close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C5: Melding niveau additief te laag automatisch begrenzen vermogen?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDIf

Wij hebben onlangs een Citroen C5 ingekocht. De motor loopt mooi maar heeft erg weinig vermogen (alsof de turbo niet mee doet). Foutcode gaf aan dat de turbodruk te hoog was (vind ik raar)
Vrijwel tegelijkertijd verscheen op het display dat het additief voor het roetfilter te laag was.

Wijn gaan er van uit dat dit met elkaar te maken heeft.
Onze gedachte was dat bij een tekort van additief het vermogen wordt begrenst waardoor de klant genoodzaakt is om naar de dealer te gaan. Dit omdat anders de klant dit wellicht zou nalaten aangezien het kosten zijn. Maar dan kan de roetfilter verstoppen en is de uitstoot te hoog, volgens mij werkt dit bij AdBlue ook zo.

Nu hebben we 1 liter bijgevuld (Eolys). Hierna had de motor nog steeds geen vermogen (geeft foutcode P1445 hetgeen voor teveel additief staat, dus ook raar). Ik heb hier al gelezen dat er systemen zijn met en zonder niveausensor (sommige bepalen dit theoretisch door de tankhoeveelheden te registreren en het bijbehorende verbruik van het additief). Dus is het resetten van de computer (foutcode wissen) noodzakelijk. Na dit zelf geprobeerd te hebben en ook nog een keer door de dealer is er nog steeds geen vermogen.

Iemand suggesties (ik vraag me bijvoorbeeld nu af of de dealer alleen de foutcodes wist of moet het additief niveau handmatig opnieuw worden ingesteld)?

Het kan natuurlijk ook dat er 2 aparte problemen zijn, die van het te weinig additief en iets met de turbo drukregeling.

Geplaatst door

sander mooij (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Addititef computer moet gereset worden (althans de counters), anders helpt er niks.
P1445 - Additive quantity too high. Daarmee wordt bedoeld dat het verbruik te hoog is, niet het niveau.
Meestal komt dat omdat de tankdop sluiting geen goed signaal meer geeft.

Gezien de vertaalfouten, kan de originele melding over de turbodruk ook wel eens verkeerd vertaald zijn.
Welke scanner gebruik je? Weet je het nummer nog van die foutcode over de turbodruk?

oldford 0
badge

14 jaar

Ik ben benieuwd of ze bij de dealer de computer voor het additief hebben teruggezet, had er niet zo'n 'deskundig' gevoel bij.

Ons uitleesapparaat is simpel (Audet Maxidiag) en niet echt geschilt voor Citroen. Hierbij wordt alleen de code P1445 gegeven en nadat ik deze zelf opzocht op deze site zag ik 'Additive quantity too high' waarbij ik er van uit ging dat dit voor een te hoge hoeveelheid (voorraad i.p.v. verbruik) stond.

Ik krijg nu alleen nog de P1445 storing en niets meer over turboboost. Je hoort de turbo wel fluiten alsof de druk circuleert.
De werking van de 2 kleppen in het turbodrukregelsysteem is mij ook niet helemaal duidelijk, wanneer gaan deze open en dicht?

sander mooij 0
badge

14 jaar

Een goede site om codes op te zoeken is: http://www.dtcsearch.com/
Maar ook deze kunnen helpen:
http://www.aboutautomobile.com/DTC
http://www.eobd2.eu/DTCL.asp

oldford 0
badge

14 jaar

Dat zijn inderdaad handige sites, ik heb ze bij mijn favorieten toegevoegd!

Maar ik zit nu nog met een paar vragen;
-is het gebruikelijk dat bij een te laag niveau van additief het vermogen wordt beperkt of wordt er alleen een melding komt op het display?
-wat betekent de foutcode P1445 (Additive quantity too high) precies, is dit een normale code wanneer het additief tankje leeg is?

sander mooij 0
badge

14 jaar

Geen normale code, maar wel de oorzaak dat het tankje te gauw leeg is.
Wat ik er van begrepen heb, is dat na losahlen van de tankdop er 1 maal addtief wordt ingespoten. Ecu neemt aan dat er dan getankt is.
Als de tankdop sluiting geen goed signaal geeft wordt er iedere keer dat het contact aan gaat additief toegevoegd. Te veel dus.

Hiervoor dien je de additief computer te kunnen uitlezen, om te zien of die tankdop sluiting een correct signaal geeft.

oldford 0
badge

14 jaar

Alleen fouten wissen werkt niet in dit geval.
Ik zou er toch nog eens bij een dealer serieus naar laten kijken, kunnen toch verschillende parameters veel beter bekijken.
Ook de 2 tellers(counters) desnoods eens (goed)laten resetten. (daar gaat nog wel eens wat fout)
Tankdop geeft hij denk ik wel een foutcode op als daar iets mee aan de hand is.
P1445 Verbruik additief te hoog, geeft aan dat er te vaak gegenereerd word denk ik, aangezien volgens mij bij PSA het verbruik van het additief niet echt word gemeten (behalve door die teller dan)

Oiram

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.