Citroën C5: Storing Uitlaatgas systeem - P1113

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 HPI

Hoi

Vandaag de Wegenwacht er maar 's bijgeroepen. Ik stond tenslotte toch stil langs de weg: "Storing Uitlaatgas systeem"

Is dit nou dat C5 HPI euvel? En: Wie heeft er een oplossing?


Ik reed zo'n 70kmh rond Houten en plop: "Storing Uitlaatgas systeem" op de display en de motor valt terug tot stationair. Uitgerold en langs de kant van de weg. Even later proberen weer weg te rijden, maar geen nul nada trekkracht. Motor uit gezet en weer gestart maar weg rijden niet: opnieuw geen trekkracht.

Wegenwacht gebeld, dat duurde enkele minuten, en daarna opnieuw proberen te starten, en jawel, het lukte: ik kon de auto een stuk verderop veilig aan de kant zetten. Mooi, dat is dat. En nu verder.


Alweer die melding $%^&*! Storing uitlaatgas systeem. Een jaar terug ook al gehad, toen stond ik ook stil langs de snelweg, met de WW erbij, maar gelukkig toen nog in de garantie periode. Leverde me een nieuw accu, een nieuw lambda sonde én een nieuwe injectie pomp op. Toch een leuke investering. Dat is het probleem dus niet (neem ik aan)
Recentelijk van werkgever veranderd en nu grotere afstanden gaan rijden (was 22 en nu 65km enkele reis), en met name ook met groter snelheid: 120 kmh ipv 40-60 op de lokale wegen.


Wegenwacht las de motor uit: 'storing code P1113 - P11xx' en heeft gereset. Hij heeft nog een stuk zelf gereden, maar natuurlijk kwam de melding niet terug (motor had 60min stil gestaan). Ook niet in de 20km dat de WW nog achter me aan reed tot afslag Bunnik.

Wel vond ook de WW dat de motor wat inhoudt, niet alles geeft.

Iemand die dit herkent en me een tip kan geven?

stainbock

Geplaatst door stainbock (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat is inderdaad de beperking van de ANWB. Uitlezen gaat wel, alleen die P1xxx codes zijn allemaal verschillend voor de diverse merken.
En daar hebben ze geen lijsten van.

P1113 - Brandstofdruk sensor OF Brandstofdruk te laag. Ligt eraan welk systeem er op zit.
Dat is wel een probleem bij deze Hpi's.

Uit laten lezen bij de dealer (staan misschien nog meer codes in dan de ANWB kan uitlezen) en brandstofdruk controleren.

stainbock (0), 14 jaar geleden

thx Oldford,
fijne vooruitzichten zijn dat; ik dacht al eerder aan een inruil...

Kom net van de dealer terug. Hij heeft 'm uitgelezen, maar er stond niets meer in. Vorige week mijn stuurbekrachtigingspomp vervangen en blijkbaar alles geleegd :-(. Zonder deze meldingen kan de dealer niets doen. (of gaan zoeken naar een speld in een hooiberg) Zelf hebben/gaan ze geen HPI's verkopen. Vestiging in Huizen schijnt er meer ervaring mee te hebben.

Verder zou het volgens hem best kunnen dat er voorlopig niets meer aan de hand is, cq. dat er geen melding komt de eerste weken. Ik houd m'n hart vast.

Het lijkt wel zo dat als je wat langer stil hebt gestaan (en de motor/sensoren/de rest wat afgekoeld is), het verder rijden wel mogelijk is. Gister avond was dat ook het geval: WW na dik een uur (zat bij kennissen aan tafel dus ok), gereset, samen een rondje gereden, hij 20km achter me aan,maar niets meer gebeurd.

Kortom, blijft voorlopig weinig vertrouwen geven. Een auto moet het gewoon doen, net als een computer. Morgen met gekruiste vingers naar m'n werk en terug :-S.


