Na verloop van tijd gaat het diagnoselampje branden en is de storing P0170 mengselregeling opgeslagen.
Zeker is dat het probleem NIET door de lpg installatie wordt veroorzaakt, de storing onstaat ook bij het rijden op benzine.
Metingen:
short term fuel trim stationair -9%
short ter fuel trim rijdend -20%
Vacuum inlaat stationair zonder verbruikers: 540 milibar (moet normaal minder dan 400 mb zijn)
gasklepopening 3,8 graden (normaal ong 3,4)
Zeker is dat er GEEN vacuumlekkage is aan spruitstuk ook NIET aan slangen of lpg injectoren
We hebben het spruitstuk ter controle op een andere auto gezet en daar was het vacuum 340 mb
Het lijkt er een beetje op dat de motor niet helemaal goed loopt en dat daardoor de gasklep iets verder open gaat om zijn stationaire toerental te halen. Met een lager vacuum als gevolg.
Ik heb al de complete benzine gallerij gewisseld met een andere auto, zonder resultaat. Ook de bougies zijn vervangen.
Wat is de link tussen het onjuiste vacuum en de storing 0170, ook te zien in de fuel trim? Het lijkt er op dat hij te rijk is, en dus verarmt -20%. Dus een vacuum lekkage zal het dan niet zijn. (dit hebben we ook al geconstateerd)
wat heeft zoveel invloed op het lopen van de motor dat de gasklep verder open moet, en tegelijk ook de mengselregeling verstoort?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hij staat wel heeeel erg rijk, het verrijken kan een gevolg zijn van je vacuum probleem, niet een slangetje ergens iets ingescheurt bij je rembekrachtiger bv ?
Hij staat idd erg rijk, en dat kan volgens mij nooit als hij valse lucht zuigt, dan zou hij juist te arm zijn en gaan verrijken. Mar ik heb alle vacuumslangen gewoon afgeplugd, en dan verandert er aan het vacuum niets blijft 530 mb Alleen bij het afpluggen van de carterontluchting zakt hij iets (naar ong 515)
ook de stekkers van de computer gecontroleerd op watersporen ? daar krijg je ook de vreemste storingen van
Zoiets ook al eens gehad, toen stond een van de nokkenassen niet op tijd. (ander auto merk)
Oiram
FF een wilde gok, zat er niet een rubber in de olievuldop? Is die er niet uit ? = slechte afdichting = minder vacuum
de mapsensor verwisselen .compressie meten .lektestcillinders . hoeveelkm heeft deze auto. doet ook een losse vacuummeter aan sluiten.
auto komt as donderdag weer, heeft 80 000 km gelopen
[quote=UNIVERSEEL11698]Zoiets ook al eens gehad, toen stond een van de nokkenassen niet op tijd. (ander auto merk)
Oiram[/quote]
Moet er nog even bij zeggen dat die auto mengsel storingen had, en niet echt perfect liep.
Had toen al div gecontroleerd en met reiniger laten rijden (ik dacht toen zelf aan vervuiling)
Het enige wat aan de parameters echt opviel was een te hoog vacuum stationair.
Oiram
[quote=UNIVERSEEL11698][quote=UNIVERSEEL11698]Zoiets ook al eens gehad, toen stond een van de nokkenassen niet op tijd. (ander auto merk)
Oiram[/quote]
Moet er nog even bij zeggen dat die auto mengsel storingen had, en niet echt perfect liep.
Had toen al div gecontroleerd en met reiniger laten rijden (ik dacht toen zelf aan vervuiling)
Het enige wat aan de parameters echt opviel was een te hoog vacuum stationair.
Oiram[/quote]
Ok is de moeite waard om eens even naar te kijken, gaa ik donderdag doen.
Ik heb aan de auto het volgende gecontroleerd en uitgewisseld:
De distributie staat op tijd.
Geen lekke kleppen (lektest gedaan)
Compressie gemeten (Is aan de lage kant 8 - 10 bar) normaal rond de 11 a 13
Map sensor gewisseld
Lambdasensor gewisseld
Kat gewisseld
Bobine gewisseld
Dit alles zonder resultaat, vacuum nog steeds rond de 550 milibar en fueltrim rijdend rond de -16% stationair rond de -4 tot -9%
Compressie is te laag en de ecu gaat gas geven om stationair toerental te halen/behouden.
Compressie te laag, de kleppen zijn dicht (heb je al gecontr)
Klepspeling zal nvt zijn (hydro stoters)
Timing distributie niet goed (heeft ook invloed op compressie) maar had je al gecontroleerd.
Blijft eigenlijk alleen over (zuigerveren versleten/vast)
Zuigerveren zou je tijdens de lektest toch ook wel enigzins moeten kunnen zien.
Oiram
deze storing is bij een C5 op lpg bijna standaard, wat je het beste kunt doen is bij iedere onderhoudsbeurt dunnere olie te gebruiken bij voorkeur 0w30 en een hydr.klep reiniger toevoegen uit ervaring weet ik dat dit goed helpt bij de C5 met lpg van AG.
Probleem opgelost.
NOGMAALS distributietiming gecontroleerd dmv meten en vergelijken van de zuigerhoogtes in het bdp met de pen er in. Wat bleek, zuigerhoogte NIET gelijk!! Gelijk gezet. storing verdwenen!!
Gat van pen klopte dus niet (en er was onlangs een nieuwe dist riem gemonteerd)
Bedankt voor de goed bruikbare tips!
Netjes opgelost, en ook bedankt voor de oplossing.
Oiram
citrofiel, blokeerpen in de poelie gehad, dat deze verdraait is?
Nee fordmonteurtje, het was een nieuwer type met de blokkeerpen in de meeneemplaat voor de koppelomvormer. Overigens hebben de oude typen picasso een volledig metalen poelie die dus niet kan verdraaien. De poelie die jij bedoelt zit op de XU motoren. Dit is een EW10 automaat
ok bedankt voor de info :)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar