.dagen op benzine gereden en toch blijft hij 1337 geven.. Min of meer word ik er nu een beetje moedeloos van.. Ik ga een goede puzzel niet uit de weg maar weet niet waar ik het verder nog moet zoeken helaas.

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Er schiet mij nog iets te binnen. Kijk even of de stekker van de bobine er goed op zit. Door het schuifsysteem wil die nog wel eens naast het palletje schieten zeg maar.

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat ook nog zo kunnen. Zo ben ik eens voor de gek gehouden dat de foutcode slaat op de cilinder in de ontstekingsvolgorde. Dit kan ik vanaf hier niet zien. Maandag zou ik dat eventueel voor je kunnen uitzoeken. Ben dan wel even een kenteken nodig.

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

[quote=Citrogek]Er schiet mij nog iets te binnen. Kijk even of de stekker van de bobine er goed op zit. Door het schuifsysteem wil die nog wel eens naast het palletje schieten zeg maar.[/quote]

Heb al van alles geprobeerd. Wat ik vaag vind is dat hij altijd in deellast of stationair de code krijgt.. Nooit als je lekker door kunt rijden op de snelweg.. Pas als je de snelweg afgaat of je moet flink remmen krijgt hij 1337 en gaat negen van de tien keer in noodloop

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

[quote=Citrogek]Wat ook nog zo kunnen. Zo ben ik eens voor de gek gehouden dat de foutcode slaat op de cilinder in de ontstekingsvolgorde. Dit kan ik vanaf hier niet zien. Maandag zou ik dat eventueel voor je kunnen uitzoeken. Ben dan wel even een kenteken nodig.[/quote].

Ja hoor je kunt het kenteken krijgen. (had je ook beter in een privemail kunnen versturen)

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

[quote=nien tje-1][quote=Citrogek]Wat ook nog zo kunnen. Zo ben ik eens voor de gek gehouden dat de foutcode slaat op de cilinder in de ontstekingsvolgorde. Dit kan ik vanaf hier niet zien. Maandag zou ik dat eventueel voor je kunnen uitzoeken. Ben dan wel even een kenteken nodig.[/quote].



Ik ga het maandag eens bekijken.

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

[quote=Citrogek][quote=nien tje-1][quote=Citrogek]Wat ook nog zo kunnen. Zo ben ik eens voor de gek gehouden dat de foutcode slaat op de cilinder in de ontstekingsvolgorde. Dit kan ik vanaf hier niet zien. Maandag zou ik dat eventueel voor je kunnen uitzoeken. Ben dan wel even een kenteken nodig.[/quote].

Ja hoor je kunt het kenteken krijgen. [/quote]

Ik ga het maandag eens bekijken.[/quote]

Dankje! Kom ik er met jouw hulp uit stuur ik je een bos bloemen haha ben echt wanhopig...

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

Ik heb trouwens zelf een obdII en heb de codes zelf uitgelezen. Vooral omdat tegenstrijdige verhalen hoorde over wat de eerste cilinder was. Ik heb eerst de bobine van de vierde cilinder dus naast de distributieketting afgehaald en daar gaf hij code 1340 op.. Zo het rijtje afgewerkt en de eerste was zonder bobine gelijk in storing ook met code p1337.. Nu weet ik niet of dat ook met de ontstekingsvolgorde te maken heeft...

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Ook kan je de bobines er allemaal even uithalen. Losse bougies erin steken vlak bij massa leggen. Kijken of de vonk gelijk is. Op letten op je tengels uiteraard. Stel dat die vonk niet goed is dan kan het ook nog aan de aansturing van je bobines liggen. Goed de bedrading controleren van desbetreffende bobine.

Als ik je verhaal zo lees denk ik niet dat het een mechanisch probleem is. Anders kwam het wel vaker voor. Misschien is je ecu ook wel intern beschadigd. Gewoon door blijven zoeken. Het blijft een kwestie van uitsluiten.

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

[quote=nien tje-1]Ik heb trouwens zelf een obdII en heb de codes zelf uitgelezen. Vooral omdat tegenstrijdige verhalen hoorde over wat de eerste cilinder was. Ik heb eerst de bobine van de vierde cilinder dus naast de distributieketting afgehaald en daar gaf hij code 1340 op.. Zo het rijtje afgewerkt en de eerste was zonder bobine gelijk in storing ook met code p1337.. Nu weet ik niet of dat ook met de ontstekingsvolgorde te maken heeft...[/quote]

Heel goed. Dan weet je inderdaad dat je goede cilinder hebt.

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

Ok dus de code slaat echt op de eerste cilinder naast de accu... Hoe kom ik erachter of het toch niet aan het stekkertje van de bobine ligt? Openhalen en stekkertjes een wisselen met bijv de tweede?

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Je kan de pennetjes naar elkaar drukken en de stekker met een tie rip vast zetten. Dan weer rijden.

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

Ik ga morgen die bobinestekker en bedrading eens flink bekijken. Hoop niet dat ik een nieuwe ecu moet... Zal ook wel in de papieren lopen en door m'n g3 daar ook wel het 1 en ander aan veranderd moeten worden. Ik ga nog van het beste uit. Morgen meld ik me weer. Bedankt alvast voor het meedenken... Blijft lastig vrouwen en Electronica haha.

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Inderdaad. Ook even goed onder de isolatie van de bedrading kijken. Als dit niet helpt de vonk vergelijken met die van de 3de cilinder. Welk merk bobine heb je gebruikt? Ik gebruik voor de Franse wagens vaak bougicord. Andere merken willen ook nog wel eens problemen geven. Succes!