Tot slot twee vraagjes:
- lopen HPI's inderdaad beter op (franse/duitse) brandstof met octaan gehalte 91? En hoe werkt dat dan?
- HPI's schijnen beter te lopen op de franse en duitse snelwegen, lees bij snelheden ruim boven 120kmh. Wat is jouw ervaring?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

De volgende keer de WW NIET, herhaal NIET, de codes laten resetten, maar daarna door de dealer laten uitlezen.

Zonder codes dient de brandstofdruk rijdend uitgelezen en gecontroleerd te worden.

Op octaan gehalte 91 zullen ze vrijwel onmiddelijk kapot lopen. Is ook niet te koop in Nederland (ouderwetse Normaal).
Ik denk dat je super-plus (98 octaan) of ultimate (of andere naam met 100 octaan) bedoeld.
Keertje uitproberen, dan weet je het. Tank goed leeg rijden en dan (halve) tank met 100 octaan proberen.

stainbock (0), 14 jaar geleden

Roger.
morgen met gekruiste vingers en zien of er iets (niet) te resetten valt...

stainbock (0), 14 jaar geleden

Nou, 's morgens wel in een keer, 'savonds in 2stappen naar huis...

Maandag avond stond ik stil op de rondweg Houten na eerst 40km cruisen over A2 en A27.
Gister ben ik Houten voorbij gereden want geen file bij Bunnik/A12 gemeld. Daar aangekomen natuurlijk wel een opstropen. Snelheid terug van 100 bij de oprit tot 70, 50, 20 en stilstaan, even optrekken en weer stilst..., uitrollen: motor afgeslagen en uit. Melding 'Storing uitlaatgas'

Nogmaals kunnen starten, maar na 2 seconden weer uit. Nu ook de melding 'Oliedruk laag'.

Auto aan de kant gezet en de WW erbij geroepen. Na een uurtje kan opnieuw de storing worden uitgelezen: 'P1113 (manufacturer)'


Het lijkt erop dat hij z'n warmte na een lekkere rit (overigens met 'normaal' slecht trekken en wat lichte haperingen), dat hij na een lekkere rit z'n warmte niet kwijt kan en dus maar afslaat.
Zou het kunnen zijn dat een scheurtje in het inlaat spruitstuk door de extra warmte net even té ver open gaat staan > te weinig lucht inspuiting > te rijk?


Overigens, na de reset (sorry hoor) wel 'normaal' naar huis kunnen rijden net als maandag met de WW achter me aan.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja, als je zo door blijft rijden gaat de katalysator er ook aan en die zijn prijzig!
Gevolgen lopen uiteen van niet meer door de eerstvolgende APK-keuring komen, tot aan het smelten en daardoor verstoppen van de katalysator.
Als gevolg van de verstopping zal de motor afslaan en nooit meer aanslaan. Volgens de wet van Murphy gebeurt dat midden in de nacht
in de middle of nowhere. Dat gaat een dure grap worden. Auto afslepen, taxi naar huis plus nog een nieuwe kat en mogelijk ook nog lambdasonde.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou zelf eerst nog eens wat testjes uitvoeren.
Loopt de motor weer door het fouten wissen?, of gewoon omdat je een tijd op de WW hebt staan wachten?
Deze electr. storingen zijn vaak temperatuur afhankelijk, kan dus best zo zijn dat als je de auto af laat koelen
de storing ook verdwenen is. (had er dus niet gewist hoeven worden)

Ook zou je de auto uit kunnen laten lezen na een flinke rit zonder dat de storing zich heeft voorgedaan.
Soms heeft de motorcomputer al een fout gezien voordat jij het merkt.

Als de WW de fouten wist ben je ook allemaal data kwijt die de computer ook had opgeslagen en die
handig waren geweest voor een goede diagnose.

P1113 er is iets mis met je brandstofdruk (maar dat kan helaas heel veel oorzaken hebben)

Oiram

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

wil je het Chassis nummer even posten? begint met VF7

P1113 Hogedrukbrandstofsysteem voor de rest geen omschrijving te vinden

edit:
Nu ik er over na denk,de electroklep op de HPI pomp gaat wel eens defect. Maar graag heb ik toch het Chassis nummer zo dat ik het 1 en ander na kan kijken

stainbock (0), 14 jaar geleden

@ fordmonteurtje:
kan je je mail openzetten (evt. afgedekt met formulier) dan stuur ik 'm je door. of stuur mij een mail en ik reply.