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Heb me even ingelezen in het inspuitsysteem. Blijkt dat dus het lpi systeem wel gebruik maakt van de injectoren voor de inspuiting. Dus misschien kan je eens weerstand meten over de injectoren?

Stel dat die ene injector een verkeerd signaal afgeeft dan gaat dit wel ten koste van de gas inspuiting.

JGC (30), 5 jaar geleden

De benzine injectoren worden onderbroken bij rijden op LPG. LPG computer simuleert gewoon de benzine injectoren en gebruikt de aansturing vanaf de ECU daarvan om de LPG inspuittijd te berekenen.

Controleer de bedrading van ECU naar LPG computer op beschadigingen, mogelijk zit daar je probleem.

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

[quote=JGC]De benzine injectoren worden onderbroken bij rijden op LPG. LPG computer simuleert gewoon de benzine injectoren en gebruikt de aansturing vanaf de ECU daarvan om de LPG inspuittijd te berekenen.

Controleer de bedrading van ECU naar LPG computer op beschadigingen, mogelijk zit daar je probleem.[/quote]

Dan zou hij het op benzine wel goed moeten doen? En ook op benzine heb ik dit.


Even update. Ik heb de stekkers en kabels na gekeken. Geen gekke dingen, ziet er goed uit.. Toch de pennetjes wat gebogen en een tie Rip vastgezet.. Na een 20 minuten stationair weer hetzelfde probleem p1337.. Stond op lpg en die gooit hij er gelijk uit dus noodloop, loopt op drie poten verder.. Pas bij het wissen van de code loopt hij weer ff normaal... Is het dan toch de injector want lpi gaat niet
via de injector toch? Er zitten vier buisjes aan het gas systeem en die gaan de kop in...

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Ok. Wat JGC bedoeld is dat het LPG systeem bij de bedrading van de ecu op zit. Je zult even de bedrading vanaf de ecu moet volgen. Waarschijnlijk komt er ergens een extra draad bij op. Die is voor de LPG. Daar tussen in zou een draadbreuk kunnen zitten. Bedrading van de eerste cilinder. Van de injector.

Hij heeft daar wel een punt aangezien het op benzine en LPG gelijk is.

harry4203 (400) PRO, 5 jaar geleden

ik ben natuurlijk een eigenwijze knuppel, maar verbruikt deze motor olie? heb je al eens met een endoscoop in de cilinder gekeken? je hebt tijdens starten al een compressieverschil van 2 bar, hoeveel denk je dat dit bij lopende motor zal zijn. deze afwijking kan voldoende zijn om bij draaiende motor een misfirefout te zetten en de cilinder uit te schakelen. je zegt ook dat de fout steeds onder dezelfde omstandigheden optreedt, dat maakt een electrisch defect en of draadbreuk redelijk onwaarschijnlijk. ik snap dat je het niet wilt horen, maar misefirefouten agv een versleten motor komen echt heel veel voor bij deze types. ben een beetje bang dat je een auto hebt gekocht met een ander danwel meer problemen dan een lekke koppakking.

even terzijde, ik zou de manier om de vonk te controleren zoals citrogek hier opgeeft bij dit systeem achterwege laten.

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

[quote=harry4203]

even terzijde, ik zou de manier om de vonk te controleren zoals citrogek hier opgeeft bij dit systeem achterwege laten.[/quote]

En waarom als ik vragen mag? Heb het bij deze motoren nog nooit gedaan maar bij andere wel. Ben dus zeer benieuwd.

JGC (30), 5 jaar geleden

Misfire fouten worden bij deze motor gedetecteerd dmv versnelling van de nokkenas. Lagere compressie kan zorgen voor misfire detectie op volgende cilinder terwijl er eigenlijk helemaal geen misfire is. Weet de ontstekingsvolgorde niet van deze motor, maar als cilinder 1 na cilinder 4 komt is dat wel aannemelijk.

Moet zeggen dat de echte misfires niet heel erg makkelijk gelogd worden bij een EP6/5FW. Heb destijds zelf 5 weken op LPG met bokkende motor moeten rijden voordat ik een storing kreeg. Stationair bokken als een dolle, maar nooit storing geven. Optrekken bij 2000-2500RPM voelde je gewoon de misfires door de hele auto, maar storing... nee. Pas na 70km snelweg, een dorpje met 50 op CC in de 4 rijden, terugschakelen naar 3 en daarna weer optrekken triggerde uiteindelijk de storing.

Wat betreft bedrading en "ik heb het ook op benzine", de aansturing van de benzine injectoren is omgeleid via de LPG computer. Als daarin een breuk of sluiting zit heb je zowel op LPG als op benzine een slecht werkende injector, vandaar mijn advies om de bedrading tussen ECU en LPG computer na te kijken.

Welke olie wordt er overigens gebruikt?

nien tje-1 (0), 5 jaar geleden

Opgelost. Was vacuüm probleem

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Kan je iets meer toelichting geven? Ben wel heel benieuwd waar je een vacuum probleem had.

harry4203 (400) PRO, 5 jaar geleden

ik eigenlijk ook wel. heel veel vacuumgebeuren zit er eigenlijk niet op, of de inlaatspruitstukpakking moet niet goed hebben gezeten.

Dirk313 (0), 11 maanden geleden

nien tje-1 , Je geeft aan het probleem opgelost te hebben.
Zou je kunnen vertellen wat het precies was?
Mijn vrouw haar C3 met VTI motor heeft precies dezelfde problemen. De auto is nu bij twee garages geweest en ze kunnen het niet maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.