@ UNIVERSEEL11698:
volgens mijn helpt het afkoelen idd erg veel. al durfde ik het niet aan na dik een uur afkoelen nog niet de laatste 15km over de A12 naar huis te rijden.

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

tja het zou wel makkelijk zijn indien sommige de optie email aan zouden vinken,vooral om discussies die op pc ongepast/ongeoorloofd zijn te kunnen voeren.



gr john

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

mail, gestuurt profiel aangepast

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

nou oldford nog....

gr john

stainbock (0), 14 jaar geleden

keep quiet - rustig aan john
things are in progress
bovendien wil ik niet alles op straat gooien

grt

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja John, de reden dat ik de email uit heb staan, is het voorkomen van ongewenste vragen, lekker rustig zo.
Als je iets te vragen hebt, dan is het forum daar voor. Kunnen anderen er ook nog iets van leren.
Ik weet niet wat je wilt, maar op jouw verzoek heb ik mijn waarschuwing over katalysators en het dood gaan daar van al aangepast.
Wat wil je nou nog meer?

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

oldford,

over welk verzoek heb jij het?

indien je de kennis en de oplossingen hebt zijn de vragen over de mail niet ongewenst.


gr john

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

gewoon lekker rustig blijven dacht ik aan.
het plaatsen van zo'n standaard tekst is voor de leek misschien duidelijk, maar voor de vaste forumbezoeker uiteindelijk best irritant. Bovendien is de kans dat dit ontstaat(een verstopte kat) tegenwoordig minstens net zo groot op de snelweg in de file of overdag in de stad als dat het in the middle of nowhere zou zijn, bovendien is in die gevallen dan ook geen prijzige taxi nodig.

stainbock (0), 14 jaar geleden

heren,
wat een gekissebis en completely off topic

let's get back to waar het omdraait

thx

Leon

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

inderdaad, en dus Leon, hoe gaat het vandaag met het "voiture"? geen storingen???

stainbock (0), 14 jaar geleden

vandaaag niet, maar ben dan ook met de trein gegaan ... :-S

stainbock (0), 14 jaar geleden

lijkt wel einde verhaal hier ....?

Nog iemand tips (and tricks)?
L

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Valt ook weinig meer te zeggen.
Om een moderne auto snel te kunnen repareren is het tegenwoordig handig om de codes uit te lezen.
"Misschien zegt de motor zelf wat er aan de hand is"
Maar een P1113 heb je als monteur niet zoveel aan, is niet de gemakkelijkste code, kan door veel defecten veroorzaakt worden.

Ze (garage) moet zoeken waarom je brandstofdruk niet goed is.
Of als de druk wel goed is, waarom de computer denkt dat hij niet goed is, dat kan ook natuurlijk.

Je kan het de monteur (met een onduidelijke code) om te zoeken gemakkelijker maken door:
Zelf goed opletten wanneer de storing zich voordoet. (koud, warm,rijomstandigheden)
Niet de fouten onderweg laten wissen.
Bij een garage uit te laten lezen en zoveel mogelijk waardes te laten bekijken of daar iets aan te zien is.
Dit met PSA software en EOBD software laten doen, auto is namelijk op 2 manieren uit te lezen.
Wat PSA niet ziet toveren ze misschien te voorschijn met EOBD bedoel ik maar.
Oiram

stainbock (0), 14 jaar geleden

eehhh, wat is dat nu weer?

Ik maak vandaag een proefrit, in een 2.2HDI (ook een blauwe) en bij het eerste stoplicht verschijnt op de display 'Storing uitlaatgas'.


Wat doe ik fout?

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Sommige mensen ruilen hun auto in omdat er een storing in de auto zit die niet (of moeilijk) te vinden is.
Misschien heb jij er zo een getroffen.

Oiram

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.